اخبار معارفی رسانه‌ها/ محافل انس با قرآن در مناطق محروم
کد خبر: 4027903
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸

اخبار معارفی رسانه‌ها/ محافل انس با قرآن در مناطق محروم

«محافل انس با قرآن با هدف ترویج فرهنگ قرآنی در مناطق محروم» یکی از عناوین مهم صفحات معارفی رسانه‌ها در روز جاری است.

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز سه شنبه 21 دی‌ماه اخبار متعددی منتشر کرده‌اند که در ادامه بررسی می‌کنیم.

فارس

صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، امروز سه خبر منتشر کرده است. در بخشی از خبری با عنوان «معرفی برگزیدگان سومین دوره آمورش غیرحضوری شورای عالی قرآن» می‌خوانیم: سومین دوره آموزش غیر حضوری شورای عالی قرآن به پایان رسید و برگزیدگان این دوره که در آذر و دی‌ماه 1400 تحت آموزش قرار گرفتند، معرفی شدند. در سومین دوره آموزش غیر حضوری شورای عالی قرآن که با هدف رشد و پیشرفت فنی تلاوت قاریان برگزیده در طرح ارزیابی و به منظور موفقیت ایشان در مقاطع و درجات بالاتر اجرا می‌شود، ۷۷ نفر از قاریان غیر تهرانی دارنده گواهی‌نامه تخصصی در درجات سه و چهار، در پنج گروه مجزا در محضر اساتید ممتاز به صورت مجازی بهره‌مند شدند. براساس این گزارش، جلسات آموزشی، یک نوبت در ماه برگزار می‌شود. در یک نوبت به صورت ارتباط برخط و تصویری و در نوبت بعدی به صورت ارسال فایل و دریافت نکات اساتید انجام می‌شود و در پایان ماه قاریانی که بهترین عملکرد را در هر کدام از گروه‌های پنج‌گانه داشته باشند، تعیین و معرفی می‌شوند.در این دوره، رضا محمدپور، نصرت‌الله حسینی، علی قاسم‌آبادی، حسن مختاری و علی‌اکبر کاظمی به عنوان مدرس مشارکت دارند.
 
مهدی رحیمی قزان از اصفهان، سعید رحیمی از قم، مهدی کرمی از زنجان، وحید کرمی از لرستان، سیدمحمد موسوی فرح‌بخش از کرمان، صادق سیاری از مازندران برگزیدگان آذرماه و مهدی تقی‌پور، محمدجواد عباسی و ابراهیم عمارلو از خراسان رضوی، مصطفی قاسمی از مازندران، و مهدی صلاحی از اردبیل، برگزیدگان دی‌ماه هستند.
 
دو خبر دیگری این صفحه در روز جاری شامل «نام‌نویسی متقاضیان میزبانی طرح رحله ویژه حفظ قرآن در تابستان آغاز شد» و «توصیه انصاریان برای حل مشکلات کنونی/ مؤمن نمی‌تواند غم مؤمن را ببیند +فیلم» هستند.

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم، امروز چهار خبر با عناوین «هشت ویژگی امیرالمؤمنین (ع) در بیان دُخت نبی»، «استفتاء از رهبر معظم انقلاب/ آیا پدر می‌تواند فرزندش را از ارث محروم کند؟»، «قمی: هوای‌نو یک اتفاق ذهنیت‌ساز و پیش‌برنده حیات اجتماعی را رقم خواهد زد» و «قائمی‌نیا: آیت الله مصباح یزدی، اتمسفر فکری غرب را بهتر از دیگران می‌شناخت» منتشر کرده است.

ایسنا

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران، امروز پنج خبر منتشر کرده است. در بخشی از خبری با عنوان «افرادی که دنبال نام جدید هستند از القاب حضرت فاطمه(س) استفاده کنند» آمده است: حجت الاسلام والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد، در سخنرانی حرم مطهر حضرت معصومه(س) عنوان کرد: پیامبر(ص) به سلمان فرمودند هر کسی دخترم فاطمه را دوست داشته باشد با من در بهشت خواهد بود و هر کسی او را دشمن بدارد در آتش جهنم خواهد سوخت؛ ای سلمان محبت فاطمه در ۱۰۰ جا به درد انسان می‌خورد که راحت‌ترین آن‌ها لحظه موت، قبر، صراط، میزان و محاسبه است. وی با بیان اینکه این ایام متعلق به حضرت زهرا(س) است و هم شهادت و هم تولدشان در ماه جمادی الثانی است، گفت: نام اصلی حضرت، فاطمه است و بقیه اسماء از القاب ایشان است که بیش از ۱۰۰ لقب از جمله زهرا، زهره، رضیه، راضیه، مرضیه، محدثه، تقیه، نقیه، وجیهه، حمیده، منصوره، مطهره، سعیده، زکیه، طاهره، بتول، عالمه، فاضله، حلیمه، وحیده، فریده، هانیه، ساجده، ممتحنه، صدیقه و … در روایات بیان شده است و افرادی که دنبال نام جدید می‌گردند می‌توانند از این اسماء استفاده کنند.
 
