انتقاد مفتی قدس از تصویرسازی برای تسهیل حفظ قرآن
کد خبر: 4034842
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶

انتقاد مفتی قدس از تصویرسازی برای تسهیل حفظ قرآن

  مفتی اعظم قدس و سرزمین‌های فلسطین از توزیع کتاب نقشه ذهنی جزء 30 قرآن به منظور تسهیل حفظ سوره‌های کوتاه برای کودکان انتقاد کرد.

شیخ محمد حسین

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری فلسطینی معاً، شیخ محمد حسین، مفتی قدس توزیع کتاب تصویرسازی ذهنی جزء 30 قرآن را با اصول شرعی مخالف دانست و در این خصوص فتوایی صادر کرد.
 
وی در این فتوا تأکید کرده است: تصویرسازی یا نقشه ذهنی که در حفظ قرآن استفاده می‌شود دارای انواع مختلفی است که برخی از آنها از طریق تقسیم موضوعی به معانی آیات اکتفا می‌کند و برخی دیگر تصاویر و سمبل‌هایی را برای شرح مفاهیم آیات ارائه داده و تلاش می‌کنند این تصاویر را به یکدیگر مرتبط سازند.
 
وی افزود: در تقسیم موضوعی آیات و مفاهیم آنها مشکلی وجود ندارد چرا که نوعی تبیین محسوب می‌شود. اما روش دیگر که مبتنی بر ارائه تصاویر است، محذوریت‌هایی دارد از جمله:
-       مشغول کردن قاری به کاری غیر از تدبر در معانی آیات
-       کاهش مفهوم آیه در تصویری که مربوط به آن است
-       ترس از اینکه این کار به چاپ مصحفی با حاشیه این تصاویر بینجامد
-       منحرف کردن قاری از اعجاز لغوی و بلاغی آیات قرآن کریم
-       بیان معانی آیات با تصاویر دور از معنای اصلی آن یا تناقض با مفاهیم آیات و یا امکان خطا و اشتباه در آن.
بنابراین اشاره به آیات قرآن کریم با علامات و تصاویر جز با تأیید نهادهای معتبر علمی و قانونی جایز نیست.
 
مفتی قدس ادامه داد: کتاب «نقشه ذهنی عم جژء» با خطاهای زیادی همراه است که در بالا به آنها اشاره شد. اما در خصوص فتوای پیوست این کتاب باید گفت که این فتوا حکم تفسیر قرآن با علامات و تصاویر را بیان نکرده است و فقط تقسیم موضوعی را با رعایت قوانین شرعی مجاز دانسته است؛ مانند کسی که این تصویرسازی‌ها را در مورد کتاب خدا انجام می‌دهد و آشنا به تفسیر موضوعی است و زبان عربی را به خوبی می‌داند و از قول مفسران آگاهی دارد.
 
وی در پایان اظهار کرد: بنابراین اجتناب از توزیع این کتاب و بی‌نیازی از این روش و استفاده از دیگر وسایل برای حفظ قرآن به‌ویژه روش‌هایی که به تفسیر منتخب از منابع تفسیری تکیه می‌کند، سزاوار است. 

در ادامه نمونه‌ای از نقشه‌های ذهنی و تصویرسازی سوره‌هایی از قرآن کریم را مشاهده می‌کنید.

 

تصویر سازی سوره قریش

 

تصویر سازی سوره مسد

 

تصویر سازی سوره عصر

 

تصویر سازی سوره توحید

انتهای پیام
captcha