عدالت در مسئله آب در چهارمحال‌وبختیاری مخدوش شده است
کد خبر: 4010498
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۲
امام‌جمعه شهرکرد:

عدالت در مسئله آب در چهارمحال‌وبختیاری مخدوش شده است

امام‌جمعه شهرکرد گفت: باوجود جدی بودن بحران آب در چهارمحال‌وبختیاری، به دلایل مختلف به این معضل توجهی نمی‌شود و عدالت در مسئله آب در استان مخدوش شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاریحجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در استان با اشاره به اینکه سفرهای استانی کمیسیون‌های مجلس تأثیر خوبی در نقش‌آفرینی بیشتر مجلس دارد که ریل‌گذاری و تدوین برنامه برای امور گوناگون را عهده‌دار است، اظهار کرد: کشاورزی اساس و ریشه همه امور و به معیشت و اقتصاد مردم وابسته است اما نابسامانی‌های فراوانی در بخش کشاورزی و تولید و آب وجود دارد و در بخش صادرات مشکلات قابل توجه هستند.

وی ظرفیت استان برای کشاورزی‌محور بودن را یادآور شد و تصریح کرد: قابیلت‌های تولید در بخش زراعی، باغی، دامی، شیلات و غیره در استان قابل توجه است و می‌تواند رونق بگیرد. استان در تولید بادام، گیاهان دارویی، زیرساخت‌های کشت گلخانه‌ای رتبه‌های بالایی در کشور دارد که این ظرفیت‌ها هم در حوزه اشتغال‌زایی و هم اقتصاد مردم باید مورد توجه قرار گیرد.

نکونام با اشاره به آب به‌عنوان یکی از معضلات مهم استان، توضیح داد: امروز دیگر نمی‌توان چهارمحال‌وبختیاری را استان پرآب نامید و روند کاهشی آب در سال‌های اخیر تشدید یافته و این روزها شاهد اوضاع اسفناک در منطقه کوهرنگ هستیم.

امام‌جمعه شهرکرد گفت: باوجود جدی بودن بحران آب در استان، به دلایل مختلف به این معضل توجهی نمی‌شود و عدالت در مسئله آب در چهارمحال‌وبختیاری مخدوش شده است؛ اجرای ۳۱ طرح مربوط به آبرسانی در استان همچنان بلاتکلیف است.

نکونام با ذکر اینکه جامعه عشایری استان نیازمند نگاه ویژه است، ادامه داد: در راستای صیانت از جنگل‌ها و منابع طبیعی، مشکل گازرسانی به روستاها باید مورد توجه قرار گیرد و نگاه سرانه‌ای به این مسئله مشکلات را حل نمی‌کند بلکه باید نگاه ویژه و کار اساسی صورت گیرد.

کشاورزی؛ بزرگ‌ترین ظرفیت چهارمحال‌وبختیاری

در ادامه، حجت‌الاسلام و المسلمین امیرقلی جعفری، نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون کشاورزی اظهار کرد: هدف از سفر اعضای این کمیسیون به استان‌های مختلف ایران بررسی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در استان‌ها در حوزه کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست است، همچنین بهره بردن کامل از این ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود در استان‌ها که برخی مواقع مورد غفلت قرار گرفته‌اند از دیگر از اهداف این سفرها به‌شمار می‌رود.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی، افزود: هر استانی متناسب با نوع اقلیم خود دارای چالش‌ها و مشکلات در حوزه‌های کشاورزی، آب و ... است که یکی از اهداف کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست از انجام سفر به استان‌های مختلف بررسی این مشکلات بوده، امنیت غذایی در ایران با موضوع فعالیت این کمیسیون ارتباط نزدیکی دارد، همچنین امنیت غذایی نیز با امنیت ملی کشور گره خورده است، بنابراین با توجه به سخن امام خمینی(ره) کشاورزی می‌تواند محور استقلال ایران باشد.

وی ادامه داد: متأسفانه غفلت‌های بسیاری در حوزه کشاورزی اتفاق افتاده است و اگر حدود 10 درصد از میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در حوزه صنعت به کشاورزی تعلق می‌گرفت از نظر کشاورزی وضعیت مطلوب‌تری ایجاد می‌شد، زیرا اقلیم ایران باتوجه به دارا بودن چهار فصل دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی است و به همین دلیل امکان تولید محصولات استراتژیک متنوعی در ایران وجود دارد.

جعفری عنوان کرد: چهارمحال و بختیاری به‌عنوان بام ایران نیز شناخته می‌شود و دارای ظرفیت‌های بالای منابع آبی است و این موضوع از دیرباز وجود داشته، به‌همین دلیل در سند آمایش استان نیز بیان شده که بزرگ‌ترین ظرفیت موجود در این استان کشاورزی است، اما متأسفانه استفاده مناسبی از این ظرفیت انجام نشده که علت این موضوع نیز مشکلات موجود در حوزه آب بوده و امیدواریم سفر کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست و همچنین معاونان وزیر نیرو، وزیر جهاد و معاون رئیس جمهور، رئیس محیط زیست به همراه مدیران حوضه آبی زاینده رود و کارون به این استان برای استان، مردم، کشاورزان و دامدارانی که در این اقلیم زندگی می‌کنند دارای دستاوردهای بزرگی باشد.

اختیار حل مشکلات حوزه آب، به مسئولان استان داده شود

در ادامه جلسه احمد راستینه، نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مظلومیت مردم چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: طبق گفته مدیرکل آب منطقه‌ای استان، سازمان بازرسی اعلام کرده است که حق تخصیص آب برای 31 طرح کشاورزی با مجوز قانونی از سال 89 با یک مصوبه شورای عالی آب وجود ندارد، در این میان تکلیف مردم با طرح‌های کشاورزی مشخص نبوده و هیچ‌کس نیز پاسخگو نیست.

وی با بیان اینکه کل سهم آب برداشتی چهارمحال‌وبختیاری از منابع آبی استان، تنها 10 درصد است، افزود: در حالی که 90 درصد آب این استان وارد استان همجوار می‌شود و وزارت نیرو اجازه برنامه‌ریزی برای حل مشکلات آب استان را به خود استان نمی‌دهد، در حالی که چهارمحال‌وبختیاری 11 درصد منابع آبی کشور را دارد، سرچشمه سه رودخانه بزرگ کشور است و 11 دشت بحرانی و ممنوعه بحرانی دارد، مدیرکل آب منطقه‌ای استان باید طرحی را برای تعیین تکلیف این دشت‌ها اعلام کند.

راستینه درد مردم چهارمحال‌وبختیاری را نبود توجه به شعار آرمانی انقلاب یعنی عدالت دانست و اضافه کرد: مردم استان سکوت می‌کنند و نجابت به خرج می‌دهند و انتظار می‌رود اختیار حل مشکلات آبی استان به مسئولان خود استان واگذار شود.

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به اینکه دو پایه اشتغال مردم چهارمحال و بختیاری، کشاورزی و دامپروری است، گفت: به سهم بودجه برای این دو مسئله مهم استان، به‌طور جدی نگاه شود، برای نجات کشور باید تلاش صورت بگیرد و تحقیق و تفحص وزارت نیرو در موضوع آب و برای نجات کشور در صحن علنی مجلس ارائه شود تا برنامه‌ریزی درست برای حل مشکلات آبی کشور انجام بگیرد.

انتهای پیام
captcha