تقدیر از ۵۲ دانشجو و گروه دانشجویی در آئین تندیس ملی فداکاری
کد خبر: 4055772
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷
جمال رحیمیان خبر داد:

تقدیر از ۵۲ دانشجو و گروه دانشجویی در آئین تندیس ملی فداکاری

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی از برگزاری یازدهمین آئین تندیس ملی فداکاری طی 25 اردیبهشت‌ماه همراه با تقدیر از ۵۲ دانشجو و گروه دانشجویی فداکار از سراسر کشور خبر داد.

جمال رحیمیان

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری یازدهمین آئین اعطای تندیس ملی فداکاری امروز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه با حضور جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار شد.

جمال رحیمیان در ابتدای این نشست از ضرورت توجه به فرهنگ ایثار و فداکاری سخن به میان آورد و گفت: تمدن و سبک زندگی غربی که متأسفانه امروز بخش قابل‌ توجهی از جامعه بشری را در برگرفته است، ترویج‌دهنده منفعت‌پرستی و نهایتاً خودخواهی است. این فرهنگ و سبک زندگی معطوف به آن است که انسان فقط به خود فکر کند و متأسفانه در جامعه نیز این فرهنگ علی‌رغم اینکه ما معتقدیم که یک جامعه اسلامی و شرقی هستیم، ملاحظه می‌شود.

دبیر یازدهمین آئین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران افزود: از نظام و تمدن غربی که محوریت فرهنگ با اومانیسم و انسان‌مداری است چنین سبک زندگی بعید نیست، اما اینکه چرا جوامع شرقی درگیر خودخواهی شدند، جای تأمل دارد. واقع نهاد‌های متولی در حوزه فرهنگ و جامعه حتماً باید برای این مسئله نسخه علاج داشته باشند و ما نسخه علاجمان را در ترویج روحیه ازخودگذشتگی، ایثار و فداکاری قرار دادیم که سنبل این نسخه علاج، برنامه تندیس ملی فداکاری شده است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ادامه داد: فضای عمومی جامعه زشتی‌ها، منکرها، زیبایی‌ها و معروف‌هایی دارد و معتقدیم هر چه از منکر‌ها و زشتی‌ها به سمت معروف‌ها و زیبایی‌ها حرکت کنیم فضای جامعه برای زیست انسانی فضای آرامش‌بخش و دل‌نشینی خواهد شد و این امر ممکن نمی‌شود مگر با پرداختن نهادهای متولی امر فرهنگ به موضوعات و زیبایی‌هایی که در جامعه وجود دارد.


بیشتر ببینید:

گزارش تصویری نشست خبری یازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری


رحیمیان ضمن گلایه از برخی افراد که سعی در بزرگنمایی زشتی‌ها در جامعه دارند، اظهار کرد: متأسفانه برخی از گروه‌ها زشتی‌ها را برجسته می‌کنند البته این امر را منکر نیستیم که در داخل جامعه انسانی ترکیبی از زیبایی و زشتی‌ها وجود دارد، اما معتقدیم ترویج و نشر زیبایی‌ها و معروف‌ها زمینه حذف زشتی‌ها و منکرات فراهم می‌کند و ما با هدف ترویج و به تصویر کشیدن این زیبایی‌ها در نسل جوان از سال ۱۳۸۳ آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان را شروع کردیم و امروز به خانه یازدهم رسیدیم و به لطف خدا این آیین جای خود را در دل دانشجویان و جامعه دانشگاهی باز کرده است و دلیل من هم استقبالی است که ما این دوره از سوی دانشجویان برای ثبت‌نام یا معرفی توسط دستگاه‌ها یا افراد و اشخاص ثالث نسبت به دانشجویان فداکار داشتیم.

وی میزان استقبال دانشجویان برای شرکت در این دوره رویداد فرهنگی – دانشجویی را نسبت به دوره پیشین بیش از ۳ برابر برشمرد و افزود: ارسال مدارک و مراجعه دانشجویان برای تحویل آن حاکی از رشد ۳ برابری است. بر این اساس ۵۰۰ دانشجو از سراسر کشور مدارک خود را به پست الکترونیکی دبیرخانه به نشانی tandisjahat@gmail.com ارسال کردند و شماری دیگر نیز از طریق سازمان‌های ذیربط نظیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، جهاد علوم پزشکی تهران، سازمان بهزیستی کشور، سازمان انتقال خون ایران، بنیاد شهید و امور ایثارگران، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، سازمان نظام پرستاری کشور، سازمان نظام پزشکی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، دانشگاه علم و فرهنگ و دانشگاه آزاد اسلامی مدارک خود را ارائه کردند.

