شهید مدنی عرفان را به سمت مسئولیت‌های اجتماعی سوق داد
کد خبر: 3996659
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
محمدجواد حاج‌علی‌اکبری:

شهید مدنی عرفان را به سمت مسئولیت‌های اجتماعی سوق داد

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور بیان کرد: عرفان امام خمینی(ره) را می‌توان در سیمای شهدای مجاهد و هشت هزار شهید استان همدان یافت، عرفانی که سوق‌دهنده به مسئولیت‌های اجتماعی و دارای ریشه و مبنا است، شهدای محراب شالوده تربیت نسل آینده هستند.

شهید مدنی عرفان را به سمت مسئولیت‌های اجتماعی سوق دادبه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، 20 شهریورماه در کنگره ملی شهید مدنی در همدان، اظهار کرد: شهدای محراب عنوان زیبایی برگرفته از ویژگی خاص مولای عالم امام علی(ع) و حکایتی از ذخایر جاودانه انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه شهدای محراب در کهکشان پرستاره شهیدان قدر اول هستند، بیان کرد: این شهیدان حلقه اول یاران و اصحاب امام(ره) و انقلاب بودند که در بلاد و محورهای اصلی انقلاب در کشور و کانون‌های اصلی تربیت مجاهدان و معلمان انقلاب در اقصی نقاط کشور بودند که در نهایت در محراب نماز به مقام شامخ شهادت رسیدند.

حاج‌علی‌اکبری با بیان اینکه این شهدا یک میراث معنوی عظیم برای پشتیبانی از ذخیره تمدنی انقلاب اسلامی هستند، افزود: حرکت پرخروش انقلاب امروز بیشتر از هر زمانی برای مراجعه به مکتب اسلام ناب به چنین معلمانی نیازمند است که خود هم شاگرد اول و هم استاد بودند.

وی با بیان اینکه در دهه 80 و 90 بر خلاف دهه 60 و تا حدودی دهه 70 با یک غفلت عظیم در معرفی ذخایر انقلاب روبرو هستیم، ادامه داد: جفای بزرگی بر نسل سوم و چهارم ما رفته که بهره مناسب از این ظرفیت الهی نداشته‌اند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور تصریح کرد: از نهاد نماز جمعه تا مجموعه‌های علمی و فرهنگی گرفتار چنین غفلتی بودیم و این کنگره یک اعلان برای بیداری، بازگشت و پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توانیم جلوی این تأخیر و خسارت بزرگ را بگیریم است.


بیشتر بخوانید:


وی بیان کرد: شهدای محراب نقطه تلاقی علم با ایمان، ایمان با عمل صالح، عمل صالح با جهاد و حماسه، حماسه با عرفان، عرفان با ایثار و خدمت، ایثار و خدمت با شهادت هستند.

حاج‌علی‌اکبری اظهار کرد: کنگره شهید محراب که به‌مناسبت چهلمین سال عروج او برگزار می‌شود یک رجوع متواضعانه و مشتاقانه به این صندوق ذخیره جاودانه انقلاب اسلامی است که برای پشتیبانی از حرکت پرشتاب نهضت انقلاب اسلامی در چله دوم به چنین رجوعی نیازمندیم.

وی گفت: همدان به‌عنوان پایگاه علم و دارالمؤمنین حقش است که قدرشناسی و گوهرشناسی از این‌چنین بزرگانی داشته باشد که این خطه را در سرزمین ما برجسته کرده و یک معدن از هنر، عرفان و معرفت است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور تصریح کرد: این گوهرشناسی و قدرشناسی نسبت به شهیدی است که اگرچه همدانی نبود اما خود را همدانی می‌دانست و از یک روستا شروع کرد و همدان را تحت تأثیر نفس قدسی خود قرار داد.

وی با بیان اینکه این کنگره یک حرکت الگویی در سراسر کشور خواهد شد، ادامه داد: این حرکت از همدان آغاز شد و به فضل خدا این حرکت به‌صورت یک زنجیره طلایی ادامه خواهد یافت، این پرچم که به یاد شهدای محراب برافراشته می‌شود دیگر نباید زمین گذاشته شود، چراکه منبعی برای تولید هزاران اثر دیگر است.

حاج‌علی‌اکبری بیان کرد: برگزاری این کنگره حرکتی مبتنی با اخلاص، صفا و با الهام از شهداست و همان‌طور که از قرآن کریم برداشت می‌شود خداوند می‌خواهد یاد صالحان در جامعه باشد یاد آن‌ها می‌تواند برای جامعه ما سازنده باشد.

وی با بیان اینکه شهید مدنی شخصیتی تکوین یافته بود که قدم به قدم جلو رفت و موفق شد در چنین منزلتی قرار گیرد، افزود: به اعتقاد امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب شهید مدنی شخصیتی کم‌نظیر است.

حاج‌علی‌اکبری با اشاره به اینکه شهید مدنی شبیه‌ترین افراد به امام خمینی(ره) است، افزود: شهید مدنی قهرمان حکمت و عقل عملی است، او یک استاد به تمام معنا مطرح در قم و نجف بود، به‌دلیل اینکه در عرفان، معنوی و اخلاق شخصیتی خودساخته و سرشار از حسن خلق، تواضع، وقار، ارادت ویژه به ائمه اطهار(ع) و به تعبیر رهبر معظم انقلاب عالمی ناطق بود حلقه پیرامون خود را تحت‌تأثیر قرار می‌داد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور یادآور شد: نگاه مؤکدی که شهید مدنی به نسل جوان داشت و اهل مبارزه بودن این عالم، بینش سیاسی قوی و خطرپذیری او و روح حسینی موجب شد تا در وسط میدان به اصلاح اجتماع بپردازد.

حاج‌علی‌اکبری بیان کرد: عرفان ناب، علوی و حسینی نه تنها منافاتی با مبارزه ندارد بلکه از دلالت‌های صدق آن این است که چقدر در میدان اصلاح حضور دارد و تأثیرپذیر است و امام توانست عرفان ناب را در ساحت اصلاح اجتماعی معرفی کند و این را می‌توان در آثار امام مشاهده کرد.

وی بیان کرد: عرفان امام خمینی(ره) را می‌توان در سیمای شهدای مجاهد و هشت هزار شهید استان همدان یافت، عرفانی که سوق‌دهنده به مسئولیت‌های اجتماعی و دارای ریشه و مبناست، شهدای محراب شالوده تربیت نسل آینده هستند.

حاج‌علی‌اکبری در پایان گفت: امیدواریم خداوند در اسوه‌یابی و سلوک به همه ما توفیق دهد به این بزرگان تأسی کنیم.

انتهای پیام
captcha