حل مشکلات اقتصادی نیازمند برنامه‌ریزی است
کد خبر: 4053417
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱

حل مشکلات اقتصادی نیازمند برنامه‌ریزی است

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی گفت: حل مشکلات اقتصادی مردم، نیازمند برنامه‌ریزی بر مبنای تحلیل‌های دقیق کارشناسی است.

حجت الاسلام آل هاشم، امام جمعه تبریزبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه تبریز، عصر روز پنج‌شنبه، هشتم اردیبهشت‌ماه،  در دیدار مدیران و مسئولان اقتصادی دولت در استان تصریح کرد: روند شاخص‌های تورم، نقدینگی و بیکاری نشان دهنده وخامت شرایط اقتصادی است.

وی یکی از ابرچالش‌های اقتصاد ایران در سال‌های اخیر را موضوع کسری بودجه و از همه مهم‌تر، نحوه تأمین این کسری بودجه دانست و اضافه کرد: برنامه‌ریزی جدی برای جبران کسری بودجه، باید در اولویت کار دولت جدید باشد اما با توجه به اینکه در سال‌های اخیر، گزینه راحت و آسان دولت‌ها، استقراض از بانک مرکزی و منابع بانکی بوده است.

آل‌هاشم، استقراض از بانک مرکزی و منابع بانکی مسیری پرخطر در اقتصاد توصیف کرد و ادامه داد: قرض از بانک مرکزی نتیجه‌ای جز فشار بر معیشت مردم ندارد و باید توجه داشت هرگونه استقراض از بانک مرکزی، در نهایت به افزایش نقدینگی و در نهایت رشد تورم منجر خواهد شد.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی، رشد روزافزون نرخ تورم در سفره معیشتی مردم را دومین مسئله و مانع ثبات اقتصادی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه سومین چالش اقتصادی موجود، موضوع رشد معنادار حجم نقدینگی در اقتصاد کشورمان است افزود: با رشد پایه پولی، باید در انتظار افزایش حجم نقدینگی در جامعه باشیم از این رو ضرورت رسیدگی جدی و کارشناسی در خصوص دلایل افزایش حجم نقدینگی و کنترل آن، می‌تواند به ثبات و پیش بینی پذیر بودن اقتصاد کشور کمک کند.

وی زمینه سازی برای حذف ارز 4200 تومانی را دیگر چالش اقتصادی برشمرد و تاکید کرد: تداوم مسیر پراشکال کنونی، نتیجه‌ای جز خروج دلار از کشور و عدم واردات به موقع کالاهای اساسی نخواهد داشت و در نهایت کالاهای اساسی و ضروری مردم با گرانی بیشتر مواجه خواهد شد.

آل‌هاشم، توجه جدی و همه جانبه به بورس را هم از دیگر موضوعات مهم اقتصادی دانست و گفت: دولت باید با سیاست گذاری و کار کارشناسی اعتماد از دست رفته مردم به بورس را بازگرداند و سرمایه های کوچک و سرگردان را به سمت تولید سوق دهد.

امام جمعه تبریز، بهبود فضای کسب و کار را از چالش‌های بسیار مهم دیگر برشمرد و تصریح کرد: یکی از دغدغه های فعالان تولیدی و کارآفرین جامعه در این سال‌ها بهبود فضای کسب و کار بوده است و دولت باید توجه داشته باشد که هرگونه حمایت در جهت تسهیل امور و فضای کسب و کار، در نهایت به رشد اقتصادی کمک خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha