تداوم اعتراضات خونین در جنوب یمن
کد خبر: 4001872
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۴

تداوم اعتراضات خونین در جنوب یمن

با تداوم ناآرامی‌ها در استان عدن که در اعتراض به اوضاع بد معیشتی و فروپاشی اقتصادی در مناطق تحت کنترل شورای انتقالی صورت گرفته است، چندین نفر کشته و شماری از غیرنظامیان زخمی شدند.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، منابع امنیتی از تداوم درگیری‌های صبح امروز شنبه در درگیری در منطقه کریتر در استان عدن (جنوب یمن)، 4 نفر کشته و شماری دیگر از غیرنظامیان زخمی شدند.

درگیری امروز بین نیروهای کمربند امنیتی و نیروهای پلیس شورای انتقالی تحت حمایت امارات آغاز شد، نیروهای پلیس خواستار آزادی تعدادی از جوانان بودند که در پی اعتراضات روز گذشته در عدن توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند و خواستار بهبود شرایط زندگی، افزایش ارزش پول محلی و اعتراض به افزایش قیمت‌ها بودند.

نیروهای کمربند امنیتی به تعدادی از محله‌های مسکونی حمله کردند و تعدادی از مغازه‌ها و خانه‌ها را تخریب کردند. شاهدان عینی گفته‌اند که نیروهای تیپ پنجم شورای انتقالی برای حمله نیروهای امام النوبی که مسئول حفاظت از مقرهای ائتلاف در شهر است، به سمت کریتر در حرکت‌اند. این فرمانده نظامی حامی تظاهرات مردمی است. به گزارش رسانه‌های یمنی، جریان زندگی در کریتر از ساعات اولیه صبح متوقف شده است و خیابان‌های شهر خالی به نظر می‌رسد. ده‌ها خانواده هنوز در میانه درگیری‌ها گرفتار شده و قادر به ترک خانه‌های خود نیستند. ویدئوهای جدید از این منطقه نیز حاکی از آن است که برخی از خانه‌ها در حال سوختن هستند و درگیری با سلاح‌های سنگین ادامه دارد، درحالی‌که شمار زیادی از شبه‌نظامیان شورای انتقالی در محلات یمن حضور دارند.

برخی از اخبار نیز حاکی از آن است که نیروهای امنیتی در جستجوی افراد مسلح در برخی از محلات این شهر هستند و ازاین‌رو ورودی‌ها و خروجی‌های محلات مسکونی را مسدود کرده‌اند. کمیته امنیتی در عدن از ساکنان منطقه کریتر خواست تا در ساعات آینده در خانه‌های خود بمانند تا به گفته آن‌ها عملیات پاک‌سازی مقر تروریست‌ها پایان یابد. این کمیته گفت که هیچ حزبی قصد داشته باشد، به امنیت عدن و شهروندانش لطمه بزند و در برابر نظام به سلاح متوسل شود، تحمل نخواهد شد.

درگیری‌ها در عدن

شهر عدن نیز شاهد تنش بین نیروهای دولت منصور هادی و شورای انتقالی جدایی‌طلب جنوب بر سر کنترل جنوب کشور بود. نخست‌وزیر دولت منصور هادی که از جانب ریاض حمایت می‌شود، هفته گذشته از عربستان به یمن بازگشت و در کاخ ریاست جمهوری در کریتر به همراه با بقیه وزرای دولت اقامت دارد، در حالی که عبد ربه منصور هادی، در پایتخت عربستان سکونت دارد.

جنوب یمن به دلیل جنگ قدرت بین دولت و شورای انتقالی جنوبی تحت حمایت امارات، با بحران فزاینده‌ای مواجه است، امری که منجر به اعتراضات ماه‌های گذشته به گسترش فقر و وضع وخیم خدمات عمومی شد.عربستان سعودی با هدف پایان دادن به بحران بین دولت و شورای انتقالی جنوب، از جمله تشکیل دولت جدید با جدایی‌طلبان میانجی‌گری کرده است، اما این گفت‌وگوها تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

ائتلاف سعودی و اماراتی در سال 2015 با ادعای مبارزه با گروه انصار الله و حمایت از دولت فراری یمن به این کشور هجوم برد؛ امری که منجر به تخریب گسترده زیرساخت‌های یمن، کشته شدن ده‌ها هزار نفر و فروپاشی اقتصاد یمن شده است، جامعه جهانی نیز چشم خود را بر این جنایات بسته است.

اعتراضات در تعز

 شهر تعز نیز شاهد برگزاری تجمعات مختلفی در اعتراض به وخامت وضعیت معیشتی و اقتصادی، کاهش ارزش پول محلی و عدم پرداخت حقوق کارکنان دولت به مدت چند ماه بود.

تظاهرکنندگان خواستار برکناری دولت یمن و تشکیل دولتی کارآمد برای مدیریت مرحله کنونی در این کشور شدند.

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات همچنین با سر دادن شعارهایی خواستار برکناری فرماندار تعز و اعضای مقام محلی به دلیل مدیریت ناموفق امور این استان شدند.

انتهای پیام
captcha