۱۳ مدرسه در استان قزوین تنها یک دانش‌آموز دارند
کد خبر: 4043282
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۰

۱۳ مدرسه در استان قزوین تنها یک دانش‌آموز دارند

سرپرست اداره کل آموزش‌وپرورش استان قزوین گفت: آموزش‌وپرورش برنامه نظام‌مندی برای جذب دانش‌آموزان دارد، ما در سطح استان ۱۳ مدرسه داریم که تنها یک دانش‌آموز دارند در واقع ما حتی برای یک دانش‌آموز یک معلم قراردادیم تا هیچ دانش‌آموزی از مدارس بازنماند.

مدارسی که یک دانش آموز دارند

به گزارش ایکنا از قزوین، نقی سیاهکالی مرادی، سرپرست اداره کل آموزش‌وپرورش استان قزوین، در نشست شورای آموزش‌وپرورش استان قزوین که امروز ۲۴ اسفند در دفتر استاندار قزوین برگزار شد، تصریح کرد: اهمیت تعلیم‌وتربیت بر کسی پوشیده نیست در همین راستا قانون شوراهای آموزش‌وپرورش در سال ۷۲ به تصویب رسیده است، در ماده یک این قانون به ۲ اصل مشارکت و نظارت تأکید شده است، طبق این قانون باید از تمام امکانات برای تأسیس، توسعه و تجهیز فضای آموزشی و پرورشی و تسهیل فعالیت‌های اجرایی استفاده کرد.

وی افزود: این قانون ۲۲ ماده دارد که هرکدام شرایط خاص خودش را دارد، ماده ۸ این قانون به کودکان بازمانده از تحصیل می‌پردازد، آموزش‌وپرورش باید کلیه افراد را تحت آموزش قرار دهد و کسی نباید از تحصیل بازبماند، دلایل بازماندگی از تحصیل زیاد است که می‌تواند به فقر اقتصادی، فقر فرهنگی، بدسرپرستی کودکان، کودکان بی‌هویت و کودکان کار اشاره کرد.

سرپرست اداره کل آموزش‌وپرورش استان قزوین یادآور شد: عدالت آموزشی این است که بتوانیم همه کودکان را تحت پوشش قرار دهیم و آموزش فراگیر داشته باشیم بنابراین حتی یک دانش‌آموز هم نباید از تحصیل بازبماند، گاهی در برخی مدارس شاهد ترک تحصیل دانش‌آموزان دوره ابتدایی هستیم.

وی بیان کرد: ما در آموزش‌وپرورش استان به دنبال تقویت مدارس کارآمد هستیم زیرا کارآمدی مدارس لازمه تحقق اهداف نظام تعلیم‌وتربیت و افزایش بهره‌وری است، گاهی مدارسی ویژه کودکان بی‌هویت و کودکان کار تشکیل می‌شوند که این مدارس کیفیت لازم را ندارند و باید تلاش کنیم همه دانش‌آموزان با یک کیفیت به آموزش دسترسی داشته باشند.

سیاهکالی عنوان کرد: آموزش‌وپرورش برنامه نظام‌مندی برای جذب دانش‌آموزان دارد، ما در سطح استان ۱۳ مدرسه داریم که تنها یک دانش‌آموز دارند در واقع ما حتی برای یک دانش‌آموز یک معلم قراردادیم تا هیچ دانش‌آموزی از مدارس بازنماند.

وی خاطرنشان کرد: جذب حداکثری همه کودکان بازمانده از تحصیل از دغدغه‌های آموزش‌وپرورش قزوین است، در حال حاضر ۹۹/۶۷ درصد دانش‌آموزان ابتدایی جذب شدند، تعداد باقی‌مانده دانش‌آموزان نیز به دلیل فقر اقتصادی، بی‌سرپرستی، بدسرپرستی و بخشی نیز اتباع خارجی هستند که دسترسی ما به آنها برای ارائه آموزش بسیار سخت است.

سرپرست اداره کل آموزش‌وپرورش استان قزوین یادآور شد: باتوجه‌به اینکه تعداد کودکان بازمانده از تحصیل در استان قزوین زیاد نیست، اگر تمام دستگاه‌ها به آموزش‌وپرورش کمک کنند در مدت‌زمان کوتاهی درصد بالایی از این کودکان تحت آموزش قرار می‌گیرند.

وی بیان کرد: مهم‌ترین چالش پیش‌روی ما شناسایی این کودکان است، این کودکان اغلب اطلاعات هویتی و مکانی دقیقی ندارند، تعداد زیادی از این دانش‌آموزان دارای مشکلات اقتصادی و درمانی هستند و اگر بتوانیم همکاری و هماهنگی خوبی میان دستگاه‌های مرتبط برقرار کنیم بخشی از مشکلات آن‌ها مرتفع خواهد شد.

سیاهکالی مرادی یادآور شد: افراد بازمانده از تحصیل اگر دارای مشکل مالی هستند، با کمک خیران و دستگاه‌هایی اجرایی مشکلاتشان را برطرف می‌کنیم، ما می‌کوشیم با هرآنچه در توان داریم این مسئله را رفع کنیم، برای مثال سال گذشته بودجه‌ای را برای تأمین کتاب دانش‌آموزانی که بضاعت پرداخت هزینه کتاب را نداشتند اختصاص دادیم.

انتهای پیام

انتهای پیام
captcha