از آمادگی پوتین برای دیدار با زلنسکی تا تحریم نفت و گاز روسیه
کد خبر: 4042113
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۸
آخرین تحولات جنگ اوکراین/

از آمادگی پوتین برای دیدار با زلنسکی تا تحریم نفت و گاز روسیه

جنگ روسیه علیه اوکراین در حالی وارد شانزدهمین روز خود شده است که تلاش‌های دیپلماتیک برای توقف جنگ از سوی کشورهای مختلف جهان ادامه دارد و کشورهای غربی درصددند با تنگ‌تر کردن حلقه تحریم‌های روسیه، این کشور را تحت فشار قرار دهند.

از اعلام آمادگی پوتین برای دیدار با زلنسکی تا تحریم نفت و گاز روسیهبه گزارش ایکنا؛ در شانزدهمین روز از حمله روسیه به اوکراین، تلاش‌ها برای میانجی‌گری کشورها برای توقف جنگ همچنان ادامه دارد. 

دیدار وزرای خارجه روسیه و اوکراین

نخستین دیدار میان مقامات ارشد روسیه و اوکراین از زمان حمله روسیه به اوکراین در دو هفته پیش انجام شد. وزیر خارجه روسیه پیش از مذاکرات با دیمیترو کولبا وزیر امورخارجه اوکراین، بامداد پنجشنبه وارد آنتالیا شد. 

رئیس‌جمهور ترکیه با ابراز خوش بینی نسبت به نتایج نشست وزرای خارجه روسیه و اوکراین که به میزبانی ترکیه در آنتالیا برگزار می‌شود، ابراز امیدواری کرد که این دیدار به آتش بس دائمی در اوکراین منجر شود. 

براساس توافقی که طی تماس تلفنی رؤسای جمهور روسیه و ترکیه و به ابتکار طرف آنکارا انجام شد، قرار است دیدار وزیران خارجه روسیه و اوکراین با حضور «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه برگزار شود. 

تحریم اتمی روسیه

همزمان با ادامه آتش جنگ در اوکراین، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است. 

مقامات آمریکایی اعلام کردند، واشنگتن درحال بررسی تحریم «روس اتم» به عنوان شرکت بزرگ تأمین کننده هسته‌ای روسیه است.

به گزارش الجزیره مقامات آمریکایی افزودند: هنوز هیچ تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است و کاخ سفید مشغول مشاوره با فعالان صنعت هسته‌ای در خصوص عواقب احتمالی تحریم شرکت دولتی روس اتم است.  شرکت روس اتم یکی از تأمین‌کنندگان بزرگ تأسیسات هسته‌ای در جهان محسوب می‌شود. 

تولید اورانیوم روسیه توسط شرکت روس اتم کنترل می‌شود. این شرکت در سال ۲۰۰۷ توسط ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ایجاد شد و یک منبع مهم درآمدزا برای دولت روسیه محسوب می‌شود. 

نگرانی از آتش‌گرفتن نیروگاه اتمی اوکراین

به گزارش شبکه خبری فرانس ۲۴، پس از آتش گرفتن یک ساختمان در نیروگاه هسته‌ای «زاپورژیا» اوکراین به دلیل درگیری‌ها، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهان دیداری سه جانبه میان خود و نمایندگان روسیه و اوکراین برای تضمین ایمنی تأسیسات هسته‌ای اوکراین شد. 

اوکراین روز چهارشنبه اعلام کرد برق نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل که در سال ۱۹۸۶ شاهد بدترین فاجعه هسته‌ای در جهان بود و اکنون توسط نیروهای روسیه تصرف شده، قطع شده است. 

از اعلام آمادگی پوتین برای دیدار با زلینسکی تا

چندی پیش سخنگوی نیروگاه زاپوریژیا اعلام کرده بود که این نیروگاه هسته‌ای که بزرگترین نیروگاه در نوع خود در اروپا است، پس از گلوله باران نیروهای روسیه دچار آتش سوزی شد. 

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین دیروز طی تماسی با سناتورهای آمریکایی گفت که نیروهای روسیه اکنون دو نیروگاه هسته‌ای اوکراین را تصرف کرده‌اند و در حال پیشروی به سمت سومین نیروگاه هستند. این نیروگاه در میکولایف واقع است؛ یکی از چندین شهری که روس‌ها روز شنبه سعی داشتند محاصره کنند. 

طبق گزارش آسوشیتدپرس، هم اکنون نیروگاه هسته‌ای زاپوریژژیا در جنوب شرقی شهر انرهودار، که بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا محسوب می‌شود، در کنترل ارتش روسیه است. نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل هم که فعال نیست، در دست روس هاست. 

احتمال دیدار پوتین و زلنسکی

سخنگوی کرملین گفت: پوتین همیشه حامی دیپلماسی بوده است. هیچ کس امکان دیدار ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی (رئیس جمهور اوکراین) را رد نمی‌کند.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در نشست مطبوعاتی امروز خود اعلام کرد: مسکو امیدوار است که مقامات کشورهای غربی شرایط فعلی را به سمت روسیه‎هراسی و نفرت از روس‌ها سوق ندهند.

او در این باره گفت: البته ما انتظار داریم که مقامات همه کشورها با اظهارات خود زمینه را برای این نفرت و روس هراسی بیشتر نکنند.

