نقش بقاع متبرکه در بهینه‌سازی فرهنگ جامعه
کد خبر: 4027339
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
حجت‌الاسلام خاموشی مطرح کرد:

نقش بقاع متبرکه در بهینه‌سازی فرهنگ جامعه

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: بقاع متبرکه در کشور به‌عنوان نقاط متکثر می‌توانند فضای تنفس جامعه را پاکیزه کرده و در بهینه‌سازی فرهنگ جامعه تأثیرگذار باشند.

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریهبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، شامگاه گذشته 18 دی‌ماه در دوره آموزشی هیئت امنای امام‌زادگان و بقاع متبرکه کشور در مشهد بیان کرد: امروز انقلاب اسلامی وجه‌هایی از جنبه ولایت را در خود می‌بیند و آن ولایت فقیه است که به‌صورت نیابت عام حرکتی در جامعه ظهور کرده است.

وی ابراز کرد: دشمن طراحی می‌کند و می‌خواهد نظم ما را برهم بزند و رهبر معظم انقلاب این نظم را سرجای خود بر می‌گرداند. ایران اسلامی با یا زهرا(س) گفتن امروز به داد مظلومان جهان می‌رسد و مرزی برای دفاع از مظلومان قائل نیست و همه مظلومان را از جمله مردم یمن، سوریه، خط مقاومت مقابل صهیونیست‌ها و غیره می‌کند.

خاموشی گفت: سردار سلیمانی با سربند یا فاطمه الزهرا(س) در جهان پیش می‌رود و امروز ایزدی، مسیحی، اهل سنت و غیره همه از رشادت‌ها، شجاعت‌ها، منش و اخلاق، دفاع جانانه او از خط مقاومت و از سینه سپر کردن او در مقابل دشمنی چون داعش و مسلمانی حاج قاسم می‌گویند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: بقاع متبرکه هم از لحاظ برنامه محور بودن سالیانه و هم به لحاظ منابع و مصالح در راستای ارتقای ارزش‌های فرهنگی و انقلابی تاثیرگذار بوده است.

خاموشی افزود: اگر بیش از 8000 بقعه را در نظر بگیریم هیچ سازمان و نهاد فرهنگی این ظرفیت را ندارد، آن هم نهاد فرهنگی دینی که مردم با عشق و علاقه در آنجا بنشینند، دل بدهند، گوش جان بسپارند، مناسک و عباداتشان را انجام دهند، نذورات خود را به آنجا بیاورند و حل مشکلاتشان را در آنجا بخواهند.

وی بیان کرد: به دلیل این ظرفیت بسیار بزرگ ما باید رشد مضاعفی را در سال پیش‌رو مشاهده کنیم، لذا اولین تقاضای من این است که هیچ‌کدام از بقاع متبرکه بدون طرح و برنامه سال نباشند، طرح و برنامه‌ای که با نظر افراد متخصص در این حوزه باشد و این طرح و برنامه اعم از عمرانی، فرهنگی، اجتماعی و هر چیزی که خود امام‌زاده به آن نیاز دارد باشد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: در سال جاری، 800 بقعه محوری نیازمند طرح و برنامه هستند و باید برنامه جدید داشته باشند که اگر این اتفاق صورت گیرد ثمرات خوبی به همراه دارد.

خاموشی اظهار کرد: باید به ظرفیت معنایی امام‌زاده به شدت توجه کرد. محاسبات ما نشان می‌دهد بیش از 85 درصد کمک‌های مردمی در طرح مواسات در امام‌زاده‌ها عملیاتی شد و این به آن معنا است که آستان مقدس امام‌زادگان یک قطب قابل اعتماد برای مردم هستند. حال شما می‌توانید با استفاده از این ظرفیت، موقوفات را توسعه دهید و در این خصوص می‌توانید از وقف اشتراکی و وقف پول بهره ببرید.

وی بیان کرد: باید از ظرفیت مردمی برای بهینه‌سازی، پشتیبانی‌ها و منابع پایدار برای بقعه کمک گرفت، همچنین ضرورت دارد به زیبایی‌های بصری، معماری، صوتی و انواع هنرها در آستان مقدس امام‌زادگان توجه شود و در این خصوص از مردم باید کمک گرفت که قطعاً مردم کمک کار خواهند بود.

خاموشی با اشاره به اینکه امام‌زاده‌های مدفون شده به این کیفیت در سایر جهان نیست، افزود: در ایران این احترام و کیفیت به دلیل این است که ما به عترت و اهل بیت(ع) گره خورده‌ایم، لذا اگر ما دقت نظر ویژه داشته باشیم قدرت فرهنگی و اجتماعی امام‌زاده در منطقه برای همه روشن می‌شود.

 رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: حوزه فرهنگ یک جنبه معنایی دارد، بدین معنی که حوزه فرهنگ یک فضای تنفسی در جامعه ایجاد می‌کند، لذا بقاع متبرکه در کشور به عنوان نقاط متکثر ما می‌تواند کمک کنند تا فضای تنفس جامعه پاکیزه شود و در بهینه‌سازی فرهنگ جامعه نیز می‌توانند بسیار مؤثر عمل کنند و در واقع قدرت تأثیرگذاری بقاع متبرکه در جورچین نقشه راه جمهوری اسلامی تعیین‌ کننده است.

انتهای پیام
captcha