دانش‌بنیان شدن صنعت کشور با تکیه بر توانایی‌ داخلی
کد خبر: 4044993
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۳
آیت‌الله اعرافی بیان کرد:

دانش‌بنیان شدن صنعت کشور با تکیه بر توانایی‌ داخلی

امام جمعه موقت قم با اشاره به شعار سال جدید، گفت: صنعت کشور باید دانش‌بنیان شود، فن‌آوری‌های پیشرفته نیز رشد روزافزون کند و با تکیه بر توانایی‌های داخلی گام‌های اساسی در این زمینه برداریم.

آیت‌الله اعرافی امام جمعه قمبه گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی، امام جمعه قم در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم که 5 فروردین‌ماه در مصلی قدس برگزار شد، اظهار کرد: تاکید پیوسته رهبر معظم انقلاب بر شعارهایی با جان مایه و درون مایه اقتصادی بسیار راهگشا و پیشران و قابل توجه است، در میان همه مفاهیمی که امسال در شعار سال مورد توجه قرار گرفته، تولید و دانش بنیانی از اهمیت بالایی برخوردار است، باید هم اقتصاد و هم سایر برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی بر مبانی و پایه‌های درست علمی استوار شود.

مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: در این زمینه گام‌های بزرگی با هدایت رهبری و تلاش مسئولان برداشته شده، اما کافی نیست، موسسه‌های دانش بنیان، پارک‌های علم و فن‌آوری و مراکز رشد، ده‌ها برنامه‌ای که برای حمایت از برنامه‌های علمی و فن‌آوری‌ها و گره زدن آنها به تولید و اشتغال زایی طراحی شده، بسیار قابل قدردانی است، اما کافی نیست.

اعرافی تاکید کرد: اشتغال را باید دانش بنیان کنیم و بیکاری را نیز به حداقل برسانیم، در این زمینه کار شده، اما کافی نیست، پایه‌ریزی فن‌آوری‌ها و برنامه‌ها برای حفظ استعدادهای برتر و نخبگان کشور ضروری است.

وی گفت: حتی اگر یک نخبه ما از کشور جدا شود، خسارت بزرگی است، البته تحصیل در نقاط دیگر برای انتقال علم و دانش هیچ مانعی ندارد، ولی دانشمندان و فرهیختگان و استعدادهای برتر و جوانان خوش استعداد باید در ایران بمانند و این کشور را به اوج اقتدار و عظمت برسانند، کارهای مهمی در این چند دهه رقم خورده اما زیرساختی که در اینجا بمانند و کار کنند در گرو دانش بنیان شدن اقتصاد است، دانشگاه‌های ما و دولت ما باید برای حفظ این سرمایه‌ها و فعال‌سازی آنها در ارتقای کشور تلاش کنند.

اعرافی بیان کرد: انتظاری که از مجلس، دولت، دستگاه‌های اداری و نهادهای گوناگون می‌رود، این است که در خصوص مفاهیم کلیدی شعار سال، تحلیل صریح و دقیق انجام بدهند و بعد هم برنامه با کمیت و شاخص تنظیم کنند.

ایستادگی نیروهای مسلح با تمام توان در مقابل پایگاه های صهیونیستی

امام جمعه قم همچنین خطاب به ابرقدرت‌ها گفت: اگر در پیرامون ما پایگاه‌های صهیونیستی به‌وجود آورید، مثل آنچه که در اربیل انجام شد، نیروهای مسلح با تمام توان و در کمال قدرت مقابل آنها می‌ایستند و ایران را اَمن و سالم نگاه خواهند داشت.

اعرافی در ادامه خطبه های خود با اشاره به نیم نگاهی به قرن چهاردهم هجری شمسی ابراز کرد: ۸۰ سال از این قرن با قرن بیستم میلادی همراه بود؛ اگر بخواهیم نگاهی به قرن چهاردهم کنیم و چند درس از آن بگیریم، در سه محور می‌توان به آن توجه داشت.

