شایسته‌سالاری؛ اصل مهم در نظام امامت عدل
کد خبر: 4012584
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
امام جمعه موقت تبریز بیان کرد:

شایسته‌سالاری؛ اصل مهم در نظام امامت عدل

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به این‌که شایسته‌سالاری یک اصل مهم در نظام امامت عدل محسوب می‌شود، گفت: باید گزینش‌ها بر اساس ضوابط باشد نه روابط چراکه تبعیض جایی در نظام عدل ندارد در غیر اینصورت نظام نمی‌تواند شایسته سالار باشد و عدالت قربانی خواهد شد .

حجت الاسلام مهدی عالی، امام جمعه موقت تبریز

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام مهدی عالی، امام جمعه موقت تبریز، امروز، 21 آبان‌ماه، در خطبه‌های نماز جمعه‌ این هفته‌ تبریز با اشاره به این‌که شایسته‌سالاری یک اصل مهم در نظام امامت عدل محسوب می‌شود، گفت: باید گزینش‌ها بر اساس ضوابط باشد نه روابط؛ چرا که تبعیض جایی در نظام عدل ندارد در غیر این صورت عدالت قربانی خواهد شد.

وی ادامه داد: ما همواره در میدان نبرد با دشمن واقعی قرار داریم و صحنه‌ نبرد گاهی صحنه‌ خون‌ریزی است مانند دوران دفاع مقدس و یا جنگ با داعش و گاهی نیز صحنه‌ جنگ نرم و فرهنگی و گاهی جنگ اقتصادی است و دشمن نیز آشکارا جنگ اقتصادی را علیه ملت ایران به راه انداخته است.

این استاد حوزه با اشاره به آیات شریفه ۴۵، ۴۶ و ۴۷ سوره‌ مبارکه‌ انفال در خصوص دستورالعمل برای مقابله با دشمنان گفت: نخستین دستورالعمل قرآن برای مقابله با دشمنان پایداری و ثبات قدم است و ایستادگی مطلق یعنی اینکه انسان از مقابل دشمن فرار نکرده و در تمامی جبهه‌ها ثبات قدم خود را حفظ کند در غیر این صورت شکست خواهد خورد.

وی در خصوص دومین دستورالعمل قرآن برای مقابله با دشمنان گفت: یاد خداوند به‌صورت زبانی و دلی موجب تقویت روحیه‌ رزمندگان شده و ایمان و باور آن‌ها را به نصرت الهی زیاد می‌کند چرا که این وعده‌ الهی است لذا بزرگ‌ترین تکیه‌گاه رزمندگان در جنگ، یاد الهی است چرا که قدرت لایزال خداوند قدرتی مافوق تمامی قدرت‌ها است و اگر انسان در داشتن این ذکر موفق شود، به هدف خود خواهد رسید.

عالی، اطاعت از خداوند و رسول خدا را سومین دستور برای مقابله با دشمنان بیان کرد و افزود: این دستور الهی برای دفاع از حریم دین و کیان اسلام صادر شده است و اطاعت از ولی امر و رهبری و فرماندهی‌ کل عامل پیروزی و عدم اطاعت از آن‌ها عامل شکست است و در جنگ احد و جنگ صفین ۲ نمونه از اطاعت نکردن از امام را مشاهده کردیم که منجر به شکست مسلمانان در مقابل دشمنان شد.

امام جمعه موقت تبریز، خاطرنشان کرد: چهارمین دستور الهی برای انسان برای مقابله با دشمنان دوری از اختلاف و نزاع است؛ اختلاف‌نظر طبیعی است، اما وحدت و یکپارچگی باید در مقابل دشمن حفظ شود و مهم‌ترین محور وحدت، ولی امر است و هر جا که از این محور خارج شویم، دشمن پیروز خواهد شد؛ لذا اختلاف عامل سستی است همان‌طور که در جریان حکمیت و درحالی‌ که چند شمشیر مانده بود تا مالک‌ اشتر فتنه معاویه را از بین ببرذ، اختلاف‌ باعث شد تا ماجرای حکمیت به وجود بیاید.

وی صبر را پنجمین دستور الهی برای مقابله با دشمنان عنوان برشمرد و گفت: صبر یعنی مقاومت و انسان باید در امور شخصی، اجتماعی و حتی در کارزار نبرد با دشمنان صبر داشته باشد و صبر و ایستادگی در مقابل ناملایمات و سختی‌های جنگ و خویشتن‌داری، از مهم‌ترین عوامل پیروزی است.

خطیب جمعه تبریز با اشاره به سالروز عملیات پیروزمندانه آزادسازی سوسنگرد در دفاع مقدس اضافه کرد: صبر در قرآن یک راهبرد است و شهید علی تجلایی در سوسنگرد نشان داد که در سایه صبر و مقاومت می‌توان پیروزی‌های بزرگی را کسب کرد.

وی همچنین با اشاره به عوامل شکست در مقابل دشمن گفت: اولین عامل شکست در مقابل دشمن تکیه به منافقین است؛ انسان نباید به منافقین که افرادی ریاکار و دورو هستند تکیه کند و طمع دنیوی و فکر به غنائم دومین عامل شکست انسان است و اگر انسان در نقطه‌ای حساس میدان نبرد را ترک کند، شکست خواهد خورد همان‌طور که در جنگ احد بعد از پیروزی اسلام، بعضی افراد به فکر جمع کردن غنائم افتادند و در نهایت سپاه اسلام شکست خورد.

عالی خاطرنشان کرد: سومین عامل شکست در مقابل دشمنان شایعه‌سازی و عملیات روانی و فضاسازی دشمن است اکنون هم که به دلیل رشد فضای مجازی با برخی بی‌تقوایی‌ها و شایعات مختلفی روبرو هستیم، نباید اجازه دهیم جنگ روانی و شایعه‌سازی دشمن موجب شکستمان شود همان طور که در جنگ احد دشمنان شایعه‌ شهادت پیامبر (ص) را به راه انداختند.

امام جمعه موقت تبریز، در بخش دیگری از خطبه‌های نمازجمعه در خصوص برقراری عدالت در جامعه‌ اسلامی گفت: عدالت، محور حکومت است و ارزش ذاتی یک حکومت برقراری عدالت در جامعه است، اما عدالت هدفی مقدمه‌ای است و زمانی‌ عدالت برقرار و مشکلات معیشتی مردم حل می شود که مردم دغدغه و استرسی نداشته باشند.

وی ادامه داد: هر چقدر هم قانون برخاسته از علم باشد، اما به‌ خوبی اجرا نشود، نمی‌تواند عدالت را در جامعه پیاده کند و لازمه‌ برپایی قانون خوب در جامعه، داشتن مدیران توانا و شایسته است و اگر کارگزاران فقط منفعت خودشان را لحاظ کنند و به دیگران توجه نکنند، نه‌ تنها عدالت برقرار نمی‌شود بلکه روحیه قانون‌گریزی و تبعیض در جامعه فراگیر می‌شود.

انتهای پیام
captcha