سخنگوی کرملین همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: منظور سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه درباره پیشنهاد اعزام داوطلبان به اوکراین، داوطلبانی از خاورمیانه و سوریه است و نه شهروندان روسیه.

پیش‌تر شویگو همزمان با موافقت پوتین برای جذب داوطلبان و اعزام آنها به اوکراین گفته بود که تعداد زیادی از داوطلبان از کشورهای مختلف می‌خواهند برای شرکت در جنبش آزادی‌بخش در جمهوری‌های «دونتسک» (DPR) و «لوهانسک» (LPR) بیایند و بیشترین تعداد درخواست‌ها از کشورهای خاورمیانه است.

سخنگوی کرملین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: روسیه برای حل و فصل وضعیت اوکراین، الزامات خاصی را تدوین و به طرف اوکراینی منتقل کرده است.

پسکوف همچنین گفت: مذاکرات بین‌المللی با مشارکت «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و رهبران سایر کشورها در مورد وضعیت اوکراین به وضوح مورد نیاز و مورد تقاضاست و پوتین همیشه حامی دیپلماسی بوده است.

او در پایان افزود: هیچ‌کس امکان دیدار ولادیمیر پوتین و ولادیمیر زلنسکی (رئیس جمهور اوکراین) را رد نمی‌کند، اما پیش از آن، هیئت‌ها و وزرا باید اطمینان حاصل کنند که سران دو کشور به خاطر حصول نتیجه و نه به خاطر گفتگوی صرف، با یکدیگر ملاقات کنند.

توافق چین و ایتالیا برای رایزنی درباره اوکراین

چین و ایتالیا برای ایفای نقش سازنده در حل بحران اوکراین و آتش بس در این کشور جنگ زده توافق کردند.

 به نقل از خبرگزاری آناتولی، لوئیجی دی مایو، وزیر امور خارجه ایتالیا در فیسبوک خود نوشت: من با وانگ یی، وزیر امور خارجه چین تماسی ویدئویی داشتم. ما توافق کردیم تا تلاش‌های مشترکی در راستای یک مسیر صلح آمیز در قبال اوکراین داشته باشیم.

او همچنین تأکید کرد: وزیر خارجه چین به من تضمین داد که پکن تلاش می‌کند نقشی سازنده‌تر در تسهیل روند صلح بین روسیه و اوکراین داشته باشد. شکی نیست که بحران بشری باید به سرعت متوقف شود. ما به یک همکاری حداکثری بین‌المللی و فشار دیپلماتیک قوی برای آتش بسی سریع نیاز داریم.

وزیر خارجه ایتالیا در ادامه یادآور شد: این چیزی است که من روز چهارشنبه هم به وزرای خارجه اسرائیل و هند گفتم. کریدورهای انسان دوستانه اولویت قطعی هستند به ویژه پس از حمله به بیمارستان کودکان در ماریوپل اوکراین. اقدام روز چهارشنبه یک اقدام غیربشری و ظالمانه و برخلاف تمامی حقوق بشری بود.

او همچنین گفت: در حال حاضر رویه‌ای در حال انجام وجود دارد که توسط ایتالیا برای تأیید جنایت جنگی حمایت می‌شود.

درخواست ناتو برای همکاری ترکیه در تحریم روسیه

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو اعلام کرد که ترکیه می‌داند که باید همانند دیگر اعضای پیمان آتلانتیک شمالی ناتو در اعمال تحریم‌ها علیه روسیه مشارکت داشته باشد.

 تارنمای خبری اسپوتنیک با انتشار این خبر افزود: تحریم‌های غرب و آمریکا اندک زمانی پس از عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین اعمال شد.

اسپوتنیک در ادامه گزارش داد: ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفته است که به ترکیه اطلاع داده شده که ناتو  از تمامی اعضا انتظار دارد تحریم‌هایی را علیه روسیه در اوکراین اعمال کنند.

آخرین تحولات جنگ روسیه و اوکراین

بنابرانی گزارش، استولتنبرگ می‌افزاید: ما از همه متحدان خود انتظار داریم که تحریم‌ها را اعمال کنند. اینگونه روسیه ناگزیر به پرداخت هزینه این اقدام خود خواهد شد، من همچنین به  چاووش اوغلو  وزیر امورخارجه ترکیه اطلاع دادم که  ترکیه در اینجا نقش کلیدی دارد.

استقبال پوتین از اعزام جنگجویان خارجی

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از پیشنهاد وزیر دفاع خود مبنی بر پیوستن جنگجویان داوطلب از خاورمیانه به نیروهای روسی در جنگ اوکراین حمایت کرد.

پوتین درحالی که با اعضای شورای امنیت روسیه جلسه داشت گفت که مسکو باید شرایط انتقال این جنگجویان را مهیا کند.

آخرین تحولات جنگ روسیه و اوکراین

ولادیمیر پوتین، امروز، جمعه در حالی که بیش از دو هفته از حمله روسیه به اوکراین می‌گذرد از طریق کنفرانس ویدئویی با اعضای شورای امنیت روسیه جلسه داشت.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در این جلسه مدعی شد که  ۱۶ هزار درخواست پیوستن به نیروهای مسلح روسیه از کشورهای خاورمیانه دریافت شده است.

انتهای پیام
captcha