نوآفرینی‌های قطر و جام جهانی 2022
کد خبر: 4001180
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶

نوآفرینی‌های قطر و جام جهانی 2022

جام جهانی قطر فرصتی برای شرکت‌های نوآفرین این کشور به وجود آورده که خدمات خود را گسترش داده و این جام را به تجربه‌ای لذت بخش تبدیل کنند. این استارتاپ‌ها در حوزه‌هایی فعالیت دارند که بیش از همه مورد نیاز مسافران و تماشاگران است.

به گزارش ایکنا، ایجاد یک شرکت نوپا می‌تواند یک فرآیند گیج‌کننده، بیش از حد گران و سخت باشد. با این همه رونق گرفتن یک استارتاپ در یک کشور علاوه بر درآمد بالا برای صاحبان آنها می‌تواند باعث اشتغال و کارآفرینی برای ده‌ها و شاید هم صدها فرد مستعد در جامعه شود.

موضوع استارتاپ‌ها(نوآفرینی‌ها) در سال‌های اخیر و با توجه به رونق فناوری‌های مبتنی بر اینترنت و گوش‌های هوشمند وارد فاز تازه‌ای شده است. در این میان نباید نقش دولت‌ها را در ایجاد بستری برای رشد این استارتاپ‌ها نادیده گرفت. با وجود اینکه به دلیل رقابت شدید در این عرصه، بسیاری از استارتاپ‌ها پس از مدت کوتاهی بازار را ترک می‌کنند اما نقش قوانین دولت‌ها برای تشویق سرمایه‌گذاران را نمی‌توان نادیده گرفت.

حمایت دولت از سرمایه‌گذاری در حوزه استارتاپ‌ها را می‌توان بیش از هر کجای دیگر در کشورهای در حال توسعه دید. در این میان کشورهای حوزه خلیج فارس با توجه به وضعیت اقتصادی خود و برنامه‌ریزی‌ برای دوران بعد از نفت، نقش پررنگی در جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی ایفا می‌کنند.

قطر به عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان، در طول دهه گذشته وارد دوره جدیدی از جذب سرمایه و اجرای برنامه‌های توسعه کشور شده است. در واقع درآمدهای بسیار بالای این کشور از صادرات نفت و گاز در کنار مدیریت صحیح و مبتنی بر واقعیات مدیران این کشور باعث شده که قطر رشد بالایی در حوزه جذب سرمایه داشته باشد. بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که قطر در حال پیمودن مسیری است که پیش‌تر امارات متحده عربی وارد آن شده و به نظر می‌رسد که علاوه بر قطر، عمان، بحرین و عربستان سعودی هم در حال وارد شدن به این مسیر هستند.

قطر، اقتصادی مبتنی بر نوآوری و کمترین بیکاری را در منطقه و آسیا در سال 2021 با 0.1 درصد دارد. یکی از روش‌های حمایت از استارتاپ‌ها در قطر استفاده از خدمات صندوق استارتاپی دولت این کشور بوده که برای حمایت و ارتقای رشد شرکت‌های کوچک ایجاد شده است.

قطر می‌خواهد تا 2022 و با وجود تنش‌های سیاسی منطقه‌ای، صنعتی بزرگ با اتکا بر ورزش و با ارزش 20 میلیارد دلار در این کشور برپا کند. این صنعت ورزشی با هدف توسعه بازارهای جدید از طریق جام جهانی فوتبال 2022 که سال دیگر در این کشور برگزار می‌شود، ایجاد خواهد شد.

توسعه این صنعت نه تنها بر میزبانی، بلکه افزایش استفاده از امکانات ورزشی و آموزشی قطر که از بهترین‌ها در جهان محسوب می‌شود، تمرکز دارد. این کشور در سال 2020 میزبان 65 رویداد بود و سرمایه‌گذاران فرصت‌های زیادی برای ایجاد یک بازار کامل با محوریت ورزش خواهند داشت.

استارتاپ‌های قطری و جام جهانی 2022

برای مثال، پروژه «ملت هوشمند قطر» با نام تسمو(Tasmu) قصد دارد شکاف بین سیاست‌گذاران و جامعه را در پنج بخش حمل و نقل، تدارکات، محیط زیست، بهداشت و ورزش پر کند. اهداف این پروژه با استفاده از فناوری‌هایی که از هر نظر ارزان‌تر، سریع‌تر و کارآمدتر هستند، به دست می‌آید.

میزبانی قطر برای جام جهانی 2022 فوتبال، باعث شده که موقعیت بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاران به وجود آید. با وجود نگرانی‌هایی که در ابتدا در مورد صلاحیت قطر وجود داشت اما به نظر می‌رسد که این کشور با سرمایه‌گذاری‌های بسیار گسترده سعی در برگزاری این مسابقات به بهترین شکل ممکن دارد. در این میان استارتاپ‌های قطری هم از فرصت استفاده و تلاش می‌کنند که بهترین خدمات خود را ارائه دهند.