اعرافی نخستین محور را از منظر کل جهان دانست و گفت: جهان در قرن بیستم میلادی و قرن چهاردهم هجری شمسی از یک سو ترقی‌ها و پیشرفت‌هایی داشت، علم و نظریه‌ها و فن‌آوری‌های گوناگون پیش آمد و بشر با سرعت در بسیاری از عرصه‌های علمی پیش رفت، قلمروهای فن‌آوری‌ها و علم و دانش نعمتی بود که خدا به بشر داد، در این حد امر پسندیده و درستی است.

وی عنوان کرد: از سویی دیگر بسیاری از کشورها از عقب ماندگی رها شدند و پیش رفتند و آزادی و استقلال پیدا کردند و در مسیر رشد و ترقی قرار گرفتند که این هم جای شکر در پیشگاه خدا دارد.

خطیب جمعه قم بیان کرد: در مقابل این پیشرفت‌ها، چالش‌های این تمدن جدید برای بشر امروز است که جنگ و خونریزی در طول این قرن پیوسته تداوم یافت و مستکبران و زورگویان جهان خونخواری را ادامه دادند، اوایل این قرن، جنگ جهانی دوم شکل گرفت، جنگی که در آن حدود ۷۰ میلیون نظامی و غیر نظامی کشته شدند، به خاطر خطاهایی که همه داشتند، آن همه خسارت به بار آمد، یک مصیبت بی‌نظیر در تاریخ بشر در آغاز این قرن در بین کشورهای مستکبر رقم خورد.

اعرافی افزود: در این یکصد سال، آتش بیش از ۱۰۰ جنگ در دنیا برافروخته شد که آمریکا در بخش بزرگی از آن سهیم و دخیل بود. اِشغال، کودتا، جنگ و خونریزی یک برگ بسیار زشت در قرن گذشته بود، همچنین جلوه‌های جدید استعمار و غارت‌گری کشورها توسط دولت‌های غربی را شاهد بودیم، منابع و معادن کشورها را بردند و نژادپرستی را به شکل رسمی در آفریقا و برخی مناطق دنیا حاکم کردند و در منطقه نیز اسرائیل را به‌وجود آوردند.

امام جمعه قم همچنین وجود بی‌عدالتی، تبعیض و فاصله طبقاتی و فاصله شرق و غرب و شمال و جنوب در دنیا را یادآور شد و گفت: جنگ سرد و دو قطبی شرق و غرب ایجاد شد، دنیا را تقسیم کردند، بی‌عدالتی و نابرابری که قبلا در یک منطقه بود، تبدیل به یک بی‌عدالتی بزرگ در تمدن بشر شد، کشورهای پیشرفته بر پایه نفت و گاز و معادن کشورهای فقیر، پله ترقی را درنوردیدند و بیش از ۱۰۰ کشور به فقر و فلاکت افتادند.

عضو فقهای شورای نگهبان فروپاشی ارزش‌های انسانی و الهی را مورد توجه قرار داد و گفت: در قرن گذشته ارزش‌های عفاف‌وحجاب، سبک‌های سالم زندگی، خانواده و بسیاری از ارزش‌های معنوی و الهی در اثر برنامه‌ریزی بد مستکبران غربی فرو ریخت.

اعرافی یادآور شد: تئوری‌هایی در فلسفه و علوم انسانی غرب پدید آمد که کیان تفکر الهی و معنوی را به چالش کشید و بشر را از عالم غیب و قدس جدا کرد.

وی ادامه داد: خوی استکباری در دنیا با روش‌های جدید قوت پیدا کرد، امروز نیز شاهد هستیم، که با روش‌های پیچیده و نو به نو و لایه به لایه دنیا را به اسارت کشیدند، همین‌طور تخریب محیط زیست و آن همه مفاسدی که در عالم پیش آمد، از این رو در کنار پیشرفت‌ها، این مفاسد نیز وجود داشت.

امام جمعه قم یادآور شد: در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه نیز اقدام‌هایی مانند اِشغال، کودتا، تجزیه‌طلبی، پایه‌ریزی رژیم منحوس صهیونیستی، روی کار آوردن رژیم‌های وابسته، ادامه استبدادها در بخش زیادی از منطقه، اختلاف‌های نژادی، مذهبی و قومی و آن همه مصیبت‌هایی که بر منطقه وارد شد را داشتیم.

