باور دارم «جهاد» تنها نسخه مسائل اقتصاد فناوری و نوآوری است
کد خبر: 4060886
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۷
رئیس جدید جهاددانشگاهی:

باور دارم «جهاد» تنها نسخه مسائل اقتصاد فناوری و نوآوری است

رئیس جدید جهاددانشگاهی گفت: بر این باورم تنها نسخه مسائل اقتصاد فناوری و نوآوری کشور مسئله جهاد است که این جهاد می‌تواند جهاددانشگاهی، جهاد خودکفایی و یا جهاد سازندگی باشد.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، رئیس جدید جهاددانشگاهی، 9 خردادماه در بدو ورود به این نهاد، با همراهی دکتر حمیدرضا طیبی، در جمع هیئت رئیسه جهاددانشگاهی حضور یافت.

رئیس جدید جهاددانشگاهی در این مراسم، با اشاره به سخنرانی چند سال گذشته خود در حضور رهبری، بیان کرد: همان‌گونه که در آن سخنرانی نیز اشاره کردم، به مقوله جهاد اعتقاد راسخ دارم و بر این باورم تنها نسخه مسائل اقتصاد فناوری و نوآوری کشور مسئله جهاد است که این جهاد می‌تواند جهاددانشگاهی، جهاد خودکفایی و یا جهاد سازندگی باشد.

وی بر اهمیت رعایت اخلاق تأکید کرد و گفت: بزرگ‌ترین مشکل دولت، سازمان‌ها و مردم را ضعف در این امور می‌دانم. قدردانی در فرهنگ ما جایگاه ویژه‌ای دارد و باید قدردان اقدامات انجام‌شده مدیران قبل از خود باشیم.

رئیس جهاددانشگاهی، از اقدامات دکتر طیبی در بیش از ۱۲ سال ریاست این نهاد قدردانی کرد و افزود: رئیس جمهور نیز در سخنانشان به‌صراحت از اقدامات دکتر طیبی تقدیر کردند و این تغییرات صرفاً به این دلیل انجام گرفت که جهاددانشگاهی نیاز به یک تجربه، انرژی و مدل جدیدی برای ادامه امور دارد.

وی با اشاره به سابقه شکل‌گیری دره سیلیکون معروف در آمریکا، اظهار کرد: این دره بعد از دوران جنگ سرد شکل گرفت و آمریکا با یک چرخش، آزمایشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های خود را که در اختیار صنایع دفاعی بود، در خدمت اقتصاد قرارداد و به سمت تولید علم برای اقتصاد حرکت کرد.

دهقانی فیروزآبادی در ادامه بیان کرد: پارک‌های علم و فناوری به‌عنوان موتور مولد اقتصاد با همین نگاه در 30 سال پیش در آمریکا راه‌اندازی شد، این در حالی است که در سال 1359 و قبل از شکل‌گیری پارک‌های علم و فناوری به شکل امروزی با انقلاب فرهنگی، نهادی در کشورمان ایجاد شد که با هدف ارتباط بین صنعت و دانشگاه و مأموریت حل مسائل جنگ و برطرف کردن نیازهای جامعه فعالیت کند.

وی با اشاره به این نکته که مدل پارک‌های علم و فناوری در کشورمان با اقتصاد دولتی جواب نمی‌دهد، افزود: اساس پارک‌های علم و فناوری برای اقتصاد خصوصی و نظام سرمایه‌داری آمریکا طراحی‌ شده است و اگر این ایده را حتی خوب هم اجرا کنیم، در کشورمان موفق نمی‌شود. همچنین مفهوم پارک علم و فناوری و یا اقتصاد دانش‌بنیان که در آمریکا در حال‌ توسعه است با بوم علمی و فرهنگی ما کاملاً در تضاد است.

رئیس جدید جهاددانشگاهی با بیان اینکه ما 10 سال قبل از آن‌ها با تشکیل جهاددانشگاهی در این مسیر حرکت کردیم که متأسفانه به دلایل متعددی فراموش‌ شده است، اظهار کرد: در دوران دانشجویی در دانشگاه صنعتی شریف با جهاددانشگاهی در انجام پروژه‌ها و کسب مهارت همکاری داشتم و با آنکه اسم این کارگاه‌های جهادی، مرکز رشد نبود، اما جوانان آنجا کسب مهارت می‌کردند و مدیر پروژه می‌شدند و بعد از آن مسئولیت بر عهده می‌گرفتند.

توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور با نگاه به زنجیره بعدی

وی با اشاره به تئوری خود، اظهار کرد: من یک تئوری دارم و آن را به رئیس‌جمهور نیز اعلام کردم. توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و گسترش آن‌ها بدون نگاه کردن به زنجیره بعدی، بزرگ‌ترین خیانت به کشور است و این موضوع را به‌عنوان آدمی بیان می‌کنم که که ۲۱ سال دست به آچار است و از کارگری کارخانه سایپا شروع به کارکرده و مدیریت چندین پروژه ملی و راه اندازی تعداد زیادی شرکت دانش‌بنیان را دارد.

دهقانی فیروزآبادی، توسعه دانشگاه‌ها را بستری برای تولید علم به مقاله‌ آن‌ها دانست و ابراز کرد: از آنجا که برنامه‌ای برای اشتغال فارغ‌التحصیلان نبود، مهاجرت‌ها افزایش یافت که در ادامه با راه‌اندازی معاونت علمی و فناورانه هدف‌گذاری شد تا پلتفرمی ایجاد شود که در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان، علم را به فناوری تبدیل کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه به گسترش خوب شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور اشاره کرد و افزود: فناوری تولیدشده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان باید تبدیل به نوآوری و محصول شوند تا مردم بتوانند نتیجه این اقدامات را در زندگی احساس کنند.

وی با اشاره به اینکه به دلیل اقتصاد دولتی نمی‌توانیم تولید برخی از فناوری و نوآوری‌ها را به دانشگاه، یا شرکت‌های دانش‌بنیان واگذار کنیم، اظهار کرد: به دلیل حاکمیتی بودن، بخش خصوصی نیز امکان فعالیت در امور فوق را ندارد و اینجاست که نهادهایی همچون جهاددانشگاهی که صنعت و نوآوری را می‌فهمند، می‌توانند ورود کنند و عهده‌دار انجام پروژه‌های بزرگ فناورانه در سطح ملی شوند.

رئیس جدید جهاددانشگاهی، با بیان اینکه انجام پروژه‌های فناورانه، اقدامی ارزشمند محسوب می‌شود، گفت: هدفم این است که این نهاد، پروژه‌های بزرگ چند هزار میلیاردی و ملی را در کشور عهده‌دار شود؛ امیدوارم بتوانیم این هدف را با همکاری بدنه جهاددانشگاهی عملیاتی کنیم.

از ظرفیت نیروهای جهادی استفاده می‌کنم

وی با بیان اینکه ملاک من برای فعالیت در جهاددانشگاهی فارغ از هرگونه جهت‌گیری سیاسی، اعتقاد راسخ افراد به جمهوری اسلامی، قانون اساسی و اطاعت از ولی‌فقیه است، افزود: اعتقادم بر این است که بهترین انتخاب یک رئیس در مجموعه‌هایی همانند جهاددانشگاهی از درون این مجموعه است، به همین دلیل در انجام امور از ظرفیت نیروهای جهادی استفاده خواهم کرد، همانگونه که در معاونت فناوری دانشگاه آزاد اسلامی نیز با وجود داشتن اختیار تغییر، مدیران را از داخل همین مجموعه انتخاب کردم و پیشنهاد دادم که بعد از من نیز یکی از همین مدیران مسئولیت را بر عهده گیرد.

این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: جهاددانشگاهی نیروهای جوان و پیشکسوتان بسیار خوبی دارد که امیدوارم پس از پایان مأموریتم در این نهاد یکی از همین جوانان جهادی این وظیفه را عهده‌دار شود؛ دکتر طیبی نیز از سرمایه‌های ارزشمند جهاددانشگاهی هستند، به همین دلیل از ایشان دعوت کردم در هیئت امنای این نهاد حضور داشته باشند تا بتوانیم با بهره‌گیری از این تجربیات و سایر نیروهای جهادی گام‌های مهمی برداریم.

دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس سابق جهاددانشگاهی نیز در این مراسم به سابقه تشکیل جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: تشکیل این نهاد در سال 1359 و گسترش سریع آن در دانشگاه‌های کشور در پاسخ به نیازی بود که ما به‌عنوان دانشجویان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی احساس می‌کردیم، کشورمان به لحاظ توسعه علمی و فناورانه به‌عمد توسط غربی‌ها عقب نگه‌داشته شده است و آن‌ها به‌واسطه کسب اقتدار اقتصادی و نظامی نمی‌خواهند ما در مسیر توسعه قدم برداریم.

وی با اشاره به اینکه پیروزی انقلاب با رهبری امام خمینی(ره) باعث دمیده شدن روحیه خودباوری به ویژه در میان جوانان شد، گفت: با همین روحیه خودباوری و ما می‌توانیم نهادهایی مانند جهاد سازندگی برای خدمت در مناطق محروم تشکیل شد.

