آمار جان‎باختگان کرونا در لرستان به ۲۲۹۳ نفر رسید
کد خبر: 3995445
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹
از ابتدای شیوع کرونا؛

آمار جان‎باختگان کرونا در لرستان به ۲۲۹۳ نفر رسید

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی لرستان در شبانه‎روز گذشته ۸۹۵ نفر در لرستان به کرونا مبتلا و ۱۲ نفر بر اثر این بیماری فوت کردند که با اضافه شدن این تعداد، مجموع جان‌باختگان کرونایی لرستان به دو هزار و ۲۹۳ نفر رسید.

/////کرونا////به گزارش ایکنا از لرستان، بر اساس اطلاعیه امروز دانشگاه علوم پزشکی لرستان، در شبانه‎روز گذشته با فوت ۱۲ لرستانی دیگر مجموعه جان‎باختگان این استان از ابتدای شیوع کرونا به مرز دو هزار و ۲۹۳ نفر رسید.

آمار مبتلایان همچنان بالاست، به‎طوری ‎که در 24 ساعت گذشته با شناساسی ۸۹۵ بیمار جدید مجموعه مبتلایان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۱۷۱ هزار و ۱۶۰ نفر رسید که از این تعداد یک هزار و ۲۷۸ بیمار در مراکز درمانی و بیمارستانی بستری هستند.

رنگ‎بندی شهر‌های استان حکایت از آن دارد که وضعیت کرونایی استان همچنان نامساعد و خطرناک است.

به گفته کارشناسان، واکسیناسیون تنها عامل مهار کرونا نیست و رعایت همگانی پروتکل‌های بهداشتی نیز نقشی اساسی در مدیریت این بحران دارد.

همچنین محمدرضا نیکبخت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان، ۱۴ شهريور در وبیناری با رؤسای شبکه‌های بهداشت و درمان این استان با بیان اینکه این روزها واکسیناسیون کرونا وارد شرایط حیاتی خود شده است، اظهار کرد: تمامی دست‌اندرکاران برنامه واکسیناسیون کرونا باید تلاش مضاعف و جهادی در راستای تسریع روند واکسیناسیون انجام دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به مشکلات پیشگیری از کرونا در استان، بیان کرد: متأسفانه علیرغم تأکیدهای زیاد، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان حدود ۴۶ درصد و بسیار پایین است.

وی ادامه داد: با این وجود همچنان مراکز پرازدحام از جمله آرامستان‌ها محل تجمع مردم هستند و این باعث شده آمار ابتلایان استان به نسبت جمعیت روند افزایشی با سرعت بالا داشته باشد.

نیکبخت همچنین مراجعه دیرهنگام بیماران به بیمارستان‌ها را یکی از علت‌های مهم افزایش آمار مرگ‌ومیر کرونایی دانست و اضافه کرد: تأکید ما همچنان بر این است که شهروندان در صورت مشاهده علائم بیماری سریع‌تر به مراکز غربالگری مراجعه و زیر نظر پزشک قرار بگیرند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تأکید بر اینکه روند واکسیناسیون کرونا ظرف چند هفته آینده باید به درصد قابل قبولی برسد به موج احتمالی کرونای «لامبدا» در پاییز آینده اشاره کرد و گفت: از رؤسا، مدیران و پرسنل شبکه‌های بهداشت و درمان انتظار می‌رود برای تسریع در برنامه واکسیناسیون هر اقدامی لازم است، انجام دهند.

اضافه شدن هزار تخت در وضعیت سیاه به تخت‌های بستری لرستان

صالح آزادبخت، معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز روز گذشته، 14 شهریور در نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم‌ پزشکی لرستان با محوریت پیش‌بینی سناریوهای احتمالی در مواجهه با کرونا ویروس و آینده‌پژوهی لامبدا، گزارشی از وضعیت فعلی دلتا ویروس در استان و سناریوهای احتمالی دانشگاه در مواجهه با ویروس جهش یافته، میزان پذیرش و تعداد بستری‌های روزانه، افزایش تخت‌های بیمارستانی و راه‌اندازی بیمارستان جدید در صورت شیوع ویروس جدید کرونا در استان را بر اساس پایه و داده‌های آماری دلتا بیان کرد.