Qatar SportsTECH و گردآوری بهترین‌ها زیر یک سقف

بعد از اینکه قطر به عنوان میزبان جام جهانی 2022، معرفی شد، علاوه بر بخش ساخت و ساز و تجهیز ورزشگاه‌ها، بخش‌های مرتبط با فناوری هم از اهمیت خاصی برای برگزارکنندگان این بازی‌ها پیدا کرد.

Qatar SportsTECH مجموعه‌ای است که برای این رقابت‌ها تشکیل شده و وظیفه حمایت از استارتاپ‌هایی راکه مایل به حضور و فعالیت در جریان جام جهانی هستند، برعهده دارد. به گفته مسئولان این پروژه، Qatar SportsTECH با بهترین‌های این صنعت همکاری کرده تا علاوه بر پشتیبانی، دنیای ورزش را به سطح جدیدی برسانند.

استارتاپ‌های قطری و جام جهانی 2022

 Qatar SportsTech توسط بانک توسعه قطر(QDB) و Startupbootcamp (SBC تأسیس شده و از حمایت نهادهایی مانند لیگ ستارگان قطر(QSL)، گروه رسانه‌ای(beIN)، مرکز مالی قطر( QFC) و وزارت بازرگانی و صنعت(MoCI) و هولدینگ MBK برخوردار است.

استارتاپ‌های مورد حمایت Qatar SportsTech نوآوری‌هایی شامل یک ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی(AI) برای پیش‌بینی استعدادهای فوتبال، یک پلتفرم مشارکت هواداران مبتنی بر واقعیت افزوده(AR) و یک اکوسیستم بلیط فروشی مبتنی بر بلاک‌چین است که از تقلب جلوگیری می‌کند. از دیگر برنامه‌های این استارتا‌پ‌ها می‌توان به برنامه‌ای برای کمک به فوتبالیست‌های آماتور برای رسیدن به سطح جهانی و برنامه مسیر داخل ورزشگاه اشاره کرد.

استارتاپ‌هایی برای بهتر کردن تجربه مسافران جام جهانی

میزبانی قطر برای جام جهانی 2022 فوتبال، باعث شده که موقعیت بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاران به وجود بیاید. با وجود نگرانی‌هایی که در ابتدا در مورد صلاحیت قطر وجود داشت اما به نظر می‌رسد که این کشور با سرمایه‌گذاری‌های بسیار گسترده سعی در برگزاری این مسابقات به بهترین شکل ممکن دارد. در این میان استارتاپ‌های قطری هم از فرصت استفاده و تلاش می‌کنند که بهترین خدمات خود را ارائه دهند.

در ادامه به  چند مورد از بهترین استارت آپ های نوآورانه در قطر اشاره شده است. این مشاغل وب‌سایت‌های تجارت الکترونیکی راه‌اندازی کرده‌اند که باعث جذب مشتریان زیادی شده است و به نظر می‌رسد که در طول جام جهانی قطر، بیشتر از این استارتاپ‌ها خواهیم شنید.

نقل و انتقال از هتل به ورزشگاه و بالعکس یکی از نگرانی‌هایی است که تماشاگران جام جهانی 2022 ممکن است با آن روبه‌رو شوند. بنابراین Q-Cab می‌تواند در این شرایط به کمک تماشاگران بیاید.

استارتاپ‌های قطری و جام جهانی 2022

Q-Cab یک برنامه تلفن همراه است که  شبیه به Uber کار کرده و  به مسافران اجازه می‌دهد تا در مکان نزدیک خود جستجو و تاکسی پیدا کند. این برنامه از یک ویژگی منحصر به فرد هم برخوردار است و به کاربران این امکان را می‌دهد تا راننده‌های مورد علاقه خود را در برنامه خود ذخیره کرده و این یک برنامه شخصی‌تر شود.

استارتاپ‌های قطری و جام جهانی 2022

Urban point دیگر برنامه‌ای است که می‌تواند به کمک تماشاگران فوتبال در قطر بیاید. این برنامه برای رستوران‌ها، استخرها، باشگاه‌های ورزشی و مراکز تفریحی در قطر تخفیف و کالابرگ ارائه می‌دهد.

استارتاپ‌های قطری و جام جهانی 2022

Meddy دیگر استارتاپی است که است که به کاربران در قطر کمک می‌کند تا بهترین پزشکان در این کشور پیدا کنند. این برنامه سوابق پزشک، نظرات بیماران و سایر مدارک مربوطه را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. با این برنامه بیماران می‌توانند بهترین و مناسب‌ترین پزشک را در محل زندگی خود پیدا کنند. Meddy  دارای حدود 1000 پزشک از 120 کلینیک خصوصی و بیمارستان با بیش از 20 تخصص است. بیماران می‌توانند با استفاده از وب‌سایت این استارتاپ به نزدیک‌ترین کلینیک و بهترین پزشک دسترسی داشته باشند.

گزارش از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha