چتر تبلیغی معارف دینی در تمام مدارس گسترده باشد
کد خبر: 4036220
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۰

چتر تبلیغی معارف دینی در تمام مدارس گسترده باشد

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری گفت: مخاطب تبلیغات اسلامی نه‌تنها دانش‌آموزان صدرا بلکه کل دانش‌آموزان است، لذا چتر تبلیغی معارف دینی در تمامی مدارس استان باید گسترده باشد که این موضوع در تعامل و همکاری با معاونت فرهنگی و پرورشی اداره‌کل آموزش و پرورش استان پیگیری و عملیاتی می‌شود.

نشست مدیرکل تبلیغات اسلامی و سرپرست آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری 24 بهمن‌ماه در نشست با سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش استان با موضوع بررسی وضعیت مدارس صدرای چهارمحال‌وبختیاری و با حضور مدیران این مدارس در استان با اشاره به اینکه علوم به دو بخش حصولی و حضوری تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: در علوم حصولی، میان عالم و معلوم واسطه وجود دارد حال آنکه در علوم حضوری حائلی میان عالم ومعلوم وجود ندارد و انسان آن‌را با جان و دل درک می‌کند، مثلاً در علم به نفس یا علم به درد نیازی به واسطه و حائل نیست و فرد آن‌را درک می‌کند.

وی ادامه داد: پایگاه شکل‌گیری تربیت در نفس زمانی شکل می‌گیرد که معرفت‌های ما تبدیل به حضور شود و نفس انسان علاوه بر دانستن به فهم و درک نیز دست یابد؛ در حوزه آموزش قاعدتاً نیاز به حصول معرفت و در حوزه پرورش نیاز به حضور آن وجود دارد و اگر معرفت در نفس حاضر شد دیگر نیازی به شیوه نادرست تربیتی مبنی بر کنترل نیست؛ پایگاه تربیت باید مبتنی بر نظارت نفس و الزام دورنی و نه الزام بیرونی فردی دیگر باشد.

طاهری با تصریح اینکه فعالیت‌های حوزه پرورشی از سنخ نشان دادن و دیدن و شنیدن و کمتر از سنخ دانستن هستند، ادامه داد: بسیاری از مطالبی که از معلمان آموختیم بر پایه دیدن و حس کردن بود و کمتر ناظر به مطالبی است که به ما گفته باشند.

وی با تأکید بر اینکه نهاد آموزش و پرورش می‌تواند در حوزه معرفتی و دانشی نقش‌آفرین باشد، گفت: مسئله دانشی سبب تحقق اقتدار تمدنی می‌شود و هیچ تمدنی بر اساس جهل شکل نگرفته است بلکه اساس تمدن‌ها بر سه محور دانش، قدرت و محصول ایجاد می‌شود؛ محصولات تمدنی می‌تواند در قالب نیروی انسانی بروز و ظهور یابد و شخصیت‌هایی چون امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و یا شهید قاسم سلیمانی نمونه‌های این محصولات تمدنی هستند. رهبر انقلاب نیز در بیانیه گام دوم به ما دستور دادند که رویکرد تربیتی جامعه باید در راستای خیز به سمت تمدن نوین اسلامی و تربیت انسان‌های تراز قرار گیرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با تصریح اینکه در نظام تربیتی نوجوانان و جوانان معمولاً به آسیب‌ها و معضلات بیش از راه‌ها و راهکارها پرداخته می‌شود، گفت: اگر پایگاه را به جای غریزه بر فطرت معطوف کنیم، به‌جای نشان دادن و پررنگ ساختن آسیب‌ها، راهکارها را به جوان و نوجوان نشان خواهیم داد لذا برای رسیدن به غایت‌ها باید به ابتدائیات به‌صورت تمام و کمال پرداخته شود.

طاهری در خصوص مدارس صدرای استان، تصریح کرد: از دو مدرسه شهرستان بروجن، مدرسه دخترانه از حیث فیزیکی و سخت‌افزاری در وضعیت خوبی قرار ندارد تا جایی که ناچار به تعویض فضا و یا تعطیلی مدرسه باشیم، مدرسه پسرانه نیز باید تقویت شود. در شهرستان فارسان نیز سه مدرسه مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه مجوز مدارس صدرا عموماً برای دوره‌های متوسطه اول و دوم صادر می‌شد، بیان کرد: با پیگیری‌های به عمل آمده مجوز یک مجتمع آموزشی صدرا از دوران ابتدایی اخذ شد و امسال مدرسه ابتدایی صدرای شهرکرد با وجود مشکلات فراوان و با قطعی شدن افتتاح این مدرسه سه روز پیش از آغاز سال تحصیلی، در مهرماه ۱۴۰۰ کار خود را آغاز کرد.

