هنر؛ لازمه انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل جدید
کد خبر: 3999999
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
در گفت‌وگو با ایکنا بیان شد؛

هنر؛ لازمه انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل جدید

مدیر فرهنگسرای پایداری اصفهان گفت: یکی از آسیب‌هایی که فرهنگ دفاع مقدس را تهدید می‌کند، این است که نتوانیم حماسه‌ها و ایثار این دوران را با زبان هنر به نسل جدید منتقل کنیم.

هنر؛ لازمه انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل جدید

سعید صرامی، مدیر فرهنگسرای پایداری اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان با بیان اینکه دفاع مقدس به معنای ایثار و شهادت و آموزش حسینی‌وار بودن است، اظهار کرد: همان‌گونه که امام حسین(ع) حماسه و ایثار رقم زد و این درس را به شیعه آموخت، رزمندگان و شهدا نیز در هشت سال دفاع مقدس نشان دادند که بدون هیچ‌گونه حمایت و امکاناتی می‌توان از خاک کشور دفاع کرد و مهم، داشتن وحدت است، چنانکه در دفاع مقدس همه اقشار و گروه‌ها حتی اقلیت‌های دینی برای دفاع از وطن دست به دست هم دادند.

وی افزود: شهدا و رزمندگان دفاع مقدس برای نسل جوان و نوجوان امروز اسطوره‌هایی هستند که ثابت کردند با هیچ هم می‌توان حماسه و ایثار آفرید. همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند، اگر فرهنگ دفاع مقدس را با زبان هنر به نسل جدید انتقال ندهیم، این فرهنگ به مرور زمان فراموش می‌شود. بنابراین، امروز با توجه به پیشرفت‌های جامعه بشری، باید حماسه‌ها و ایثار دفاع مقدس را با زبان هنر به نسل جدید انتقال دهیم.

مدیر فرهنگسرای پایداری اصفهان تصریح کرد: اگر ریشه حماسه و ایثار قهرمانان دفاع مقدس را در زندگی‌شان بررسی کنیم، می‌بینیم که احترام به پدر و مادر، رعایت حقوق دیگران و کمک به همنوعان ویژگی بارز آنها بود که باعث شد به مقام شامخ شهادت نائل شوند. آسیبی که امروز فرهنگ دفاع مقدس را تهدید می‌کند، این است که نتوانیم این فرهنگ را با زبان هنر به نسل‌های بعد منتقل کنیم. برای نسل امروز چیزی باید اثبات شود، تا آن را به باور ذهنی خود تبدیل کند.

صرامی بیان کرد: در فرهنگسرای پایداری از سال گذشته تاکنون، با توجه به همزمانی هفته دفاع مقدس با ایام عزاداری حسینی، تلاش کردیم تا دفاع مقدس را از طریق زبان هنر با قیام حسینی تلفیق و به مخاطبان عرضه کنیم، مثلاً یکی از برنامه‌هایی که در هفته پیش تدارک دیدیم، چیدمان پازل شهید خرازی و یکی از خلبانان شهید اصفهان در دوران دفاع مقدس بود.

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که چندین سال راجع به آن بررسی انجام شد، فقدان مکانی برای گردهم آمدن نویسندگان و پژوهشگران حوزه دفاع مقدس بود که حالت شورایی و اتاق فکر داشته باشد و خوشبختانه امروز اولین کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت استان اصفهان با 42 هزار عنوان کتاب در گلستان شهدای این شهر افتتاح می‌شود که می‌تواند به یکی از اقدامات ماندگار در حوزه دفاع مقدس تبدیل شود.

انتهای پیام
captcha