برگزاری 4 دوره دانشجومعلم قرآن در سال جاری/ عملکردی فراتر از تعهدات پیش‌بینی می‌کنیم
کد خبر: 4006291
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱

برگزاری 4 دوره دانشجومعلم قرآن در سال جاری/ عملکردی فراتر از تعهدات پیش‌بینی می‌کنیم

از ابتدای سال تاکنون سه دوره طرح دانشجومعلم قرآن کریم از سوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شده است و تا پایان سال یک دوره دیگر با حضور دانشجویان علاقه‌مند به فراگیری قرآن برپا می‌شود.

پوستر طرح دانشجو معلم قرآن

طرح دانشجومعلم قرآن کریم از سال 1394 و براساس نیازسنجی و بررسی مطالعاتی که در فضای دانشگاهیان کشور انجام شده بود، طراحی شد. طراحان این ایده پس از بررسی مطالعات صورت گرفته به این نتیجه رسیدند که با وجود آموزش‌‌های پرحجم روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم در دوران تحصیل، اما دانشجویان در این فضا، که سرآغاز انس با قرآن برای هر فرد است، از ضعف‌های اساسی رنج می‌برند. این ضعف حتی در دانشجویان رشته‌های تخصصی همچون الهیات و معارف اسلامی هم دیده شده است.

این موضوع مسئولان سازمان قرآنی دانشگاهیان را بر آن داشت تا دوره‌هایی را با عنوان دانشجومعلم قرآن کریم طراحی و اجرا کند. اولین گام‌های این طرح در سال 1394 برداشته شد و پس از گذشت چند سال از اجرای آن، ‌تعداد دوره‌های برگزارشده به 45 دوره رسید. دوره‌هایی که بیش از 1500 دانشجو را آموزش داده و با توجه به تأثیرگذاری‌، راه خود را برای آموزش‌های بیشتر باز کرده است؛ به گونه‌ای که اگر در سال‌هایی ابتدایی فقط یک سازمان خواستار برگزاری این دوره‌ها بود، اکنون روزبه‌روز بر تعداد دانشگاه‌هایی که خواستار برگزاری این دوره‌ها برای دانشجویان خود هستند، افزوده می‌شود.

برای اطلاع از جزئیات این طرح در سال 1400 و نیز برنامه‌های اجراشده در سال‌‌های گذشته با مسئول این دوره‌ها در سازمان قرآنی دانشگاهیان گفت‌وگو کردیم که آن را می‌خوانید.

سلما آرام، مسئول دوره دانشجومعلم قرآن کریم سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به برگزاری دوره‌های دانشجومعلم از سوی این سازمان در سال 1400، گفت: از تابستان امسال ثبت‌نام برای حضور در دوره دانشجومعلم از تیر آغاز شد و تا اواخر این ماه ادامه داشت. پس از اتمام فرایند ثبت‌نام، شاهد شروع دوره از روزهای پایانی مرداد بودیم و مقرر شده است که پایان مهر ادامه یابد. در این دوره 125 نفر از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف در رشته‌ها و گرایش‌های متفاوت حضور دارند.

وی به برگزاری دوره دیگری همزمان با این دوره اشاره کرد و افزود: براساس اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته، ثبت‌نام برای دوره‌ جدید دانشجومعلم قرآن کریم نیز از 15 تا 31 شهریور انجام شد. این دوره ویژه دانشجویان دانشگاه‌ علوم و معارف قرآن کریم سراسر کشور بود که پس از پایان فرایند ثبت‌نام 156 نفر از دانشجویان این دانشگاه متقاضی حضور در دوره بودند. این دوره همزمان با اربعین حسینی آغاز شده است و تا نیمه آذر ادامه خواهد داشت.

آرام با بیان اینکه اولین دوره سال جدید از اواخر سال 99 آغاز شد، تصریح کرد: این دوره از روزهای پایانی سال گذشته آغاز شد و تا پایان اردیبهشت‌ ادامه داشت و 150 نفر ثبت‌نام کردند و خروجی آن هم 130 نفر بود که وارد دوره کارورزی شده‌اند.

مسئول دوره دانشجو معلم قرآن کریم سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در مورد سابقه برگزاری این دوره‌ها از ابتدا تاکنون، اظهار کرد: دوره دانشجومعلم از سال 94 شروع و تا سال 98 مجموعاً 45 دوره اجرا شده است که طی برنامه‌ریزی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی به واحدهای این نهاد اجرا می‌شود؛ یعنی بخشی از این دوره‌ها در قالب طرح‌های هماهنگ استانی، که از طریق معاونت فرهنگی جهاد به واحدها ابلاغ شده است، اجرا می‌شود.

وی در مورد میزان مشارکت دانشجویان در این دوره‌ها از ابتدا، بیان کرد:‌ طی 45 دوره‌ای که برگزار شده است حدود 1500 نفر از دانشجویان آموزش‌های لازم را فراگرفته‌ و بعد وارد مرحله کارورزی شده‌اند.

آرام در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به برگزاری این دوره‌ها برای دانشجویان جامعه هدف سازمان بهزیستی و دانشگاه‌هایی همچون پیام نور در سال‌های گذشته،‌ اظهار کرد: براساس تفاهم‌نامه‌ای که با دانشگاه فرهنگیان امضا شده، برنامه‌ریزی شده است که این دوره را ویژه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان هم اجرا کنیم. در گام اول و به صورت آزمایشی 100 نفر از دانشجویان این دانشگاه در دوره حضور می‌یابند تا بعد دوره‌های بیشتری برگزار شود.

وی همچنین در مورد ادامه‌دار بودن این دوره‌ها تا پایان سال، گفت: با توجه به اینکه در دوره‌هایی که در حال اجراست برخی از علاقه‌مندان امکان حضور پیدا نکردند، برنامه‌ریزی شده است که با انتشار یک فراخوان در آذر، دوره جدید دانشجومعلم قرآن کریم را برگزار کنیم. تلاش خواهیم کرد که این دوره در 10 استان کشور به صورت هماهنگ اجرا شود. طی تعهدی که سازمان قرآنی دانشگاهیان به وزارت علوم داده است، باید تا پایان سال 1400 حدود 1000 نفر را را در این طرح آموزش دهیم که نیمی از این تعهد عملی شده و پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال فراتر از تعهدمان عمل کنیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha