ویژگی‌های حضرت ابوالفضل(ع) در بیان امام معصوم
کد خبر: 3991569
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵

ویژگی‌های حضرت ابوالفضل(ع) در بیان امام معصوم

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: نافذالبصیره بودن و ایمان شکست‌ناپذیر، دو ویژگی حضرت ابوالفضل(ع) بود که در روایت امام صادق(ع) به آن اشاره شده است.

ویژگی‌های حضرت ابوالفضل(ع) در بیان امام معصومبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، امروز ۲۷ مردادماه، در مراسم ظهر تاسوعای حسینی در حرم مطهر رضوی، ضمن عرض تسلیت ایام عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین(ع)، اظهار کرد: عشق آمیخته با معرفت‌شناسی در شناخت ائمه‌اطهار ارزشمند است.

وی ادامه داد: در دنیا برای شهید و کشته زیبا یا برای توانمند بودن جسمانی او اشک نمی‌ریزیم، بلکه اشک ما برای آن است که آن شهید عشق واقعی به خدا داشته است. بهترین راه شناخت حضرت ابوالفضل(ع) توجه به کلام امام معصوم است که امام صادق(ع) دو ویژگی برای عباس بن علی(ع) بیان کرده است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) که فرمودند: «كانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِيٍّ نافِذَ البَصيرَةِ صُلبَ الإيمانِ جاهَدَ مَعَ أبي عَبدِاللّه ِ و أبلى بَلاءً حَسَنا و مَضى شَهيدَا» عنوان کرد: ایشان فرمودند: «عموى ما، عباس، داراى بينشى ژرف و ايمانى راسخ بود؛ همراه با امام حسين(ع) جهاد كرد و نيك آزمايش داد و به شهادت رسيد.»

علم‌الهدی اضافه کرد: حضرت عباس(ع) نافذالبصیره بود و دومین ویژگی حضرت صلب‌الایمان بودن ایشان بود، یعنی ایمان مقاوم و شکست‌ناپذیر داشتند که معلول نافذالبصیره بودن ایشان همین ایمان مقاوم و شکست‌ناپذیر بود.

وی ابراز کرد: ما از دو نوع بینش شامل انفعالی و ارادی برخوردار هستیم، همانطور که دیدن انفعالی و ارادی داریم، این دو نوع بینش نیز در ما وجود دارد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: در بینش انفعالی، افکار مختلف در مغز ما جریان دارد که اختیاری نیست، این افکار می‌آید و می‌گذرد، اما یک وقت، بینش ما ارادی است که شامل مطالعه کردن و تفکر در مورد یک پژوهش و امر خاص است.

علم‌الهدی تصریح کرد: نافذالبصیره بودن از نوع بینش انفعالی است، اما آنچه برای انسان خط سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... می‌سازد، بینش ارادی است. آنان که در بینش ارادی خود مسیر اشتباه را رفتند، به انحراف کشیده شدند و حاکمیت‌های ظالمانه از جمله بنی‌امیه، بنی‌عباس و سایر این حکومت‎ها در طول تاریخ از همین بینش منحرف سرچشمه می‎گیرد.

امام جمعه مشهد ابراز کرد: همین بینش‌های ارادی انحرافی نیز حتی در زمان ظهور اسلام و در کنار پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) وجود داشت که نمونه‌های آن در تاریخ ثبت شده است.

خط ابوالفضل(ع) خط امامت بود

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: نافذالبصیره به کسی می‌گویند که دارای بیناترین بصیرت‌ها است، نافذالبصیره کسی است که خط خود را در هر خیری پیدا کند و مسیر خود را در آن ادامه دهد، همانطور که رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس راه خود را یافتند، همانطور که مدافعان حرم راه خود را یافتند و بسیاری از حرکت‎های جهادی و خیرخواهانه که در طول این سال‎ها انجام شد و افراد زیادی به این حرکت‎های جهادی پیوستند.

وی بیان کرد: نافذ البصیره بودن حضرت ابوالفضل(ع) در این بود که خطش خط امامت و ولایت بود، یعنی در هر خیری که فرمان امامش بود، شرکت می‌کرد، اگر به جهاد رفت به فرمان امامش بود و در هر کار خیری که لبیک امامش بود، حضور داشت.

علم‌الهدی تصریح کرد: حضرت ابوالفضل(ع) هیچگاه با ولایت حتی در احساس نیز زاویه نداشت، رابطه سیدالشهدا(ع) و ابوالفضل(ع) تنها رابطه برادری نیست، ایشان در هیچ چیز با امام حسین(ع) زاویه نداشت، حتی در حس تشنگی هم نخواست با امام زمانش زاویه داشته باشد و لذا در کنار نهر نیز از نوشیدن آب امتناع کرد، این بود که حضرت همیشه همراه امام بود.

انتهای پیام
captcha