کارشناس مذهبی حرم حضرت معصومه(س) فاطمه را به معنی جدا کننده دانست و افزود: امام صادق(ع) فرمودند فاطمه را فاطمه نامیدند زیرا عموم مردم از درک و شناخت حضرت زهرا(س) جدا شدند و توان درک مقام ایشان را ندارند؛ و در روایت دیگر نقل شده است که جسم فاطمه(س) از میوه‌ها و غذاهای بهشتی و روح ایشان از نور عظمت خدا خلق شده است. امام صادق(ع) فرمودند کسی که فاطمه(س) را بشناسد حقیقت شب قدر را درک کرده است و در روایات داریم که وقتی حضرت زهرا(س) می‌خواهند از محشر عبور کنند سوار بر شتری از نور و مهار شتر به دست امیرالمؤمنین(ع) و طرف راست، جبرئیل، طرف چپ میکائیل و پشت سر شتر امام حسن و امام حسین علیهما السلام هستند و هیچ شخصیتی به این عظمت و حرمت از صحرای محشر عبور نمی‌کند.وقتی حضرت با این عظمت وارد محشر می‌شوند خداوند به همه خلائق خطاب می‌دهد که چشمان خود را ببندید و سرهایتان را پایین بیندازید زیرا نور حضرت زهرا(س) به قدری درخشان است که خلائق تاب دیدنش را ندارند؛ حضرت از صحرای محشر عبور می کنند و وقتی وارد بهشت می شوند آیات ۳۴ و ۳۵ سوره مبارکه فاطر را تلاوت و خدا را شکر می‌کنند.
 
چهار خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «نقش امی‌ بودن پیامبر(ص) بر گسترش سریع اسلام»، «نکوداشتی برای منوچهر محمدی»، «از تولد عیسی تا شهادت قاسم» و «نشستی برای سهروردی؛ فلسفیدن فارغ از وجود» هستند.

ایرنا

سه خبر صفحه معارف خبرگزاری ایرنا شامل «ترویج قرآن و آموزه‌هایش سرلوحه برنامه‌های وزارت فرهنگ قرار دارد»، «در کوچه‌پس‌کوچه‌های قنات‌مَلِک» و «آموزه‌های تربیتی آیات قرآن کریم» هستند.

مهر

صفحه قرآن و عترت خبرگزاری مهر، امروز دو خبر منتشر کرده است. در بخشی از خبری با عنوان «محافل انس با قرآن با هدف ترویج فرهنگ قرآنی در مناطق محروم» می‌خوانیم: در ایام سالگرد شهادت حاج قاسم گروه جهادی برای ایران با همکاری بنیاد احسان به مدت ۱۰ شب در حال برگزاری محفل انس با قرآن کریم در مناطق مختلف تهران و مناطق محروم کشور است.
 
گروه جهادی برای ایران با هدف ترویج فرهنگ قرآنی و برگزاری محافل انس با قرآن در مناطق محروم و کم برخوردار کشور تأسیس شده و محافلی با حضور قاریان برجسته بین المللی در حال برگزاری است. این محافل با حضور قاریان بین المللی کشورمان از جمله کریم منصوری، احمد ابوالقاسمی، مهدی عادلی، سعید پرویزی، محمد هادی صلح جو، سیدمحمد حسینی پور و قاری نوجوان مهدی قربانیان با اجرای علی نعمت اله زاده از مجریان قرآنی کشور از ۱۵ دی ماه آغاز شده و تا ۲۵ دی ماه ادامه خواهد داشت. نکته‌ی حائز اهمیت در برگزاری این محافل این بود که برای اولین بار یک ارگان غیر قرآنی (بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به همراه گروه جهادی برای ایران برای برگزاری چنین محافل باشکوهی اقدام نمودند.
 
«تلاوتی شنیدنی از «کریم منصوری» و احمد ابوالقاسمی»عنوان یک خبر دیگر این صفحه در روز جاری است.

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان، امروز هیچ خبری منتشر نکرده است.

میزان

پنج خبر صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز شامل «احکام امر به معروف و نهی از منکر»، «مردم ری با مشکلات گوناگونی روبرو هستند که تاکنون لاینحل باقی مانده است»، «محبوب حبیب؛ روایتی از ماجرای شهادت محمود مرادی در جریان عملیات کربلای ۵»، «نقش طلایی «تبلیغات» در نجات عرصه چاپ، نشر و سرانه مطالعه» و «دبیرخانه طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور، تشکیل شد» هستند.
انتهای پیام
captcha