اولویت‌های دولت سیزدهم و انتظارات مردم
کد خبر: 3993341
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۷
امام‌جمعه لواسانات مطرح کرد؛

اولویت‌های دولت سیزدهم و انتظارات مردم

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعید لواسانی بیان کرد: ما اگر از عدالت سخن می‌گوییم به این معنی است که باید در کشور ما فقر نباشد، فساد و تبعیض و رانت نباشد و راه‌های رشد و تعالی و تعلیم و تربیت به روی همه مردم باز شود، باید مردم در همه امور مربوط به خود مشارکت فعالانه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعید لواسانی، امام‌جمعه لواسانات پنجم شهریورماه در خطبه‌های نماز جمعه این منطقه، بیان کرد: امیرالمؤمنین علی(ع) در حکمت 64 نهج‎البلاغه می‌فرمایند: «أَهْلُ الدُّنْيَا كَرَكْبٍ يُسَارُ بِهِمْ وَ هُمْ نِيَامٌ؛ دنیاداران هم‌چون کاروانی هستند که آن‌ها را می‌برند، در حالی آنان خوابند.»

وی ادامه داد: بنا به این فرموده امیرالمؤمنین(ع) مردم در دنیا دو دسته هستند، 1-  برخی در دنیا بیدارند و دنیا را وسیله‌ای برای آخرت خود قرار دادند، آنان در هنگام مرگ هم بیدار هستند و 2- برخی در دنیا خوابند و با مرگ بیدار می‌شوند.

امام‌جمعه لواسانات با بیان اینکه هر لحظه پایان عمر را کوتاه می‌کند و هر ساعتی آن را نابود می‌کند، گفت: مرگ را جدی بگیریم که راهی از آن نداریم. مرحوم آیت‌الله بهاءالدینی می‌فرمودند: اگر مسئله مرگ برای بشر حل شود، هیچ گناهی در دنیا رخ نمی‌دهد. مرگ ما را تعقیب می‌کند و بر ما سایه افکنده است و از آن گریزی نیست.

وی  تأکید کرد: بنده باید تقوا داشته باشد و ملاحظه پروردگار خود را بکند، که در اینجا باز سخن از تقوا و راه‌های آن است: 1- «خیرخواه خود باشد» هرکس خیرخواه خود است، خودش را به گناه آلوده نمی‌کند که با چهره آلوده به محضر خدای سبحان وارد شود، 2- «توبه را پیش بفرستد» اگر ما مراقب خودمان باشیم، زبان و دل و جان ما، هر روز تواب است. توبه، گذشته ما را پاک می‌کند و 3- «بر شهوت خود غلبه کند» نه اینکه شهوت بر انسان غلبه کند. تقوا یعنی مراقبت از خود و غلبه بر شهوات و ظهورات و جلوه‌های نفس.

حجت‌الاسلام لواسانی در ادامه سخنان خود با اشاره به سالروز شهادت شهیدان سرافراز رجایی و باهنر همزمان با هشتم شهریور و گرامیداشت هفته دولت، گفت: بحمدلله دولت سیزدهم چهارشنبه اخیر از مجلس قاطعانه رأی گرفت و به جز یک نفر همه وزرا رأی اعتماد گرفتند و دولت سیزدهم رسماً مشغول کار شد. یاد و خاطره همه شهدای دولت به‌ویژه شهیدان سرافراز ما رجایی و باهنر را گرامی می‌داریم و از خدای تعالی برای آن بزرگواران طلب علو درجات می‌کنیم و می‌خواهیم که دولت جدید در خدمت به مردم موفق باشد.


لزوم خدمت‌گزاری به مردم و اولویت‌ها


وی اظهار کرد: دولت با رأی قاطع مجلس مشغول کار شد و این پشتوانه خوبی برای وزرای محترم است تا بتوانند با توان بالا خدمت کنند. مردم به معنای واقعی کلمه ولی‌نعمت ما هستند و دولت و کابینه سیزدهم باید به معنای واقعی کلمه خود را وقف خدمت به مردم بکند.

امام‎جمعه لواسانات ادامه داد: اولویت دولت محترم اولاً مقابله با کروناست که به‌طور جدی زندگی مردم را فلج کرده است، اصلی‌ترین کار آن هم واکسیناسیون همگانی است. ثانیاً مهار گرانی و تأمین معیشت مردم و ثالثاً حل مسئلۀ اشتغال است.

وی بیان کرد: متأسفانه شرایط فعلی کشور مناسب نیست و شایسته ملت ایران هم نیست. ما در حوزه‌هایی عقب هستیم، در کرامت انسانی، در عدالت، در جلب مشارکت مردم از آرمان‌های انقلاب اسلامی عقب هستیم، به این دلیل شکر نعمت خدمت‌گزاری به مردم تلاش و مجاهده شبانه‌روز دولت و کابینه سیزدهم را طلب می‌کند.

لواسانی افزود: دولت باید صداقت خود را نشان بدهد وگرنه مردم به آن پشت خواهند کرد، همان‌گونه که قول داده است، عدالت را بسط دهد. راه‌های پیشرفت کشور و گشودن درهای مشارکت مردم، مشارکت در اقتصاد، مشارکت در امور اجتماعی، مشارکت در فرهنگ و هنر، مشارکت در علم، مشارکت در سیاست و امور عمومی را باز کند تا قدرت میان مردم توزیع شود و آنان به ‌معنای واقعی خود را شریک مسائل و مشکلات کشور بدانند و برای رفع آن همت کنند که در این‌ صورت می‌توانیم به آینده امیدوار باشیم.


