امروز کشور نیازمند افراد کارآفرین است
کد خبر: 4035851
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶

امروز کشور نیازمند افراد کارآفرین است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با اشاره به نیاز کشور در حوزه کارآفرینی، تولید و اشتغال‌زایی گفت: دانشجویان به سمت رشته‌هایی بروند که نیاز کشور را تأمین و با تبدیل شدن به تکنیسین‌های ماهر آینده شغلی خود را تضمین کنند.

محسن مرادی رییس د انشگاه آزاد اسلام یمشهدمحسن مرادی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌رضوی، با اشاره به ضرورت تأسیس دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در کشور با بیان اینکه دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد به صورت تخصصی در دو شاخه «آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی بلند مدت» و «آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی كوتاه مدت» به فعالیت می‌پردازد، اظهار کرد: دوره آموزش بلندمدت برای كسب شایستگی‌های حرفه‌ای و شغلی پس از دوره متوسطه نظام آموزشی، توسط مؤسسات آموزش عالی ارائه می‌شود و به اخذ مدرک تحصیلی و حرفه‌ای مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در مقطع كاردانی منجر می‌شود.

وی ادامه داد: در راستای تحقق سیاست‌های كلی اشتغال، اقتصاد مقاومتی و تحقق اهداف تعیین شده در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر تربیت متخصصان متخلق، ماهر و كارآفرین مبتنی بر نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با هدف آموزش‌های لازم برای اشتغال كه بر اساس نظام نامه مصوب شورای تخصصی گسترش آموزش عالی، متناظر با مهارت‌های شغلی مورد نیاز ناحیه‌ای در هر واحد دانشگاهی با هدف ارتقای اثربخشی و شایستگی‌های منابع انسانی مبتنی بر ظرفیت‌های اقتصادی و آمایش منطقه‌ای، دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در ذیل واحدهای دانشگاهی استان‌ها تأسیس شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد از فعالیت 33 رشته مهارتی در این دانشکده خبر داد و افزود: در حال حاضر دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در رشته‎های تحصیلی كامپیوتر، حسابداری، امور اداری، مكانیک خودرو، الكتروتكنیک، الكترونیک، تربیت بدنی، گرافیک، ساختمان، آموزش ابتدایی، معماری، نقشه كشی، صنایع فلزی، تبرید، صنایع چوب و مبلمان، ساخت و تولید، امور بورس، طراحی چاپ، معماری داخلی و معماری شهری، هتلداری، شبکه‌های کامپیوتر، تأسیسات مکانیک ساختمان، مربیگری پایه پرورش اندام، کاردانی حرفه‌ای مدیریت امور تشریفات، مکاترونیک صنعتی، کاردانی حرفه‌ای تربیت بدنی، مربیگری ورزش معلولین، کاردانی حرفه‌ای حسابداری(حسابرسی)، کاردانی حرفه‌ای حسابداری(حسابداری مالیاتی)، کاردانی حرفه‌ای روابط عمومی و کاردانی حرفه‌ای طراحی لباس، با محوریت مهارت آموزی پذیرش دانشجو دارد.

وی برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت در مدارس عالی مهارت را از دیگر فعالیت‌های این دانشکده عنوان کرد و افزود: دوره آموزش كوتاه‌مدت خارج از نظام آموزشی مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشكی طبق برنامه‌ای مشخص ارائه می‌شود و به اخذ گواهینامه شایستگی و صلاحیت شغلی می‌انجامد. این نوع از آموزش‌ها قابل ارزشیابی و هم سطح سازی با آموزش‌های وزارتین خواهد بود. این دوره‎ها توسط مدارس عالی مهارتی كه بخشی از دانشكده به شمار می‌روند و اجرای انواع آموزش‌های مهارتی كوتاه‌مدت برای مشاغل نوین و یا نیازهای نوین مشاغل را بر دوش دارد برگزار می‌شود.

