رویکرد دانش‌بنیان در حوزه تولید جلوه‌ای از اقتصاد مقاومتی است
کد خبر: 4044692
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴

رویکرد دانش‌بنیان در حوزه تولید جلوه‌ای از اقتصاد مقاومتی است

رئیس دانشگاه سمنان با اشاره به شعار سال ۱۴۰۱ با عنوان «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال آفرین» گفت: تولید دانش‌بنیان ریشه در اقتصاد مقاومتی مطرح‌شده از سوی مقام معظم رهبری دارد.

رویکرد دانش‌بنیان در حوزه تولید جلوه‌ای از اقتصاد مقاومتی است

به گزارش ایکنا از سمنان، مسعود نصیری، رئیس دانشگاه سمنان، امروز، 3 فروردین در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تعیین شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری با ویژگی‌های دانش بنیان و اشتغال آفرینی رویکرد مهمی دارد گفت: تاکنون به مسئله تولید دانش‌بنیان به این صورت پرداخته نشده بود که در این راستا شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری فرصت مناسبی برای پرداختن به این مقوله اشتغال‌آفرین است.

وی با اشاره به اینکه رویکرد دانش‌بنیان در حوزه تولید ریشه در اقتصاد مقاومتی دارد که در سالهای اخیر از سوی مقام معظم رهبری به آن اشاره شد متذکر شد: شرکتهای دانش‌بنیان با هدف تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی فعالیت می‌کنند که در سند توسعه جامع علمی کشور نیز به صراحت بر آن تأکید شد و مبنای توسعه پایدار قلمداد می‌شود.

نصیری ادامه داد: تربیت جوان‌های خلاق هدف‌گذاری اصلی در توسعه پایدار کشور است که در این راستا جوانها تضمین‌کننده توسعه هستند و از سویی توسعه پایدار فقط به معنای توسعه زیرساختی و فضای فیزیکی کارخانجات نیست و بیشتر تربیت نیروهای فناور برای حفظ توسعه پایدار است.

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی در دانشگاه‌ها تربیت نیروهای خلاق برای شرکتهای دانش‌بنیان است، اظهار کرد: معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دو بخشی هستند که تاکنون با سیاستگذاری و حمایت مالی برای تحقق رویکرد فناورانه فعالیت داشتند.

نصیری بر ضرورت توجه به توان بخش خصوصی در شرکتهای دانش‌بنیان برای تحقق شعار امسال تاکید رد و افزود: اگر توان و ظرفیت بخش خصوصی به این منظور نادیده گرفته شود در آینده به مشکل برمی‌خوریم و در کنار حمایت مالی و سیاستگذاری، بخش خصوصی باید در حوزه دانش بنیان نقش اساسی خود را ایفا کند که به این منظور نیز باید زمینه‌سازی لازم صورت گیرد.

رئیس دانشگاه سمنان با بیان اینکه تجاری‌سازی با اعتبارات دولتی میسر نمی‌شود، متذکر شد: اصل توجه و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی را باید پذیرفت و در حوزه دانش بنیان نیز ترویج داد و در این بخش سرمایه اصلی باید از سوی بخش خصوصی باشد.

انتهای پیام
captcha