اصلاح کج‌روی‌ها با تقویت رسانه / پرسشگری اساس پیشرفت جامعه است
کد خبر: 3989701
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۹
محمد زره‌ساز:

اصلاح کج‌روی‌ها با تقویت رسانه / پرسشگری اساس پیشرفت جامعه است

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه خوارزمی تأکید کرد: هر چقدر رسانه‌ها تقویت و خبرنگاران حرفه‌ای‌تر شوند، جامعه پیشرفت قابل‌توجهی می‌کند چراکه اساس پرسشگری و نقد باعث پیشرفت جامعه است و سبب می‌شود بسیاری از ناهنجاری‌ها، کج‌روی‌ها و فسادها شناسایی و اصلاح شود.

زره سازبه گزارش ایکنا، تاریخ ثابت کرده است که رسانه‌های قوی می‌توانند سبب پویایی و شادابی جوامع شوند. این حق مردم است که بدانند تا قدرت تصمیم‌گیری، شناخت، تجزیه‌ و تحلیل و انتخاب داشته باشند. گردش آزاد اطلاعات، جامعه را از تک‌صدایی و تک‌گویی نجات می‌دهد؛ اساساً دموکراسی اصولی دارد که یکی از ارکان مهم آن، رسانه‌ها و مطبوعات هستند. طلایه‌داران این رسالت خطیر، خبرنگاران و فعالان حوزه رسانه هستند که در رشد جامعه‌ای آگاه نقش اساسی ایفا می‌کنند.

در همین راستا محمد زره‌ساز، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: خبرنگاران نقش بسیار مهمی در تبیین رویدادها و جریاناتی که در بافت اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و ... دارند. امروزه انتشار اخبار با توجه به وجود شبکه‌های اجتماعی سرعت پیدا کرده است و خود مردم به‌نوعی انتشاردهنده اطلاعات شدند؛ از این‌ رو کار خبرنگاران تسهیل شده است اما نباید از نقش خبرنگاران به‌خصوص در تبیین اعتبار و درستی اخبار و همچنین تفسیر و تحلیل اخبار غفلت کرد و باید به این مسئله توجه بیشتری شود.

زره‌ساز افزود: در دنیای کنونی با حجم انبوهی از اطلاعات، اخبار و پیام‌های رسانه‌ای گوناگون روبرو هستیم که سبب سردرگمی مردم بین شناسایی اخبار درست از نادرست، دقیق از غیردقیق و بین تحلیل و تفسیر می‌شود. خبرنگاران بدون پیش‌فرض و با توجه به اخلاق خبرنگاری و رسانه و بدون سوء گیری باید به مردم در تحلیل جریانات و درک اتفاقاتی که رخ می‌دهد، کمک کنند که در کشاکش جریانات زندگی خود بهترین تصمیم‌ها را بگیرند و بهترین تصمیمات را داشته باشند.

عضو هیئت‌مدیره انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران در رابطه با کاهش آسیب‌پذیری از سوی فضای مجازی گفت: خبر از عناصر مهم ارتباطات اجتماعی است اما اگر ارتباط اجتماعی که در فضاهای مجازی منتشر می‌شود به‌صورت اشتباه فراگیر شود، اثرات منفی و جدی بر نگرش مردم خواهد گذاشت. باید در کنار تلاش برای افزایش سطح سواد رسانه‌ای عموم مردم، با پیشرفت در حوزه شناخت فضای مجازی و کاهش فاصله با صاحبان فناوری‌ها و خبرگزاری‌های نامعتبر، آسیب‌پذیری از ناحیه فضای مجازی را کاهش دهیم.

زره‌ساز با بیان این مطلب که «خبرنگاران مدعی حقوق عمومی مردم هستند و مدعی‌العموم موظف به پیگیری تعدی به حقوق مردم است» افزود: خبرنگاران پرسش می‌کنند تا پاسخی دریافت کنند و از این‌ جهت جوامعی که واقعاً به جریان آزاد اطلاعات اهمیت می‌دهند، رسانه‌های قوی‌تری دارند و خبرنگاران در آن جامعه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند. رسانه‌ها می‌توانند نقش تعیین‌کننده در جریانات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه داشته باشند و هر چقدر رسانه‌ها تقویت و خبرنگاران حرفه‌ای‌تر شوند و آموزش‌های لازم را دریافت کنند و از حقوق مکفی و جایگاه بالاتری از منظر اقتصادی و اجتماعی برخوردار شوند، آن جامعه پیشرفت قابل‌توجهی می‌کند چراکه اساس پرسشگری و نقد باعث پیشرفت جامعه است و سبب می‌شود که خیلی از ناهنجاری‌ها، کج‌روی‌ها و فسادها شناسایی و اصلاح شود.

این دانش‌آموخته رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی اضافه کرد: خبرنگار اصلاح‌گر است و می‌تواند نقش مهمی در اعتلای جوامع داشته باشد. اگر محدودیت برای خبرنگاران و رسانه‌ها گذاشته شود طبیعتاً در جریان آزاد اطلاعات اختلال ایجاد خواهد شد و این موضوع می‌تواند به پایه‌های دموکراسی ضربه وارد کند.

عضو هیئت‌مدیره انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران در پایان اشاره‌ای به رسالت ویژه خبرنگاران در ایام کرونا داشت و گفت: امروزه در دروان همه‌گیری کرونا خبرنگاران و رسانه‌ها نقش مهمی در ارائه اطلاعات صحیح و دقیق و جلوگیری از ایجاد اضطراب در بین مردم‌ دارند چراکه اخبار نادرست می‌تواند استرس‌زا باشد. رسانه‌ها باید نقش فعال‌تر و جامع‌تری در زمینه آگاهی بخشی و استرس زدایی داشته باشند.

انتهای پیام
captcha