جوان امروز نیازمند الگو است
کد خبر: 4021220
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۸

جوان امروز نیازمند الگو است

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان با اشاره به اهمیت الگوسازی قهرمانان گفت: شخصیت‌هایی مثل میرزا‌ کوچک‌خان، الگوی منحصر به فردی از تحقق عبارت «ما می‌توانیم» هستند.

محسن اکبری، عضو دبیرخانه دائمی دانشجویی بزرگداشت نهضت جنگلمحسن اکبری، عضو دبیرخانه دائمی دانشجویی بزرگداشت نهضت جنگل، در حاشیه همایش بین‌المللی بازتاب‌های داخلی و بین‌المللی جنبش جنگل که روز گذشته، 24 آذرماه به‌صورت وبینار در دانشگاه گیلان برگزار شد، در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، با بیان اینکه میرزاکوچک‌خان یک عالم مجاهد بود گفت: صحبت کردن در خصوص شخصیت میرزا کار آسانی نیست. مقاومت و ایستادگی برابر زیاده‌خواهی، صداقت و شفافیت با طرفداران، آرمان‌خواهی و عزت در مقابل غیر‌خدا از ویژگی‌های مجاهدان واقعی است که میرزا کوچک‌خان هم از این قاعده مستثنی نبود.

دانشیار گروه مدیریت دانشگاه گیلان در پاسخ به این سؤال که چقدر ویژگی‌ها و خصوصیات برجسته شخصیتی میرزا به جامعه امروز شناسانده شده‌ است، ابراز کرد: ارزیابی شخصی بنده این است که برای تحقق این هدف و شناساندن آرمان‌های میرزا به عموم جامعه، راهی بسیار طولانی پیش رو است. متأسفانه بسیاری از افراد از ویژگی‌های بارز شخصیتی، آرمان‌ها، تفکرات و خدمات میرزا به جامعه ایرانی و به‌ویژه گیلان اطلاعات محدود و یا گاهی نادرستی دارند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان با اشاره به اهمیت الگوسازی قهرمانان ملی خاطرنشان کرد: شخصیت‌هایی مثل میرزا‌ کوچک‌خان، الگوی منحصر به فردی از تحقق عبارت «ما می‌توانیم» هستند. همانطور که در آیه ۲۴۹ سوره مبارکه بقره خداوند متعال در خصوص این گونه افراد می‌فرمایند: «کَم مِن فِئَةٍ قَلیـلَةٍ غَلَبَت فِئَـةً کَثیرَةً بِاِذنِ‌ الله»، یعنی چه بسیار گروه کوچکی که به فرمان خدا، بر گروه‌های عظیمی پیروز شدند. مصداق این آیه شریفه افرادی هستند که با انگیزه الهی، کارهای بزرگی انجام می‌دهند.

وی یادآور شد: مدیران و مسئولان در حال حاضر نیز باید با الگو قرار‌دادن چنین قهرمانانی، از کارهای بزرگ و هیاهوی جبهه استکبار نهراسند، چرا که خداوند متعال در قرآن کریم وعده داده است: «وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ» یعنی عزت مخصوص خدا، رسول او و مؤمنان است(سوره منافقون، آیه ۸). میرزا کوچک با ایمان قوی به این امر اعتقاد داشت و بدان عمل کرد. مدیران و مسئولان حال حاضر نیز با الگو گرفتن از ایشان می‌توانند به دستاوردهای بزرگی دست یابند.

اکبری با بیان اینکه جوان امروز ما نیازمند الگو است، تصریح کرد: قرآن کریم در بخش‌های مختلفی الگوهایی را معرفی می‌کند. در آیه ۴ سوره مبارکه ممتحنه حضرت ابراهیم(ع) و پیروانش را به عنوان الگو معرفی کرده و می‌فرماید: برای شما سرمشق خوبی در زندگی ابراهیم و کسانی که با او بودند وجود داشت ... و در جایی دیگر در آیه ۲۱ سوره احزاب پیامبر اکرم(ص) را الگو و سرمشق نیکویی برگزید.

وی میرزا کوچک را الگویی کامل دانست و افزود: وظیفه ما معرفی الگوهایی است که نه تنها از اسوه‌های قرآنی تبعیت کرده، بلکه با تزکیه و تقوا، خود نیز الگو شده‌اند. اگر از نظر تاریخی شرایط قیام میرزا را بررسی کنیم، در می‌یابیم که میرزا یکی از این الگوهاست چرا که ایستادگی، آرمان‌خواهی، عزت و سربلندی وی را هویدا کرده که نیاز واقعی جامعه امروز و به‌ویژه نسل جوان ماست.

انتهای پیام
captcha