جای خالی برپایی نمایشگاه قرآن در سایر استان‌ها
کد خبر: 4052874
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲
حجت‌الاسلام والمسلمین عادل تبیین کرد؛

جای خالی برپایی نمایشگاه قرآن در سایر استان‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا عادل بیان کرد: متأسفانه فضای نمایشگاه قرآن را در مراکز همه استان‌ها نداریم و همه مردم کشور ما این امکان را ندارند که از این فضا استفاده کنند و به همین سبب خیلی خوب بود که در مراکز استان هم می‌توانستیم چنین فضاهایی را ایجاد کنیم.

غلامرضا عادل

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا عادل، معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، در گفت‌وگو با ایکنا، بیان کرد: ماه رمضان ماه بهار قرآن است و فعالیت‌های قرآنی هر سال با جلوه‌های جدیدتری به جامعه عرضه می‌شود و مردم هم از این برنامه‌ها استفاده می‌کنند. با پیشرفتی که در عرصه علم رخ داده، زمینه‌های استفاده از معارف نیز بیش از پیش فراهم شده است. در برخی دوره‌های زمانی فقط در صفحه کاغذ، قرآن را داشتیم اما امروز در عرصه رسانه، فضای مجازی، اپلیکیشن‌ها، لوح‌های فشرده و سایت‌‌ها می‌توانیم محتوای قرآنی داشته باشیم. این عرصه‌ها تنوع و جذابیت فوق‌العاده‌ای را به وجود آورده است و با وجود رقبایی که در سایر عرصه‌های غیرقرآنی کار می‌کنند، در اینجا به قدری جذابیت بالاست که جوان‌ها و نوجوان‌ها جذب شده‌اند.

جای خالی نمایشگاه قرآن در سایر استان‌ها

وی در ادامه افزود: فلسفه یا ثمره برگزاری نمایشگاه‌ها از چند بُعد قابل اهمیت است؛ یکی اینکه مردم با تولیدات جدید آشنا می‌شوند و دیگر اینکه خود تولیدکننده‌ها انگیزه پیدا می‌کنند که کارشان را رونق دهند. در حقیقت صاحبان ایده فرصتی پیدا می‌کنند که ایده‌های خود را عرضه کنند و به نظر بنده این فضای ماه مبارک رمضان با چنین نمایشگاه‌هایی، آب و رنگ به‌روزتری پیدا می‌کند. البته متأسفانه این فضا را در مراکز همه استان‌ها نداریم و همه مردم کشور ما این امکان را ندارند که از این فضا استفاده کنند و به همین سبب خیلی خوب بود که در مراکز استان هم می‌توانستیم چنین فضاهایی را ایجاد کنیم.

عادل در پاسخ به اینکه تا چه میزان نمایشگاه به صورت هدفمند برگزار شده تصریح کرد: علی‌رغم نقاط مثبتی که به آن‌ها اشاره شد، طبیعتاً مشکلاتی هم در امر برگزاری نمایشگاه قرآن وجود دارد که لازم است مسئولین امر در این موضوع هم‌فکری کنند؛ چراکه این کار می‌تواند خروجی کار را برای مردم قابل استفاده‌تر کند. بنابراین آسیب‌شناسی و ریل‌گذاری باید به‌نحوی باشد که کارهای موازی با همگرایی پیش برود تا نظام‌مندی و هدفمندی نمایشگاه نیز بهتر شود.

جایگاه هنر در توسعه فعالیت‌های قرآنی

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به نقش هنر در توسعه فعالیت‌های قرآنی بیان کرد: یکی از هنرهای اصیل ما خوشنویسی است و امروزه هم هنرهایی نظیر رسانه، ساخت انیمیشین و ... را داریم. اخیرا نرم‌افزار قرآنی‌ای را دیدم که ترجمه فارسی آیات را به صورت نمایش اجرا کرده بودند. بنابراین می‌شود از انواع هنرها در بهره‌وری بهتر نمایشگاه بهره برد. همچنین بحث برگزاری نمایشگاه به صورت جشنواره نیز می‌تواند حرکت جدیدی باشد و تنوع ایجاد کند. مقام معظم رهبری می‌گویند اگر مسابقات حرفه‌ای در عرصه ورزش نباشد، ورزش همگانی نمی‌تواند در جامعه توسعه یابد، پس باید مسابقات حرفه‌ای باشد تا انگیزه ایجاد کند. در بحث قرآن نیز به همین شکل است که برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات قرآن در این سطح می‌تواند موجب انس بیشتر مردم با قرآن شود.

انتهای پیام
captcha