ناکامی های ایران در قرن چهاردهم

اعرافی با تاکید بر اینکه ایران نیز در این قرن ناکامی‌ها و سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشت، بیان کرد: انتقال قدرت از قاجار بد به رژیم بدتر پهلوی، رژیمی که همان استبداد را داشت، ولی در روزگار جدید وابسته به غرب بود، توسط غربی‌ها به سر کار آمد.

وی افزود: هیچ وقت در ایران این جوری نبوده، اولین بار است که انگلیسی‌ها بعد هم آمریکایی‌ها پشتوانه یک رژیم شدند، رژیم پهلوی گوش به فرمان آنها بود، خجالت نمی‌کِشند، کسانی که چنین رژیمی که سرتاپا غرق در لجن و تعفن بود را می‌خواهند تطهیر کنند.

وی اضافه کرد: مستشاران خارجی همه این نظام منحوس را در دست داشتند، ملت را به بندگی کشانده بودند، اما تمام شالوده کشور را وابسته بار آوردند.

اعرافی گفت: دین ستیزی عجیبی که از رضاخان شروع شد و تا قبل از پیروزی انقلاب ادامه پیدا کرد، تحریم‌های سنگین و جنگ‌هایی که بر ما روا داشتند نیز از ناکامی‌های ملت در این قرن به شمار می‌آید.

انقلاب اسلامی بزرگترین افتخار قرن گذشته بود

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه کامیابی‌های ملت بزرگ ایران نیز کم نبود، تصریح کرد: انقلاب اسلامی بزرگترین افتخار قرن گذشته که قم قهرمان پیشگام آن و ملت بزرگ ایران هم پرچم‌دار آن بودند؛ انقلاب اسلامی و استمرار آن بزرگترین ودیعه الهی بود که به دست ملت ایران رقم خورد و برای نخستین بار بعد از ۲۰۰ سال وجود نهضت‌های مختلف، این ملت روی پای خود ایستاد، انقلاب کرد و همه چیز را به دست خود گرفت.

اعرافی با یادآوری پیروزی در دفاع مقدس ابراز کرد: در همین قرن ما بحرین را در ادامه مناطق مهم کشور از دست دادیم، ولی در انقلاب اسلامی به همت مردم و به برکت خون پاک شهیدان کشور مصون ماند.

وی با اشاره به نفوذ گفتمان انقلاب اسلامی در منطقه و جهان و شکل‌گیری محور مقاومت و ادبیات نو در مقابل مستکبران، بیان کرد: تاب‌آوری ملت ایران در مقابل تحریم‌ها و این همه مصیبت و انواع پیشرفت‌هایی که ایران تجربه کرد، قابل توجه است که قم در همه این‌ها جایگاه مهمی داشت.

قم؛ پرچمدار آرمان‌های بزرگ در قرن چهاردهم

اعرافی گفت: همچنان قم را عزیز و محترم بشمارید و این شهر را از هر فساد و تباهی صیانت کنید، این شهر پرچم‌دار آرمان‌های بزرگ در طول قرن چهاردهم بود.

وی ادامه داد: از روزی که آیت‌الله حائری به قم آمد تا مراحل گوناگون دیگر، قم نماد و پرچم سلامت و پاکی، علم و دانش بود که این را باید حفظ و صیانت کرد.

امام جمعه قم با تاکید بر اینکه در آغاز قرن جدید باید مشکل‌ها را بشناسیم و گره‌های کشور را باز کنیم، گفت: سلامت اداری یک ضرورت است و اگر نظام اداری به فساد مبتلا شود، همه برنامه‌های کشور بی‌خاصیت می‌شود، همه ترقی‌ها از بین خواهد رفت.

اعرافی گفت: ملت ایران با استقلال و آزادی و کرامت خود بر مشکل‌ها پیروز و آمال شیطان‌های عالم نقش بر آب خواهد شد.

وی یادآور شد: به فضل خدا ملت ایران به سمت یک تمدن‌سازی بزرگ در دنیای جدید حرکت خواهد کرد و در مقابل زورگویان خواهد ایستاد.

انتهای پیام
captcha