روایتی از تلخ‌ترین دوران یک بانوی کارآفرین کردستانی
کد خبر: 4002942
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸

روایتی از تلخ‌ترین دوران یک بانوی کارآفرین کردستانی

آزاده مرادی، یکی از مددجویان تحت حمایت کمیته امداد بوده که مشکلات زندگی، بیماری و زندان او را برای رسیدن به کارآفرینی و اهدافش متوقف نکرد.

به گزارش ایکنا از کردستان به نقل از روابط عمومی کمیته امداد کردستان، اشتغال‌زایی و رساندن خانواده‌های تحت حمایت به خودکفایی از برنامه‌های اصلی کمیته امداد در کنار حمایت‌ها و خدمات این نهاد است.

آزاده مرادی، یکی از مددجویان تحت حمایت این نهاد و کارآفرین کردستانی بوده که در شرح سرگذشت زندگی خود گفت: در سال 86 از همسرم جدا شدم و با پسرم تنها زندگی می‌کردم.

وی از بدهکاری مالی و زندانی شدنش در چند سال قبل گفت و تشریح کرد: چند سال قبل عضو یک صندوق پس‌انداز قرعه‌کشی محلی شدم و با توجه به اینکه بی‌سواد بودم سه نفر از اعضای این صندوق از این موضوع سوءاستفاده کرده و سرم کلاه گذاشتن و با فرار خود مبلغ یکصد میلیون تومان از بدهکاری صندوق را به پای من انداختند و از طریق شکایت اعضای این صندوق به زندان افتادم و حدود 18 ماه زندانی شدم.

مرادی ادامه داد: زندان سخت‌ترین دوران زندگی‌ام بود و با توجه به اینکه خانواده‌ام به دلیل زندانی شدنم من را طرد کرده بودند، در طول 18 ماه حتی یک ملاقات‌کننده هم نداشتم.

وی افزود: امید به خداوند و دیدار پسرم که با مادرم زندگی می کرد انگیزه من برای عبور از این دوران سخت بود و در این راستا در زندان از طریق تولید صنایع دستی مثل فرش بافی از صبح تا شب مشغول به فعالیت بودم و از محل فروش محصولات درآمدی برای خودم کسب می کردم و ماهیانه مبلغی برای تأمین هزینه‌های پسرم می‌فرستادم.

این بانوی کارآفرین کردستانی گفت: در زندان در کنار اینکه کار می‌کردم موفق شدم دوران ابتدایی تحصیلی را از طریق نهضت سواد آموزی به پایان برسانم.

وی از مبتلا شدن به بیماری سرطان در دوران زندانی شدنش و انجام دو عمل جراحی در آن دوران گفت که به مشکلاتش اضافه شد ولی بازهم امیدم را از دست ندادم، تا اینکه با کمک یکی از زندانی‌ها که قبلا آزاد شده بود سندی جور کردم و به قید ضمانت، وسیله آزاد شدن از زندان برایم فراهم شد.

مرادی افزود: بعد از آزاد شدن برای خودم و پسرم یک خانه اجاره گرفتم و به کمیته امداد مراجعه کردم و درخواست کمک کردم که از طریق آن نهاد مبلغی بلاعوض و 15 میلیون تومان وام برای درمان و همچنین راه‌اندازی مشاغل خانگی به من پرداخت کردند.

این بانوی کارآفرین گفت: با کمک وام کمیته امداد بخشی از هزینه‌های درمانی خود را پرداخت کردم و با بقیه وام یک دار قالی خریدم و در خانه مشغول به فرش بافی شدم و با مستمری کمیته امداد و درآمد حاصل از فروش قالیچه‌ها هزینه‌های زندگی را تأمین می کردم.

وی از تصمیمش برای راه اندازی یک کارگاه فرش بافی گفت و بیان کرد: کمیته امداد برای این کار 50 میلیون تومان وام به من پرداخت کرد و یک کارگاه قالی بافی در یکی از محلات حاشیه سنندج راه‌اندازی کردم و در مرحله نخست 3 نفر و در ادامه 15 نفر از زنان و دختران این محلات را مشغول به کار کردم.

مرادی ادامه داد: برای بار دوم از طریق کمیته امداد 50 میلیون تومان تسهیلات اشتغال دریافت کردم و کارگاه دوم خودم را در یکی دیگر از نواحی منفصل شهری سنندج راه‌اندازی کردم و 7 نفر دیگر را در این کارگاه مشغول به کارکردم.

وی افزود: هم اکنون حدود 22 نفر که اکثر زنان سرپرست خانوار و تحت حمایت کمیته امداد هستند از طریق کارگاه‌های فرش بافی من مشغول به کار هستند و خدا را شاکرم که هم کارم توسعه پیدا کرده و هم برای تعدادی از افراد درآمدزایی کرده‌ام.

این بانوی کارآفرین یادآور شد: در زندگی مشکلات زیادی داشتم ولی نا امید نشدم و به آینده امیدوار بودم و هم اکنون نیز قصد دارم با کمک کمیته امداد در آینده با ساخت یک سوله و ایجاد یک کارگاه بزرگ، شغل و کار خود را بیشتر توسعه دهم و افراد بیشتری را مشغول به کار کنم.

انتهای پیام
captcha