احداث یک مرکز قرآنی وقفی در کردستان
کد خبر: 4002555
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱

احداث یک مرکز قرآنی وقفی در کردستان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان از احداث یک مرکز قرآنی جدید وقفی در سطح استان خبر داد و گفت: این مرکز قرآنی همزمان با دهه وقف سال جاری در سطح استان افتتاح خواهد شد.

به گزارش ایکنا از کردستان، حجت‌الاسلام محمد کاروند، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که امروز، ۱۳ مهرماه به صورت مجازی برگزار شد، ضمن تسلیت دهه آخر صفر اظهار کرد: دهه وقف امسال از ۱۲ مهرماه آغاز و تا ۲۱ مهرماه ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در طول شش ماه گذشته در اداره اوقاف و امور خیریه استان افزود: این اداره در راستای احیای موقوفات و اجرای نیت واقفان نیک‌اندیش اقدامات مؤثری را در استان به انجام رسانده است.

مدیرکل اوقاف‌و‌امور خیریه استان کردستان اظهار کرد: رسیدگی به پرونده‌های دعاوی افراد حقیقی یا حقوقی متعرض به موقوفات از اولویت‌های اجرایی اداره اوقاف و امور خیریه استان از ابتدای سال در استان بوده است.

تشکیل 470 پرونده حقوقی برای موقوفات متصرفی

وی ادامه داد: ۴۷۰ پرونده حقوقی در محاکم قضایی استان در زمینه احیای موقوفات تشکیل شده که احکام خوبی به همت دستگاه قضا برای این پرونده‌ها صادر شد.

حجت‌الاسلام کاروند با اشاره به اخذ سند مالکیت و تبدیل اسناد دفترچه‌ای به سند تک برگی و جانمایی موقوفات را از دیگر اقدامات اداره اوقاف و امور خیریه استان دانست و گفت: این اقدامات در راستای حفظ، احیا و دفاع از حقوق موقوفات صورت گرفت.

وی افزود: پرداختن به درآمدهای پایدار و احیای سرمایه‌گذاری موقوفات از دیگر اقدامات این اداره بوده که در این راستا پروژه‌های سرمایه‌گذاری را در سطح سه شهرستان مریوان، بیجار و سنندج اجرا کرده‌ایم و بنا داریم در سایر شهرستان‌ها نیز اقدامات سرمایه‌گذاری موقوفات صورت گیرد.

کسب درآمد پایدار

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان بیان کرد: یکی از اقدامات برای کسب درآمد پایدار برای موقوفات احداث پنج باغ موقوفه‌ای گردو و انگور دیم بوده که در شش ماه ابتدای سال جاری ایجاد شد.

وی با اشاره به اینکه در شش ماه گذشته به باغات دیمی وقفی استان کردستان رسیدگی شد، اظهار کرد: در این راستا 98 باغ وقفی استان که بالغ آن‌ها وقف مساجد بوده، رسیدگی کردیم و برای این باغات اقدامات لازم به همت کارکنان اوقاف و امور خیریه استان صورت گرفت.

حجت‌الاسلام کاروند به اجرای نیت واقفان خیراندیش در بحث تجهیز و تعمیر مساجد دارای رقبات اشاره کرد و افزود: تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی در ایام کرونا یکی دیگر از اقدامات اداره اوقاف و امور خیریه استان بوده است.

توزیع 32 هزار بسته معیشتی در کردستان

وی گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون در استان 32 هزار بسته معیشتی در راستای اجرای نیات واقفان تهیه و بین نیازمندان توزیع شده است که برای هر بسته بین 500 تا 800 هزار تومان به طور میانگین اعتبار هزینه شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان از تهیه و توزیع هزار بسته لوازم التحریر در راستای اجرای طرح مهر تحصیلی بین نیازمندان استان خبر داد و گفت: این لوازم التحریر به دانش‌آموزان ابتدایی و مقطع متوسطه نیازمند سراسر استان اهدا شد، هرچند موقوفه چندانی در این بخش نداریم.

وی گفت: حمایت از هیئات مذهبی در ماه محرم، تشکیل و راه‌اندازی هفت کارگاه‌ه کوچک اشتغالزایی در شهرهای سقز، مریوان، سنندج و قروه، کمک موردی به نیازمندان، برگزاری مسابقات قرآن کریم از جمله اقدامات اجرایی اداره اوقاف و امور خیریه استان در دهه وقف بوده است.

برگزاری نشست‌های تخصصی در کردستان

حجت‌الاسلام کاروند در ادامه به اقدامات اجرایی برای دهه وقف اشاره و بیان کرد: تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف، تجلیل و تکریم از واقفان خیراندیش و هیئت امنای مساجد، امین موقوفات، برپایی ایستگاه‌های «همه واقف باشیم»، اجرای خدمات مشاوره‌ای وقف، برگزاری نشست‌های تخصصی با گروه‌ها و اقشار مختلف، بهره‌گیری از فضای مجازی، دیدار با مسئولان، تهیه بسته‌های حمایتی، اجرای نیت واقفان خیراندیش از برنامه‌های اصلی بوده که در این ایام صورت خواهد گرفت.

وی افزود: احداث کارگاه قالی‎‌بافی در روستای ننله در کنار کارگاه خیاطی وقفی، احداث یک مرکز قرآنی، معرفی پروژه‌های وقف مشارکتی، تهیه برنامه‌های مختلف فرهنگی در فضای مجازی و رادیو و تلویزیون از دیگر اقدامات اوقاف و امور خیریه بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان با اشاره به اینکه به واسطه دینداری مردم استان کمتر مسجدی در کردستان بدون رقبه بوده است، گفت: در حال حاضر 850 نوع نیت وقف در کشور شناسایی شده که در این راستا باید ضمن حفظ موقوفات باید وقف‌های جدید با نیت‌های روز جامعه را داشته باشیم که در این بخش کمک به اشتغال یکی از اولویت‌های استان بوده است.

حجت‌الاسلام کاروند در بحث ازدواج جوانان موقوفه‌ای نداریم، افزود: با توجه به اهمیت ازدواج از دیدگاه اسلام باید موقوفاتی با نیت کمک به ازدواج جوانان در جامعه داشته باشیم.

وی در پایان یادآور شد: کمک به بیماران به ویژه بیماران خاص یکی از اولویت‌ها و نیازهای روز جامعه بوده است که در حال حاضر در استان کردستان وقفی با این نیت در استان نداریم.

انتهای پیام
captcha