گزارشی حقوقی از وضعیت نامناسب ده‌ها هزار زندانی در عربستان
کد خبر: 4002874
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸

گزارشی حقوقی از وضعیت نامناسب ده‌ها هزار زندانی در عربستان

یک سازمان حقوق بشری از شرایط ناگوار ده‌ها هزار زندانی سیاسی و فعال حقوق بشری، در زندان‌های عربستان سعودی پرده برداشت.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از سعودی لیکس، سازمان حقوق بشری «Freedom Initiative» در گزارش بی‌سابقه‌ای از بازداشت بیش از ۶۸ هزار نفر در عربستان در شرایط غیر انسانی و خارج از چارچوب قانونی خبر داد.

 در گزارش این سازمان حقوق بشری آمده است که این تعداد بازداشتی و زندانی یا بدون محاکمه به سر می‌برند یا قربانی محاکمه ناعادلانه شده‌اند.

به نوشته این سازمان حقوق بشری، سیاست بازداشت و ایجاد محدودیت به خصوص برای افرادی که تابعیت آمریکایی هم دارند شدیدتر اعمال می‌شود، به ویژه آن‌هایی که بر مسائل حقوق بشری تمرکز دارند.

به تازگی در سومین سالروز به قتل رسیدن «جمال خاشقچی» منتقد سعودی، روزنامه «واشنگتن پست» اقدام به انتشار گزارشی از افراد برجسته بازداشتی در زندان‌های دولت عربستان سعودی کرد.

به نوشته این روزنامه، همزمان معارضان دولت ریاض نیز در خارج از عربستان کمپین مقابله با سرکوبگری آل سعود را از مدت‌ها پیش آغاز و تأکید کرده‌اند که اقدامات خود را تا تحقق حقوق بازداشت شدگان و افرادی که جان خود را از دست داده‌اند، ادامه خواهد داشت.

همچنین رسانه‌ها روز گذشته از اعدام یک جوان شیعه عربستانی به اتهام‌های واهی شامل عضویت در یک باند مسلح و قتل یک نیروی پلیس سعودی خبر دادند در حالی که نهاد اروپایی حقوق بشر با رد این ادعاها تأکید کرده بود که این شهروند عربستانی بی‌گناه است.

همشهریان او به نهادهای حقوق بشری گفته بودند که مسلم بسیار شخصیتی مسالمت‌جو و مهربان داشت و به هیچ وجه سلاحی در اختیار نداشته است.

مسلم از ساکنان شهر شیعه‌نشین العوامیه در قطیف بود و در سال ۲۰۱۵ زمانی که تنها یک نوجوان بود، بازداشت شد.

انتهای پیام
captcha