بی‌مهری نسبت به نامه تاریخی امام خمینی(ره) به گورباچف
کد خبر: 4025319
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹
حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی مطرح کرد:

بی‌مهری نسبت به نامه تاریخی امام خمینی(ره) به گورباچف

رئیس مؤسسه علوم وحیانی اسراء گفت: نامه تاریخی امام خمینی(ره) به گورباچف که دارای تعالیم و ارزش‌های بلندی است، مورد بی‌مهری قرار گرفته و آن‌گونه که باید و شاید در داخل و خارج از کشور تبیین نشده‌ است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی، رئیس مؤسسه علوم وحیانی اسراءبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی، رئیس مؤسسه علوم وحیانی اسراء، در نشست علمی «بازخوانی نامه حضرت امام خمینی(ره) به گورباچف» که 11 دی‌ماه در مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در قم برگزار شد، اظهار کرد: مکتب کمونیسم در ابتدای انقلاب به لحاظ ایدئولوژی بسیار قدرتمند شده‌ بود؛ حضرت امام(ره) با معرفتی استوار و باوری عمیق به مبانی الهی و توحیدی، نامه‌ای را به گورباچف ارسال کردند.

وی با بیان اینکه اندیشه ناب و تفکر بلند امام راحل همچنان ناشناخته مانده‌ است، ادامه داد: ایشان انقلاب اسلامی را مختص به ایران نمی‌دیدند و به دنبال ایجاد جریان توحیدی در همه زمینه‌ها بوده و معتقد بودند که اگر سردمداران جهان دیکتاتور نباشند، مردم خودشان به سمت توحید و حقیقت گام بر می‌دارند.

جوادی آملی تذکر حضرت امام(ره) به گورباچف در رابطه با آسیب‌های نظام ضد دینی را مورد توجه قرار داد و گفت: ایشان به دنبال روشن کردن افق‌های بلند در برابر بشریت بودند تا جوامع انسانی براساس آگاهی و بیداری به سمت سعادت گام بردارند، اما این موضوعی است که در غرب و شرق به شدت مورد غفلت واقع شده‌ است.

وی با بیان اینکه یک سیاستمدار هرگز به خود اجازه نمی‌داد که این‌گونه با شوروی سخن بگوید، اظهار کرد: امام راحل که یک عالم دینی و ادامه‌دهنده راه انبیا بودند، این نامه توحیدی را برای گورباچف ارسال کردند، زیرا اگر توحید در جهان حکم‌فرما شود، بسیاری از مشکلات بشریت برطرف می‌شود، البته توحیدی که در تمامی عرصه‌ها حکم‌فرما شود.

منحصر کردن جهان به عالم مادی اتفاق شومی است

جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دو رویکرد اصلی گورباچف برای باز کردن فضای سیاسی و گشایش‌های اقتصادی در شوروی سابق پس از تحولات گسترده در بلوک شرق، بیان کرد: اگر جامعه‌ای به لحاظ اعتقادی و معرفتی سقوط کرده باشد، هرگز نمی‌تواند به جریان توحیدی بیندیشد و اینکه جهان را به عالم مادی و حس منحصر کنند، اتفاق بسیار شومی است.

وی با بیان اینکه عقل و استدلال در کنار حس، معرفت می‌آفریند، گفت: سکولاریسم زاییده اومانیسم است و اینکه علم و معرفت را در حس و ماده خلاصه کنند خطرناک است، اما متأسفانه امروزه مباحث توحیدی در جهان به بوته فراموشی سپرده شده‌ است و مسائل اجتماعی و زیست محیطی اهمیت یافته‌ است.

رئیس مؤسسه اسراء یادآور شد: امروز باید تفکر عقلانی به صحنه بیاید و همان‌گونه که امام راحل نیز بارها تأکید فرمودند، مشکلات و تنگناهای اقتصادی و اجتماعی جامعه براساس مبانی اسلامی مرتفع شود.

انتهای پیام
captcha