مرادی در پاسخ به این سؤال که آیا ارتباطی بین طرح پویش دانشگاه آزاد اسلامی و فعالیت‌های این دانشكده وجود دارد؟ اظهار کرد: مدیریت طرح پویش در ساختار دانشكده ذیل معاونت توسعه فعالیت‌های كاربنیان قرار دارد. هدف این طرح تربیت نیروی توانمند و متخصص بر اساس نیاز بازار كار است و از طرفی كمک به خانواده دانشجویان جهت تامین بخشی از شهریه ترمی دانشجویان مشمول این طرح می‌باشد.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 1400 دانشجو در طرح پویش فعالیت می‌کنند. براساس این طرح، دانشگاه با صاحبان مشاغل و بنگاه‌های اقتصادی تفاهم‌‎نامه‌های همكاری براساس نیاز آنها انعقاد می‌نماید و دانشجویان مستعد و جویای كار را پس از انجام مصاحبه‌های اولیه به آن بنگاه اقتصادی معرفی می‌نماید تا دانشجو در حین تحصیل امكان اشتغال و فراگیری تخصصی را نیز داشته باشد. دانشجویان پویشی بعد از اتمام دوره تحصیلی علاوه بر مدرک دانشگاهی مدرک مهارت نیز دریافت می‌نمایند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی با اعلام اینکه این دانشكده دارای 29 کارگاه و آزمایشگاه، 6 سایت کامپیوتر و 6 کلاس رسم دایر و فعال است، به مزایای رقابتی تحصیل در این دانشكده با دانشكده‌های فنی دولتی و غیردولتی اشاره کرد.

وی گفت: نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بخش تأثیرگذار مدیریت توسعه منابع انسانی كشور با رویكرد تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگی‌های حرفه‌ای، برنامه‌ریزی گسترش انواع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار كار، توسعه رشته‌های متناسب با آمایش ملی و استانی و آموزش توأمان نظری و عملی در جهت افزایش توانایی سرمایه انسانی منجر به دستاوردهایی چون ارتقای مستمر صلاحیت حرفه‌ای نیروی كار كشور، افزایش اعتبار و رقابت‌پذیری ملی و بین‌المللی گواهینامه‌ها و مدارک تحصیلی آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی، افزایش بهره‌وری نیروی كار با تأكید بر ارتباط با نیازهای برنامه‌های توسعه ملی و استانی، انعطاف‌پذیری و قابلیت انتقال مدارک و گواهینامه‌ها شده است كه همین وی‍ژگی‌ها این دانشكده را در مقایسه با سایر دانشكده‌ها در اولویت قرار داده است.

مرادی از تحصیل 2280 دانشجو در رشته‌های گوناگون این دانشكده خبر داد و در خصوص نحوه ثبت نام و ورود متقاضیان به این دانشکده گفت: پذیرش دانشجویان و مهارت‌آموزان مهارتی در دانشكده‌ها براساس قوانین و مقررات دانشگاه آزاد صورت می‌‎پذیرد و دانشجویان برای ثبت نام در رشته‌های فعال این دانشكده می‌توانند به اداره ثبت نام دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد مراجعه نمایند.

وی در خصوص آینده شغلی دانشجویان این دانشکده نیز عنوان کرد: دانشجویانی که در این دانشکده تحصیل می‌کنند پس از کسب مهارت‌های لازم و فراغت از تحصیل می‌توانند کسب و کار تخصصی خود را راه‌اندازی کنند و تبدیل به یک کارآفرین شوند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: در وضعیت فعلی کشور که نیاز ضروری به کارآفرینی، تولید و اشتغال‌زایی داریم و مقام معظم رهبری نیز در این مورد تاکید بسیار زیادی دارند. جوانان ما بایستی به سمت رشته‌هایی بروند که نیاز کشور را تامین و از سوی دیگر با تبدیل شدن به تکنیسین‌های ماهر آینده شغلی خود را تامین کنند.

انتهای پیام
captcha