فعالیت‌های تربیتی مدارس؛ نیازمند رویکرد تحول‌آفرین / در تربیت اسلامی، نیازسنجی فراموش نشود
کد خبر: 4039070
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴
به بهانه روز امور تربیتی

فعالیت‌های تربیتی مدارس؛ نیازمند رویکرد تحول‌آفرین / در تربیت اسلامی، نیازسنجی فراموش نشود

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تربیت اسلامی باید همراه با بروزرسانی علوم و نیازسنجی صورت گیرد، گفت: ضرورت دارد فرهنگیان استان با اجرای برنامه‌های تحول‌آفرین و اثربخش، زمینه­ لازم برای ترسیم و تبیین جایگاه «تربیت» و «امور تربیتی» را فراهم آورند.

فرشید جعفری، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان‌جنوبیفرشید جعفری، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی، هشتم اسفندماه به‌مناسبت سالروز تأسیس نهاد مقدس امور تربیتی و هفته تربیت اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: مربیان و معلمان بازوانی کارآمد و بی‌بدیل‌اند که مسئولیت هدایت دانش‌آموزان را به حکم تکلیف، برعهده دارند.

وی افزود: سخنان مقام معظم رهبری، نشانگر نقش بی‌بدیل آموزش‌ و پرورش در تربیت نسل جوان بوده و ایشان همواره مسئله ­تربیت را مسئله ­دائمی و همیشگی نظام جمهوری اسلامی ایران قلمداد کرده‌اند؛ در این راستا نهاد امور تربیتی، به دست معماران چیره‌دستی چون شهیدان رجایی و باهنر طراحی و با سبکی نوین بنیان‌گذاری شد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی بیان کرد: این نهاد به‌عنوان جریانی فرهنگی، فعالیت‌های تربیتی، سیاسی، دینی و هنری گسترده‌ای را در مدارس پایه‌ریزی کرد و در شرایط دشوار و مراحل متلاطم و متغیر پس از انقلاب، در عرصه‌های مختلف، به ایفای نقش مهم و تأثیرگذار پرداخت.

جعفری ادامه داد: بی‌شک ارائه ­فراگیر خدمات تربیتی و فرهنگی به فرزندان به‌منظور تربیت انسان‌هایی مؤمن، کارآمد، خلاق و وفادار به ارزش‌های دینی و انقلاب، نیازمند فعالیت‌های همه‌جانبه و گسترده در عرصه‌های علمی و فرهنگی است.

وی بیان کرد: تردیدی نیست که مربیان و معلمان بازوانی کارآمد و بی‌بدیل‌اند که مسئولیت هدایت دانش‌آموزان را به حکم تکلیف، برعهده دارند؛ در چنین فضایی باید تمامی معلمان خود را «مربی امور تربیتی» و «مسئول در تربیت صحیح دانش‌آموزان» دانسته و زمینه را برای حضور دانش‌آموزان در جامعه­ دانش‌بنیان، با هویت اسلامی، ایرانی مهیا کنند.

جعفری با بیان اینکه تربیت اسلامی باید همراه با بروزرسانی علوم و نیازسنجی صورت گیرد تا اثربخش باشد، ادامه داد:  بر این اساس ضرورت دارد فرهنگیان استان با تأکید بر مبانی تعلیم و تربیت دینی و با استناد به سند تحول بنیادین، مطابق با نقشه جامع علمی استان، با اجرای برنامه‌های تحول‌آفرین و اثربخش، زمینه­ لازم برای ترسیم و تبیین جایگاه «تربیت» و «امور تربیتی» را فراهم آورند.

وی از اجرای مشارکت هزار مشاور و مربی تربیتی در اجرای طرح توانمندسازی مشاوران و مربیان مدارس در راستای کنترل و کاهش طلاق خبر داد و گفت: این طرح با مشارکت آموزش و پرورش و استانداری برگزار می‌شود.

جعفری بر توسعه مشارکت بخش‌های برون سازمانی در برنامه‌های تربیتی و استفاده از ظرفیت و پتانسیل سایر دستگاه‌ها در پیشبرد اهداف و برنامه‌های تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد و ادامه داد: ارتباط مستمر با دستگاه‌های برون سازمانی غنابخش فعالیت‌های تربیتی، پرورشی و مشاوره‌ای در عرصه‌های مختلف است.

انتهای پیام
captcha