برگزاری محفل انس با قرآن در جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی
کد خبر: 4052752
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۰

برگزاری محفل انس با قرآن در جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی

جلسه اخلاق و محفل انس با قرآن ویژه ماه مبارک رمضان امروز ششم اردیبهشت ماه در سالن اجتماعات جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی برگزار شد.

محفل انس با قرآن، جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، ماه مبارک رمضانبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، جلسه اخلاق و محفل انس با قرآن ویژه ماه مبارک رمضان امروز ششم اردیبهشت‌ماه در سالن اجتماعات جهاددانشگاهی استان برگزار شد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادالله معرفت، مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل مذهبی در این محفل گفت: مسئول واقعی کسی است که با روی گشاده با ارباب رجوع خود برخورد کند و مشکلی از گرفتار را برطرف و گره از کار کسی بگشاید.

وی اظهار کرد: برخی از افراد مشکل دارند اما ما پناه آنها هستیم و به جای برخورد قاطعانه باید با مهربانی و عطوفت برخورد کنیم.

معرفت، ادامه داد: در سیره پیامبر اسلام(ص)، زمانی که بدترین افراد که مشرکین باشند به آنها مراجعه می‌کردند، به‌گونه‌ای آنها را تحویل می‌گرفتند که انگار هیچ مشکلی با آنها نداشته است.

این مدرس دانشگاه، افزود: در سبک زندگی امام حسن(ع) نقل شده است، فردی پیش امام آمد و سخنان نامناسبی را به او گفت اما امام گفت با او کاری نداشته باشید، او با من کار دارد، که این حرکت سبب مسلمان شدن او شد، اما ما که شیعیان امام علی(ع) و مدعیان صف اول بهشت هستیم، گاهی اوقات که ارباب رجوع خسته بوده و گرفتاری دارد، بد رفتار می‌کنیم؛ باید سعه صدر داشته و با روی گشاده او را تحویل بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما افراد را تحویل نگیریم و چکشی و منفی برخورد کنیم، نگاه آنها که ما را جزوی از نظام اسلامی، وابسته به دین و مسئول جمهوری اسلامی می‌دانند، تغییر می‌کند؛ بنابراین نه تنها در این دنیا کاری نکرده بلکه آخرت خود را هم از بین می‌بریم.

وی یادآور شد: روایتی از امام صادق(ع) نقل شده است که خداوند متعال به حضرت داود(ع) وحی فرستاد که همانا بنده‌ای از بندگان من زمانی که حسنه و کاری نیک انجام می‌دهد، من او را داخل بهشت می‌کنم، حضرت از خداوند پرسید کدام امر بندگان را وارد بهشت می‌کند؟ خداوند فرمود، فردی، مشکلی از انسان گرفتار و اندوه فرد دیگر را برطرف کند ولو با یک دانه خرما باشد که حضرت داود در ادامه فرمودند کسی که خدا را بشناسد، امید خود را از خدا قطع نمی‌کند.

معرفت تاکید کرد: به مناسبت‌های مختلف و شرایط جامعه تعداد اندوهگینان جامعه افزایش یافته است؛ بنابراین از یک طرف برخوردهای شخصی خود را باید کنترل کرده و سعی در برطرف کردن اندوه و مشکلات دیگران داشته باشیم تا با وجدان راحت سر در بالین گذاریم که امیدواریم بتوانیم با تلاش خود جامعه لایق امام زمان(عج) را محقق کنیم.

سعید وحیدی مهر، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز نیز در این جلسه گفت: خداوند در آیه ۲۴ سوره صافات فرموده است «وَقِفُوهُمْ ۖ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ»، آنها را[در کنار دوزخ] نگه‌دارید که باید مورد بازپرسی قرارگیرند؛ در مقابل آن، خداوند آیه‌ی ۳۶ سوره اسرا را نازل کرد «وَلَا تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ ۚ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولَٰئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا»، (ای انسان) هرگز آنچه را که بدان علم و اطمینان نداری دنبال مکن که چشم و گوش و دل همه مسئولند.

وی ادامه داد: این آیه از سوره اسرا به این مورد اشاره دارد، چیزی که نسبت به آن علم نداری، به دنبال آن نباش، ابتدا چیزی را شناخته سپس سنگ آن را بر سینه بزن، به ستاد آن برو و تبلیغ و بیان کن.

وحیدی مهر، افزود: خداوند فرموده است ای انسان! برای تو سه قدرت داده شده است؛ شنوایی، بینایی و درک که با این سه مورد تشخیص می‌دهی که به دنبال چه چیزی باشی و به آن عمل کنی.

وی یادآور شد: ما از داشته‌های خود بازخواست می‌شویم؛ بنابراین همه‌ی ما در برابر داشته‌های خود از جمله چشم، گوش و فکر مسئول هستیم و باید مراقب آنها باشیم و اجازه‌ی ورود هرچیزی را به آن ندهیم.

وحیدی مهر گفت: خداوند در آیه ۱۷۹ سوره اعراف فرموده است «وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ کَثِیرًا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ ۖ لَهُمْ قُلُوبٌ لَا یَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْیُنٌ لَا یُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا یَسْمَعُونَ بِهَا ۚ أُولَٰئِکَ کَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَٰئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ» و محققا بسیاری از جن و انس را برای جهنم آفریدیم، چه آنکه آنها را دلهایی است بی‌ادراک و معرفت و دیده‌هایی بی‌نور و بصیرت، و گوشهایی ناشنوای حقیقت، آنها مانند چهارپایانند بلکه بسی گمراه‌ترند، آنها همان مردمی هستند که غافل‌اند.

وی اضافه کرد: افرادی که از داشته‌های خود استفاده نمی‌کنند، غافل هستند در برابر داشته‌ها از ما سوال خواهد شد؛ بعد از چشم، گوش و عقل اگر علم، هنر یا مسئولیتی داشته باشیم، مسئولیت ما فراتر می‌رود.

وی ضمن تشریح آیات ۱۶ و ۱۷ سوره اعراف، متذکر شد: ابلیس که بنابه آیات ۴۹ و ۵۰ سوره کهف جزو جن‌ها بود، به خداوند فرمود که به عزت تو قسم همه‌ی آنها را فریب می‌دهم؛ ابلیس در هر چهار جهت می‌نشیند تا شما را از راه راست فریب دهد.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در پایان با اشاره به آیه ۱۹ سوره ابراهیم، یادآور شد: ابلیس بر شما تسلطی ندارد مگر اینکه شما خودت دعوت او را اجابت کنید؛ ابلیس صرفاً در جهت‌های بالا و پایین نمی‌نشیند چراکه به سمت بالا دعا می‌کنیم و بر روی زمین نیز سجده می‌کنیم اما آن کس سجده و اهل توسل به خدا باشد، فریب نمی‌خورد.

انتهای پیام
captcha