مهارت‌آموزی و کارآفرینی عامل توسعه کشور است
کد خبر: 4049020
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۸
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش‌و‌پرورش:

مهارت‌آموزی و کارآفرینی عامل توسعه کشور است

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش‌و‌پرورش با بیان اینکه مهارت آموزی و کارآفرینی عامل توسعه کشور است که باید در مدارس به این دو مقوله توجه کرد، گفت: یکی از اولویت‌های آموزش‌و‌پرورش توجه به آموزش های فنی و حرفه‌ای است و این آموزش‌ها می‌تواند زمینه اشتغال آفرینی را فراهم کند.

هدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش‌و‌پرورش

به گزارش ایکنا از کردستان، محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش‌و‌پرورش در آیین تودیع و معارفه مدیرکل آموزش‌و‌پرورش استان که، 23 فروردین‌ماه در مجتمع فرهنگی حضرت امام خمینی(ره) سنندج برگزار شد، از همه دست اندرکاران تعلیم و تربیت که در دو سال گذشته در شرایط کرونا به عنوان مدافعان تعلیم و تربیت نگذاشتند خدشه‌ای به آموزش دانش آموزان کشور وارد شود، تقدیر و تشکر و اظهار کرد: خوشبختانه در این عرصه جلوه‌های ویژه ای خلق شد.

وی افزود: پس از 25 ماه آموزش غیرحضوری در 14 فرودین ماه 1401 مجدد آموزش حضوری برقرار شد که در روز اول بازگشایی مدارس، حدود 80 درصد دانش‌آموزان در مدارس حاضر و شور دیگری را آفریدند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در ادامه به آسیب‌های آموزش مجازی و غیر حضوری پرداخت و بیان کرد: آموزش غیر حضوری لطمات زیادی را در بحث رشد اجتماعی، مهارت‌های زندگی و رشد تربیتی و گروهی دانش آموزان به وجود آورد که امیدواریم با برقراری آموزش حضوری، فرصتی را برای جبران آسیب‌ها و جبران یادگیری دانش آموزان فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سند تحول دولت به موضوع آموزش‌و‌پرورش پرداخته شده است، گفت: در عرصه سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش تلاش‌های زیادی صورت گرفت ولی علی‌رغم همه تلاش‌ها، در خروجی نظام تعلیم و تربیت آنچه در سند تحول پیش‌بینی شده بود با هدف‌گذاری آن فاصله دارد لذا باید برنامه‌ریزی‌های خوبی را در این زمینه داشته باشیم.

کاظمی ادامه داد: در سند تحول دولت، برنامه های ویژه ای برای آموزش‌و‌پرورش از جمله توجه به جایگاه معلم و معیشت معلم دارد که برنامه ریزی و موضوع بحث رتبه‌بندی معلمان یکی از گام های آن است.

وی با اشاره به اجرایی شدن موضوع رتبه‌بندی معلمان، گفت: قانون نسبتا خوبی در مجلس شورای اسلامی مصوب شد تا با اجرای رتبه‌بندی، تحول در نظام تعلیم و تربیت کشور را داشته باشیم و خوشبختانه در بودجه 1401 اعتبارات خوبی برای اجرایی شدن این قانون در نظر گرفته شده است که می‌تواند به ارتقای کیفیت آموزش کمک کند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش‌و‌پرورش با اشاره به نامگذاری سال 1401 از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرین»، گفت: باتوجه به اینکه آموزش‌و‌پرورش تربیت نسل را برعهده دارد، لذا می‌بایست دانش‌آموزانی را تربیت کند که با در نظر گرفتن رویکرد اقتصاد مقاومتی و تولید دانش‌بنیان زمینه پیشرفت و توسعه کشور را هم فراهم بیاورد و به این سمت سوق دهد که این نگاه در آموزش‌و‌پرورش نقطه آغاز و پیشران تحقق شعار سال است.

وی با تأکید بر اینکه می‌بایست برای تربیت نسلی خلاق، ایده‌پرداز و کارآفرین تلاش کنیم و این موضوع در مدارس محقق می شود، گفت: برنامه‌ریزی مدیران مدارس می‌تواند زمینه تحقق موضوع اشتغال آفرین را فراهم کند.

وی با بیان اینکه ما در سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش به دنبال تربیت چند ساحتی هستیم، گفت: دو ساحت اقتصاد حرفه ای و علمی و فناوری زمینه ساز تحقق این شعار و موضوع بحث دانش بنیان و اشتغال آفرینی در کشور خواهد بود.

کاظمی با تأکید بر اینکه در هدایت تحصیلی دانش آموزان باید آن ها را به سمت رشته‌های دانش بنیان سوق دهیم؛ گفت: در همین راستا باید موضوع مهارت آموزی و کارآفرینی به صورت یک اولویت جدی در همه مدارس به آن بپردازیم و برنامه ریزی ویژه ای داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ما مسئولیت تربیت نسل آینده و زمینه‌ساز توسعه کشور را بر عهده داریم، اظهار کرد: برای رساندن کشور به توسعه باید دو موضوع مهارت آموزی و کارآفرینی که موجب توسعه کشور است، توجه ویژه‌ای شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌و‌پرورش، یکی از اولویت‌های آموزش‌و‌پرورش را توجه به آموزش‌های فنی و حرفه ای ذکر کرد و گفت: این آموزش ها می‌تواند زمینه اشتغال‌آفرینی را فراهم کند و از طریق ارتقای دانش و مهارت دانش‌آموزان و هنرجویان، زمینه‌ساز ارتقای سطح اشتغال‌زایی و کارآفرینی در جامعه شود.

وی در پایان با تقدیر از خدمات و زحمات رشید قربانی، مدیرکل سابق آموزش‌و‌پرورش استان کردستان و تبریک انتصاب هاشم ناظمی جلال به عنوان سرپرست آموزش‌و‌پرورش استان، یادآور شد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی، مدیریت و جابجایی‌ها یک امانت است و مسئولیت جنبه مدیریت و اعمال قدرت نیست بلکه فرصتی برای خدمت رسانی و یک امانت است.

انتهای پیام
captcha