انزوای امروز موسیقی ناشی از تعصبات است + صوت
کد خبر: 3996292
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۸

انزوای امروز موسیقی ناشی از تعصبات است + صوت

یک کارشناس موسیقی در برنامه ایل بانگ گفت: بلایی که امروز بر سر موسیقی آمده که گویی در پستو گوشه گرفته است، ناشی از تعصبات در موسیقی و عدم ایجاد پل ارتباطی است.

 تاج اصفهانی، مناسب‌خوانی که منبع شعر و ادب بود + صوتبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ در برنامه این هفته مجله موسیقی «ایل بانگ» که ساعاتی پیش با اجرا و کارشناسی صادق چراغی؛ موزیسین ایرانی از رادیو فرهنگ پخش شد، درباره آواز شیوه اصفهان صحبت شد.

در این برنامه که با حضور سیدرضا طباطبایی، از آوازخوانان اصفهان و دارای نشان درجه یک هنری و فرزان خانجانی افشار، نویسنده، گوینده و کارگردان نمایشی پخش شد چون برنامه‌های پیشین درباره مناسب‌خوانی در آواز ایرانی گفت‌وگو شد.

طباطبایی درباره مناسب‌خوانی در آواز شیوه اصفهان توضیح داد: مناسب‌خوانی همانطور که از نام آن برداشت می‌شود؛ می‌توان گفت انتخاب شعر و محتوای مناسب برای موضوعاتی خاص مثل سور و سوگ و... است. مناسب‌خوانی شیوه مرحوم استاد تاج اصفهانی بود که واقعا منبعی از شعر و ادب بودند.

فرزان خانجانی افشار نیز در رابطه با هنر توضیح داد: باید تلاش کرد تا عمق و وجوه مختلف هنر را درک کرد. پیشرفت‌های فنی در هنر تا یک مرزی همراه هنرمند است و از آنجا به بعد خودشناسی و پیشرفت‌های درونی مطرح است که منجر به عمیق شدن می‌شود. تاثیرگذار بودن در هنر تنها به کمک پیشرفت‌های فنی محقق نخواهد شد و هنرمند باید به درون و محتوا خود توجه داشته باشد تا بتواند اثری را که به اشتراک ‌می‌گذارد؛ پیش از شنیده شدن با هنرمند همدل باشد که همدلی از همزبانی خوش‌تر است. داشتن عنوان هنرمند یعنی اینکه من توان ایجاد ارتباط، همذات‌پنداری با مخاطب و تاثیرگذاری را دارم.

وی ادامه داد: قدما به وجوه مختلف آواز توجه داشتند و فقط درصدد بیان توانایی‌های فنی نبودند. تعاریف گسترده‌ای را در ذیل مناسب‌خوانی می‌توان بیان کرد و رسالت آواز چیز دیگری است. آواز را باید زندگی کرد. بلایی که امروز بر سر موسیقی آمده که گویی در پستو گوشه گرفته است، ناشی از تعصبات در موسیقی و عدم ایجاد پل ارتباطی است. باید تلاش کرد تا طراوت موسیقی را حفظ کرد که بخش بزرگ آن به پیوند بین نسل‌ها برمی‌گردد.

خانجانی افشار افزود: برای حفظ موسیقی فقط انتقال سینه به سینه مباحث فنی راهگشا نیست؛ بلکه باید رفتار، کردار و جهان‌بینی نیز با آن همراه شود. سبک نگرش، افکار و سبک زیستن باید متحول شود تا در این مسیر قرار گرفت و بتوان به مرتبتی دست یافت، ایجاد تعامل کرد و انسان تاثیرگذاری بود. همه چیز را در یک نگاه کلی دیدن و با هم خلط کردن، اتفاقی است که جریان موسیقی ایرانی را بسیار آسیب‌پذیر کرده است.

این کارگردان نمایش در پایان با بیان اینکه هر آوازی تعریف خود را دارد، گفت: یک آوازخوان باید علاوه بر تسلط بر وزن، قافیه و عروض؛ مطالعات جامعه‌شناسی نیز داشته باشد و با روان‌شناسی بیگانه نباشد و بستر اجتماعی خود را بشناسد. همچنین در مطالب تئوریک، نقد و نظر اطلاعات قابل اتکایی داشته باشد.

کد
انتهای پیام
captcha