شکاف دولت و ملت


امام‌جمعه لواسانات گفت: متأسفانه در دوره اخیر فاصله مردم از دولت زیاد شده است و شکاف دولت و ملت به حد نگران‌کننده‌ای رسیده است، و دولت نیازمند حرکت جهادی است تا این فاصله را بردارد. باید مراقب باشد، که اسیر خواسته‌های نامشروع خواص پرتوقع نشود، لابی‌ها و لابی‌گری‌ها و لابی‌بازان حرفه‌ای در ارکان دولت رسوخ نکنند و دولت همان‌‌گونه که از عدالت و مبارزه با فساد سخن گفته است، همان‌گونه باشد و لازمه‌اش آن است که به ‌معنای واقعی کلمه مردمی باشد.

وی بیان کرد: ما اگر از عدالت سخن می‌گوییم به این معنی است که باید در کشور ما فقر نباشد، باید فساد و تبعیض و رانت نباشد، باید مردم در معیشت خود بی‌نیاز شوند و راه‌های رشد و تعالی و تعلیم و تربیت به روی همه مردم باز شود، و باید مردم خود را صاحب کشور بدانند و در همه امور مربوط به خود مشارکت فعالانه داشته باشند و دولت زمینه آن را فراهم کند.

حجت‌الاسلام لواسانی افزود: ما اگر بتوانیم اسلام را در کشور خودمان پیاده کنیم، حتماً راه‌ها باز می‌شود. نمی‌گویم با جهان ارتباط و تعامل نداشته باشیم، بلکه عرض بنده آن است که کشور را با توان بالای داخلی اداره کنیم و این جزء شعارهای اولیه رئیس‌جمهور محترم است و چون ایشان فردی متقی و متدین است، خدای تعالی راه‌ها را برای خدمت‌گزاری باز خواهد کرد و من و شما هم موظف هستیم به هر نحویی که ممکن است به دولت کمک کنیم. البته توقع معجزه هم نداریم، اما توقع کار و تلاش موفقانه و حرکت جهادی برای خدا را داریم.

وی گفت: دولت اگر در راه ملت که راه انقلاب اسلامی است، استقامت داشته باشد، موانع جلوی پای را درست بشناسد و با عقل و تدبیر و حرکت جهادی آن‌ها را برطرف کند و خسته نشود، و اگر مانع یا موانعی راه عبور را سد کرد، عقب ننشیند، بلکه فکر کند و راه جدید برای رسیدن به قله شناسایی کند، مطمئن باشیم، که فردای ما بهتر از امروزمان خواهد بود. و دولت اسلامی تحقق می‌یابد. 


انتخاب دولت‌مردان


امام‌جمعه لواسانات بیان کرد: وزرای محترم باید همکارانی را انتخاب کنند که دارای صلاحیت‌های لازم باشد: اولاً ایمان  و تدین و تقواست. فردی که این صلاحیت را نداشته باشد، ضررش بیش از نفعش است. ثانیاً انقلابی ‌بودن و وفاداری به آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام عزیز ما و پیوند قلبی با رهبری حکیم است، و ثالثاً کارآمدی و کارایی است. برخی افراد خوبی هستند، اما کارآمد نیستند و توان ادراه کاری که به آن‌ها سپرده شده است، ندارند؛ یا ساده‌لوح هستند و زیرمجموعه یا ازبیرون آن‌ها را فریب می‌دهند، آنان به درد مسئولیت نمی‌خورند.


افغانستان و ما


وی اظهار کرد: بنده هفته پیش درباره تحولات افغانستان مطالبی عرض کردم و الان هم دارم به خواست خدای متعال مطلبی می‌نویسم. اما فقط چند نکته را در این مجال عرض می‌کنم؛ نقش نیروهای پاکستان و پول عربستان در اشغال سرتاسری افغانستان توسط طالبان قطعی است، یعنی پشت ‌پرده افغانستان آمریکاست. اما یک نکته که شایسته است به آن دقت کنیم؛ در این جریان نشانه‌های ضعف قدرت آمریکا و شکست برنامه‌هایش نیز کاملا مشهود است. یعنی آمریکا به دلایل مختلف نتوانست سیاست خود را در منطقه و افغانستان اعمال کند و به روایت دقیق همه چیز را گذاشت و فرار کرد. و این خروج آمریکا از منطقه  به هر نحوی که باشد، به نفع ما و منطقه خواهد شد.

امام‌جمعه لواسانات ادامه داد: از سوی دیگر لشکر فاطمیون یک قدرت غیرقابل انکار در افغانستان هستند، شیعیان افغانستان به لطف تدبیر شهید سلیمانی و آزموده‌گی در مبارزه و جهاد با داعش چنان قدرت گرفته است که به‌هیچ‌وجه در معادلات افغانستان امکان ندارد که نادیده گرفته شوند و شواهد هم نشان می‌دهد کشورهای مختلف درگیر مسائل افغانستان و بخشی از طالبان این حقیقت را دریافته‌اند. بنابراین، باید حوادث افغانستان را با دقت رصد کرد و وزارت خارجه در دوره جدید دپیلماسی فعالی در منطقه داشته باشد، و منافع جهان اسلام را تأمین کند.

بهار تقی‌زاده
انتهای پیام
captcha