طیبی، عدم رضایت امام خمینی(ره) از وضعیت دانشگاه‌ها را زمینه شکل‌گیری جهاددانشگاهی به‌عنوان بازوی انقلاب فرهنگی ذکر کرد و افزود: بر همین اساس جهاددانشگاهی باهدف توسعه علمی و فناورانه و فرهنگی که جز زیرساخت‌های اصلی توسعه و پیشرفت کشور به شمار می‌آیند شکل گرفت و در ادامه ارائه آموزش‌های کاربردی و کمک به اشتغال فارغ‌التحصیلان در دستور کار این نهاد قرار گرفت.

طیبی اظهار کرد: از شروع فعالیت جهاددانشگاهی اولویت این نهاد تولید فناوری‌هایی بوده است که موردنیاز جامعه باشد و منجر به برطرف کردن نیازی شود؛ به همین دلیل تولید فناوری را تا مرحله نیمه‌صنعتی و صنعتی و کمک به تجاری‌سازی آن ادامه می‌دهیم.

وی در ادامه بیان کرد: به دلیل شروع جنگ تحمیلی طبیعی بود که قسمت زیادی از توانمان را در جهت تأمین لجستیگ جنگ قرار دهیم و به همین جهت خودمان را بنیان‌گذار دفاع دانش‌بنیان می‌دانیم.

طیبی ادامه داد: در طول فعالیت‌های جهاددانشگاهی با حمایت مقام معظم رهبری کارهای شاخصی توسط این نهاد انجام شد که همه این کارها بر اساس شناخت ما از نیازهای کشور در حوزه‌های مختلف بوده است و اینکه ثابت کنیم توان انجام کارهای بزرگ را داریم، اما حجم عقب‌ماندگی‌های قبل از انقلاب و حاصل از جنگ تحمیلی در کنار عدم خودباوری تعدادی از مدیران و درآمدهای آسان نفتی و تحریم‌های ظالمانه سبب شد توسعه دانش‌بنیان مبنای اصلی توسعه کشور قرار نگیرد.

رئیس سابق جهاددانشگاهی به بازدید رهبری در سال 1386 از پژوهشگاه رویان و دستاوردهای جهاددانشگاهی اشاره و بیان کرد: در آن بازدید رهبری سخنان بسیار مهمی در رابطه با جهاددانشگاهی بیان فرمودند که از جمله آن‌ها می‌توان به «جهاددانشگاهی از جاهایی است که ما به آن امید داریم برای آینده علمی کشور» و «جهاددانشگاهی از مولودهای مبارک و اصلی انقلاب اسلامی است» اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه برای انجام کارهای بزرگ فناورانه به 3 تا 12 سال زمان نیاز است، افزود: ما باوجود نداشتن مأموریت رسمی به سمت تولید فناوری‌های موردنیاز جامعه رفتیم، به همین دلیل در دیدار با مقام معظم رهبری از ایشان درخواست نمودیم تا مأموریت‌های مشخصی به جهاددانشگاهی واگذار شود که در همین راستا شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای نقشه جامع علمی کشور هفت مأموریت به این نهاد واگذار کرد.

طیبی با اشاره به دیدار سال 1397 برخی از پژوهشگران نسل انقلاب جهاددانشگاهی با رهبر معظم انقلاب، بیان کرد: پس‌ از این دیدار با حمایت مقام معظم رهبری 30 میلیون یورو برای اجرای طرح‌های فناورانه جهاددانشگاهی تخصیص یافت که منجر به اجرای 31 طرح فناورانه شد؛ با حمایت دولت و مجلس تعداد آنها را به 41 طرح افزایش دادیم.

وی با اشاره به اینکه در جهاددانشگاهی توانایی تولید فناوری‌هایی با استانداردهای روز دنیا راداریم، ادامه داد: حضور دکتر دهقانی فیروزآبادی در پست حساس ریاست جهاددانشگاهی فرصت خوبی برای توسعه فعالیت‌های فناورانه و دانش‌بنیان این نهاد به شمار می‌رود و امیدوارم بتوانیم با همکاری جهادگران اقدامات خوبی برای اقتصاد کشور و اشتغال فارغ‌التحصیلان انجام دهیم.

یادآور می‌شود، در این مراسم هیئت رئیسه جهاددانشگاهی نیز در سخنان کوتاهی به بیان فعالیت‌ها و تقدیر از اقدامات دکتر طیبی سخن گفتند.

انتهای پیام
captcha