وی با بیان اینکه سه وضعیت یا سناریوی وضعیت قرمز، سیاه و طغیان یا فروپاشی در خصوص بحث کووید 19 وجود دارد، تصریح کرد: در یک مقایسه و محاسبه علمی که روی دلتا صورت گرفته است، باید حداقل ۲۲۰ تخت در وضعیت قرمز و یک هزار و 50 تخت در وضعیت سیاه به تعداد تخت‌های بستری استان اضافه شود تا بیمارستان‌ها و دیگر مراکز استان پذیرای یک هزار و 900 تا دو هزار و 950 نفر باشند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه بشر در طول تاریخ در برابر بیماری‌ها، حوادث و دیگر بلایای طبیعی توانسته موفق شود و همواره علم بشر به کمک انسان آمده است تا بر مشکلاتش فائق آید، بیان کرد: قطعاً علم بشر راه حلی برای بیماری کرونا پیدا خواهد کرد و جای نگرانی چندانی نیست؛ اما واقعیت امر این است که ویروس‌ها نیز هوشمندند و هوشمندانه برای حفظ بقای خود تلاش کرده و تغییر جهش پیدا می‌کنند.

تشدید محدودیت‌ها و افزایش پایگاه‌های واکسیناسیون در خرم‌آباد

جعفر طولابی، فرماندار خرم‎آباد نیز ۱۴ شهريور در جلسه ستاد کرونای شهرستان خرم‌آباد بر تشدید محدودیت‌ها و سخت‌گیری بیشتر در بحث برگزاری مراسم شادی و عزا و نظارت بیشتر بر مناطق گردشگری و اماکن ورزشی و دیگر اماکن پرازدحام تأکید کرد و با اشاره به وضعیت کرونایی نامناسب استان و شهرستان خواستار توجه بیشتر مردم به توصیه‌های بهداشتی و رعایت بهتر و دقیق‌تر پروتکل‌ها از سوی آنان شد.

وی شرکت مردم در مراسم خاکسپاری را یکی از عوامل مهم انتقال ویروس کرونا دانست و از شهرداری، نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی خواست تا با اجرای محدودیت در تردد افراد و خودروها و صدور برگ جریمه برای خودروهای پارک شده در مسیرهای منتهی به آرامستان‌ها از حضور مردم در این مراسم جلوگیری کرده و سازمان تبلیغات اسلامی با مداحان این مراسم‌ها برخورد کند.

طولابی از سازمان ورزش و جوانان و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خواست برخورد قاطع‌تری با متخلفان در این حوزه‌ها خصوصاً تورهای گردشگری، سالن‌های بدنسازی و دیگر فضاهای ورزشی سربسته انجام و متخلفان را سریعاً جهت طی مراحل قانونی به دستگاه قضا معرفی کنند.

وی خواستار تسریع روند واکسیناسیون با جانمایی و برآورد اماکن، امکانات، نیروها و تجهیزات برای ایجاد مراکز جدید واکسیناسیون از سوی مرکز بهداشت شهرستان شد.

تاخت و تاز کرونا در دلفان

همچنین يوسف‎رضا جهانيان، مدیر بهداشت و درمان شهرستان دلفان در سخنانی از وضعیت بحرانی کرونا در این شهرستان خبر داد و گفت: با توجه به وضعیت بحرانی کرونایی دلفان تخت‎های بیمارستانی این شهرستان پر شده است.

وی افزود: تاکنون 9 هزار 722 نفر در این شهرستان به کرونا مبتلا شده‎اند و متأسفانه تاکنون 123 بیمار کرونایی در شهرستان دلفان فوت شده‎اند.

مدیر بهداشت و درمان شهرستان دلفان گفت: دو پایگاه  تجمیعی شهری و 10 مرکز روستایی برای ارائه خدمات واکسیناسیون به شهروندان راه‎اندازی شده است.

ورود ۱۳۸ هزار دُز واکسن جدید کرونا به لرستان

حمید مخیری، رئیس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز، 15 شهریور در سخنانی گفت: طی دیشب و امروز دو محموله جدید واکسن کرونا شامل ۱۳۸ هزار دُز وارد استان شد.

وی با بیان اینکه تعداد واکسن‌هایی که تاکنون وارد لرستان شده است به ۷۸۳ هزار و ۷۸۴ دُز رسید، اظهار کرد: تاکنون ۶۰۰ هزار و ۱۶۸ دُز واکسن کرونا تزریق شده است.

انتهای پیام
captcha