طاهری گفت: مخاطب سازمان تبلیغات اسلامی نه‌تنها دانش‌آموزان صدرا بلکه کل دانش‌آموزان کشور است لذا چتر تبلیغی معارف دینی در تمامی مدارس استان باید گسترده باشد که این موضوع در تعامل و همکاری با معاونت فرهنگی و پرورشی اداره‌کل آموزش و پرورش استان پیگیری و عملیاتی می‌شود. همچنین برای گسترش و تقویت هیئت دانش‌آموزی انصارالمهدی و ترویج مدل آن در شهرستان‌ها آمادگی کامل وجود دارد.

حسین امیریان، سرپرست آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری

ضرورت اقناع‌سازی خیران مدرسه‌ساز برای کمک به مدارس صدرا

در ادامه این نشست، حسین امیریان، سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش استان با اشاره به توجه جدی نهاد آموزش و پرورش به مدارس صدرا و نیز مدارس سمپاد و تأکیدات رهبری در این خصوص، اظهار کرد: شایسته است که برگزاری جلسات مستمر و مداوم دو نهاد آموزش و پرورش و تبلیغات اسلامی استان در سطح مدیران و جلسات داخلی در مرکز استان یا سایر شهرستان‌ها و افرایش تعاملات و تبادل آراء در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: دیدارهای چهره به چهره و حضور مدیران و عوامل مدارس صدرا با مدیران کل دو نهاد آموزش و پرورش و تبلیغات اسلامی استان مربوطه قطعاً در ارتقای کمی و کیفی این مدارس، حل معضلات و پیگیری وضعیت مؤثر خواهد بود.

امیریان با تصریح اینکه اغلب مشکلات مطرح شده از سوی مدیران و مسئولان مدارس صدرای استان قابل پیگیری و حل از سوی آموزش و پرورش است، گفت: مواردی چون تامین مشاور، پرداخت دستمزد سرایه‌دار، تامین و تجهیز و مناسب‌سازی فضای آموزشی و غیره از مشکلات عمومی آموزش و پرورش است و می‌توان در ابلاغ‌ها برخی از مشکلات را رفع کرد، با اینحال دستچین کردن همه نیروهای خوب برای مدارس خاص ممکن است عدالت آموزشی را زیر سؤال ببرد که البته استفاده از نیروهای خوب به‌صورت ساعتی در این مدارس شدنی است.

سرپرست آموزش و پرورش استان با تأکید بر اینکه سوق دادن کمک‌های خیران مدرسه‌ساز به سمت مدارس صدرا و معارف اسلامی حائز اهمیت است، بیان کرد: پیشنهاد می‌شود طی جلسه‌ای با مجمع خیران مدرسه‌ساز این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گیرد و اقناع‌سازی و ایجاد ذهنیت در خیران در جهت کمک به مدارس دینی مورد توجه و در دستور کار قرار گیرد که بسیاری از مشکلات را می‌توان از این طریق مرتفع ساخت.

امیریان بیان کرد: می‌طلبد که مدارس صدرا و علوم و معارف اسلامی در کنار فعالیت‌های آموزشی، از امکانات و بسترهایی نظیر اردوهای زیارتی، مراسم و برنامه‌های دعا و مناجات‌خوانی، جشن‌ها و غیره استفاده کنند که اگر این مهم اتفاق نیفتد، تربیت و پرورش نیروی تراز دچار مشکل خواهد شد و یکی از مشکلات آموزش و پرورش هم همین است که فضای غالب به آموزش اختصاص دارد و مقوله پرورش مغفول می‌ماند، باید این خلأ مورد توجه قرار گیرد.

در این جلسه همچنین، هر یک از مدیران مدارس صدرای استان برخی مشکلات و معضلات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این مدارس را مطرح کردند.

انتهای پیام
captcha