دبیر یازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران با بیان اینکه مدارک ارسالی پس از راستی‌آزمایی از طرق مختلف در کمیته انتخاب مطرح شد، گفت: سازمان‌های ذیربط هم موظف بودند ۳ برابر ظرفیتی که برای آن‌ها سهمیه در نظر گرفته‌ شده به کمیته انتخاب برای بررسی پرونده، دانشجو معرفی کنند که پس از ۹ جلسه کارشناسی ۳ ساعته و با دقت بسیار همه مدارک و مستندات ارسالی بررسی شد و در نهایت ۵۲ دانشجو و گروه دانشجویی فداکار شناسایی شدند.

رحیمیان در ادامه به تبیین شاخص‌های فداکاری اشاره کرد و گفت: «حضور داوطلبانه در دفاع از کشور، انقلاب اسلامی و حریم اهل‌بیت (ع)»، «ارائه خدمات پیشگیرانه و امدادرسانی داوطلبانه در حوادث و رخداد‌های طبیعی یا غیرمترقبه»، «انجام فعالیت‌های داوطلبانه در امور خیریه»، «بحث تأمین اعضای حیاتی بیماران نیازمند از طریق اهدا خون یا اهدای عضو»، «مشارکت داوطلبانه جوانان در سازندگی و آبادانی و محرومیت‌زدایی»، «انجام فعالیت‌های داوطلبانه در حوزه‌های بهداشت سلامت و توان‌بخشی» و «انجام فعالیت‌های داوطلبانه در زمینه حفاظت از محیط‌زیست و زیست بومی که در آن زندگی می‌کنیم» ۷ شاخص تعیین اعطای تندیس ملی فداکاری هستند.

تقدیر از ۵۲ دانشجو و گروه دانشجویی در  آئین تندیس ملی فداکاری

دبیر یازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری دانشجویان ایران وقوع زلزله بم در ۵ دی‌ماه ۸۲ را انگیزه‌ای برای آغاز این رویداد «دانشجویی – فرهنگی» برشمرد و افزود: با نخستین سالگرد زلزله بم آغاز این مراسم کلید خورد. در این فاجعه بزرگ انسانی قرن گذشته بیش از ۳۰ هزار نفر از هموطنان خود را از دست دادیم. در جریان امدادرسانی به هموطنان زلزله‌زده بم دانشجویان سهم ویژه‌ای داشتند لذا تصمیم گرفتیم تا به این بهانه روحیه فداکاری و ازخودگذشتگی و کمک به ترویج پیدا کند.

وی در ادامه به معرفی برگزیدگان این آیین اشاره کرد و گفت: در بین افراد و پرونده‌های برگزیده ۳۶ دانشجوی فداکار داریم و ۷ گروه دانشجویی فداکار داریم. برای اولین بار با همکاری وزارت آموزش‌ و پرورش، از طرف دبیرخانه دانشجویی ۳ معلم فداکار را شناسایی کردیم. یک قاضی فداکار و ۳ پزشک فداکار، یک جانباز دانشجوی مدافع حرم، شهید علی لندی به‌عنوان دانش‌آموز فداکار و یک شهید مدافع حرم که دانشجو بوده و نهایتاً یک دانشجوی جهادگری که جان خود را در اردوی جهادی از دست‌ داده است، در بین برگزیدگان این آیین وجود دارند.

رحیمیان در پایان این نشست گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان جوانان جمعیت هلال‌ احمر، کمیته امداد امام خمینی(ره)، وزارت آموزش‌ و پرورش، سازمان انتقال خون ایران، دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان نظام پزشکی، سازمان بهزیستی کشور و مجموعه جهاددانشگاهی(سازمان جهاددانشگاهی تهران، معاونت فرهنگی، جهاددانشگاهی علوم پزشکی) سازمان‌هایی بودند که با ما همکاری داشتند و درنهایت از مسئولان سازمان زیباسازی شهر تهران که در اطلاع‌رسانی و ترویج این امر به ما کمک کردند، تشکر می‌کنم. متأسفانه سازمان بسیج دانشجویی کشور، سازمان شهید و امور ایثارگران و سازمان حفاظت از محیط‌ زیست این دوره اصلاً با ما همکاری نداشتند.

تقدیر از ۵۲ دانشجو و گروه دانشجویی در  آئین تندیس ملی فداکاری

یادآوری می‌شود که این آیین 25 اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۷ در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

در پایان این نشست خبری با حضور جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و رضا فریدزاده، رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی از کتاب «ده روایت» رونمایی به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha