تسلط روسیه بر بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا/ هشدار نسبت به آواراگی 10 میلیون اوکراینی
کد خبر: 4040198
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹
نهمین روز تحولات اوکراین؛

تسلط روسیه بر بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا/ هشدار نسبت به آواراگی 10 میلیون اوکراینی

کنترل بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا در اوکراین به دست روسیه، هشدار سازمان ملل نسبت به آوارگی 10 میلیون اوکراینی، آمادگی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سفر به چرنوبیل، افت بازارهای بورس جهان و واکنش ناتو به تسلط روسیه بر نیروگاه اتمی «زاپوریژیا» از مهم‌ترین اخبار نهمین روز تحولات اوکراین است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از خبرگزاری آناتولی، سازمان بازرسی اتمی اوکراین اعلام کرد که ارتش روسیه کنترل نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، بزرگترین نیروگاه هسته‌ای این کشور و اروپا را به دست گرفته است.

بنا به اعلام این سازمان، واحد‌های تولید انرژی این نیروگاه آسیبی ندیده و تغییری در سطح تشعشعات رادیو اکتیوی آن ایجاد نشده است.

بر این اساس، پرسنل موجود در این نیروگاه علی‌رغم این وضعیت به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

از سوی دیگر، اداره مدیریت حوادث اضطراری اوکراین نیز اعلام کرد که آتش‌سوزی به وجود آمده در پی درگیری‌ها در این نیروگاه مهار شده است.

در برآورده‌های اولیه این سازمان در درگیری‌ها به کسی آسیبی نرسیده است.

گفتنی است، نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا و دهمین نیروگاه بزرگ جهان در این زمینه است.

ارتش روسیه در روزهای نخست جنگ با اوکراین کنترل نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را به دست گرفته بودند.

نیمی از نیاز برق اوکراین توسط 10 راکتور در چهار نیروگاه هسته‌ای این کشور تأمین می‌شود.

همچنین، «یورونیوز فارسی» در این زمینه نوشت: این نیروگاه که بزرگترین نیروگاه اتمی اروپاست شب گذشته هدف حمله نیروهای روسی قرار گرفت و بخشی از آن دچار آتش‌سوزی شد. این حمله تلفات جانی نداشته و به گفته مقامات اوکراین سبب نشت یا تشعشع رادیواکتیو هم نشده است.

زاپوروژیا واقع در حاشیه رود «دنیپر» و در فاصله حدود ۵۵۰ کیلومتری جنوب شرقی کی‌یف قرار دارد. ظرفیت تولید برق این نیروگاه نزدیک به ۶ هزار مگاوات است که برای تأمین برق حدود چهار میلیون خانه کافی است.

این اقدام ارتش روسیه با واکنش رؤسای ‌جمهور اوکراین و آمریکا و مقامات برخی دیگر از کشورهای غربی و سازمان‌های بین‌المللی مواجه شده است.

در این میان دولت آمریکا تصمیم گرفت به بخشی از اتباع اوکراینی حاضر در خاک خود اجازه اقامت موقت بدهد، تصمیمی که مشابه آن را اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده بود.

افت بازارهای بورس جهان

پایگاه خبری «یورونیوز» گزارش داد: خبر ورود تانک‌های روسی به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در جنوب اوکراین در روز جمعه شوک بزرگی به سرمایه‌گذاران بورس در جهان وارد کرد.

آخرین میزان سقوط بازار سهام فرانکفورت ۳.۳۸ درصد و میلان ۳.۷۰ درصد اعلام شد.
تحولات اکراین؛ از تسلط روسیه بر بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا تا هشدار نسبت به آواراگی 10 میلیون اکراینی
به جز بورس‌های اروپایی، بازارهای سهام در شهرهای مهم جهان و به‌ویژه در آسیا نیز به دلیل همین حمله روسیه دستخوش تحولات منفی شد.

در آسیا بورس‌ها در روز جمعه پس از افت بیش از ۳ درصدی در مدت کوتاهی بعد از اعلام حمله روسیه، تنها اندکی بهبود یافتند و ارزش بورس توکیو ۲.۲۳ درصد، هنگ کنگ ۲.۵۴ درصد و شانگهای ۰.۹۶ درصد شد.

ادامه سقوط آزاد بورس‌های اروپا

در همین راستا، سقوط آزاد بورس‌های اروپا در بامداد جمعه باز هم ادامه یافت.

در این روز ارزش بورس لندن و فرانکفورت ۳ درصد سقوط کرد. بورس پاریس نیز با همین درصد افت، به پایین‌ترین حد ارزش خود از ماه مارس ۲۰۲۰ تاکنون رسید.

مارس ۲۰۲۰، زمان ابتدای اوج گرفتن کرونا در جهان بود.

آمادگی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سفر به چرنوبیل

همچنین، رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که آماده است به اوکراین سفر کند تا درباره یافتن راه‌حلی برای تضمین امنیت سایت‌های هسته‌ای در معرض خطر جنگ مذاکره کند.
تحولات اکراین؛ از تسلط روسیه بر بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا تا هشدار نسبت به آواراگی 10 میلیون اکراینی
گروسی در یک نشست مطبوعاتی اضطراری که پس از حمله روسیه به نیروگاه زاپوریژیای اوکراین در مقر این نهاد بین‌المللی در وین برگزار شد، گفت: «من به فدراسیون روسیه و اوکراین اعلام کرده‌ام که می‌توانم در اسرع وقت به چرنوبیل سفر کنم».

واکنش ناتو به تسلط روسیه بر نیروگاه اتمی زاپوریژیا 

همچنین، رینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه تسلط روسیه بر نیروگاه زاپوریژیا در جنوب اوکراین را محکوم کرد و با «غیرمسئولانه» خواندن این اقدام، خواستار پایان جنگ شد.
تحولات اکراین؛ از تسلط روسیه بر بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا تا هشدار نسبت به آواراگی 10 میلیون اکراینی
استولتنبرگ در سخنان کوتاهی که در کنار آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا قبل از نشست اضطراری وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل ایراد کرد، اعلام کرد: «حمله به یک نیروگاه هسته‌ای ماهیت غیرمسئولانه این جنگ و لزوم پایان دادن به آن را نشان می‌دهد».

تصویب قانون جرم‌انگاری پخش «اخبار دروغ» درباره ارتش در روسیه

همچنین، نمایندگان مجلس روسیه روز جمعه در بحبوحه عملیات نظامی این کشور در اوکراین متنی را تصویب کردند که به موجب آن برای افرادی که دست به پخش «اخبار دروغ» درباره ارتش این کشور بزنند، مجازات‌های سنگین زندان و جریمه‌های نقدی در نظر گرفته است.

بر پایه این لایحه اصلاحی که در دوما تصویب شد، در صورتی که «اخبار دروغ» منجر به «پیامدهای جدی» برای نیروهای مسلح شود، مجازات‌های مختلف زندان تا ۱۵ سال برای عامل آن پیش‌بینی شده است. اصلاحیه‌ای که روز جمعه به تصویب رسید، همچنین برای افرادی که تشویق به تحریم روسیه می‌کنند، مجازات‌هایی در نظر گرفته شده است.

دسترسی به فیس‌بوک، بی‌بی‌سی و چند رسانه دیگر در روسیه محدود شد

در حالی که روسیه در حال نبرد در خاک اوکراین است، مقامات این کشور، روز جمعه دسترسی به سایت‌های چهار رسانه از جمله بی‌بی‌سی را محدود کردند.
تحولات اکراین؛ از تسلط روسیه بر بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا تا هشدار نسبت به آواراگی 10 میلیون اکراینی
بر اساس داده‌های «روسکومنادزور»، سازمان مسئول امور رسانه‌ها در روسیه اعلام کرد: دسترسی به سایت‌های روسی‌زبان بی‌بی‌سی و رادیو و تلویزیون بین‌المللی آلمان، دویچه وله، سایت مدوزا و نیز رادیو اسووبودا، شعبه روسی رادیو آزادی، رسانه‌ای که توسط کنگره آمریکا تأمین مالی می‌شود، بنا به درخواست دادستان «محدود» شده است.

همچنین روز جمعه در روسیه دسترسی کاربران به فیسبوک نیز محدود شد.

هشدار سازمان ملل نسبت به آوارگی 10 میلیون اوکراینی

در همین راستا، سخنگوی سازمان ملل هشدار داد که در صورت ادامه عملیات نظامی روسیه در اوکراین بیش از 10 میلیون شهروند اوکراینی ممکن است خانه‌های خود را ترک کنند.

خبرگزاری آناتولی گزارش داد: استفان دویاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد طی نشست خبری روزانه‌ خود هشدار داد که ممکن است بیش از 10 میلیون نفر در اوکراین خانه‌های خود را ترک کنند و 4 میلیون نفر از آنها نیز به کشورهای همسایه پناه ببرند.
تحولات اکراین؛ از تسلط روسیه بر بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا تا هشدار نسبت به آواراگی 10 میلیون اکراینی
دویاریک با اشاره به افزایش نیازهای بشردوستانه در اوکراین گفت: از ابتدای حملات روسیه به اوکراین تاکنون 1 میلیون نفر این کشور را ترک کرده‌اند. همچنین 249 نفر در جریان این حملات کشته و 553 تن دیگر نیز مجروح شدند.

ادعای تایمز: زلنسکی از سه طرح ترور جان سالم به در برده است

 همچنین، هفته‌نامه تایمز لندن مدعی شد که «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین تاکنون حداقل سه بار از تلاش برای ترور جان سالم به در برده است.

براساس این گزارش، دو گروه مختلف برای کشتن رئیس‌جمهور اوکراین مامور شده بودند؛ یکی گروه «واگنر» تحت حمایت کاخ کرملین و گروم دیگر نیروهای ویژه چچنی. هر دو گروه توسط سرویس امنیت ضدجنگ اوکراین خنثی شده‌اند.

مقامات امنیتی اوکراین روز شنبه اعلام کردند که یک سوء قصد به جان ولودیمیر زلنسکی را در حومه کی‌یف ناکام گذاشتند و کادری از عوامل چچنی را پیش از این از بین برده‌اند.
تحولات اکراین؛ از تسلط روسیه بر بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا تا هشدار نسبت به آواراگی 10 میلیون اکراینی
پیش از این «اولکسی دانیلوف»، رئیس شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین در مصاحبه‌ای گفته بود که روز سه‌شنبه نیروهای اوکراینی دو جوخه مرگ چچنی را منهدم کرده‌اند.

دانیلوف مدعی شد منابعی در سرویس امنیت فدرال روسیه (اف‌اس‌بی) قصد این دو تیم کماندوی چچنی برای کشتن رئیس جمهور اوکراین را برملا کرده‌اند.

زلنسکی چند روز پیش در پیامی تلویزیونی مدعی شد باور دارد که نیروهای روسی او را به‌عنوان «هدف شماره یک» تعیین کرده‌اند.

عملیات نظامی روسیه در اوکراین در حالی وارد نهمین روز شده است که ارتش اوکراین سلاح‌های تمام اتوماتیک بین شهروندان توزیع کرده و به آن‌ها ساخت کوکتل مولوتوف را آموزش داده است.

انتهای پیام
captcha