ظرفیت‌های مردمی راهگشای مشکلات است
کد خبر: 4064026
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶

ظرفیت‌های مردمی راهگشای مشکلات است

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری فارس با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت‌های مردمی را فراموش کرده‌ایم، گفت: ما هرجا مردم را صدا زده‌ و صادقانه از آن‌ها کمک خواسته‌ایم با کمترین هزینه‌، مشکلات را حل کرده‌ایم.

مسعود طهماسبی، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری فارسبه گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی استانداری فارس، مسعود طهماسبی، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری فارس امروز، 23 خردادماه با تصریح اینکه استفاده از ظرفیت‌های مردمی را فراموش کرده‌ایم، گفت: ما هرجا مردم را صدا زده‌ و صادقانه از آن‌ها کمک خواسته‌ایم با کمترین هزینه‌، مشکلات را حل کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه ۸ سال دفاع مقدس را مردم اداره کردند و پس از ان در برهه‌های مختلف همچون تحریم‌ها همواره مردم پای کار و در میدان بوده‌اند، افزود: شاید در بعضی شهرها بستر مشارکت مردمی فراهم نباشد، لذا یکی از وظایف اصلی مسئولان فراهم‌سازی بستر مشارکت مردم در برنامه‌های مختلف عمرانی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... است و در جاهایی که شرایط فراهم است باید از ظرفیت‌های مردمی در جهت حل مسایل و مشکلات استفاده کرد بنابراین اگر تعامل با مردم را محور اقدامات قرار دهیم، به موفقیت خواهیم رسید.

طهماسبی با اشاره به اینکه قرار نیست صفر تا صد مشکلات را یک شبه حل کنیم، افزود: باید اولویت‌بندی داشته باشیم چراکه یکی از وظایف مدیر اولویت‌بندی است به این‌گونه که بدانیم کدام یک از مسائل و مشکلات بیشترین آسیب را ایجاد می‌کند و بتوانیم با منابع محدود مسایل و مشکلات دارای اولویت‌ را سامان دهیم.

وی نظارت همگانی را نیز مهم خواند و گفت: برای این نظارت باید چارچوبی مشخص شود که آن هم در گرو تعامل با مردم است لذا مدیران در مجموعه نهادها و سازمان‌ها و شوراها باید به این وظایف عمل کرده و زمینه مشارکت مردم را فراهم کنند.

طهماسبی با بیان اینکه امروز علی‌رغم همه محدودیت‌هایی که در زمینه منابع وجود دارد، همه ارکان نظام و دستگاه‌ها پای کار هستند، افزود: باید با برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی مسائل یکی پس از دیگری را حل کرد.

 مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری فارس اظهار کرد: شهردارانی که مسئولیت این نهاد مهم و تاثیرگذار را می‌پذیرند باید بتوانند وضع موجود را مدیریت کنند و روند توسعه شهر را تسریع کنند. امسال در حوزه ماشین آلات و اعتبارات شرایط بهتری رقم خواهد خورد.

وی با اشاره به جنبه نظارتی شورا بیان کرد: به موجب قانون، جنبه نطارتی شورا نباید مخل امور اجرایی شود و در انجام خدمات دستگاه‌ها خللی وارد کند.

طهماسبی گفت: در قانون شوراها با همه نواقص، ظرفیت‌های خوبی وجود دارد و یکی از رسالت‌های مهم اعضای شوراها استفاده از این ظرفیت‌ها و تسهیل و تسریع سرمایه‌گذاری در شهرهاست.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری فارس اظهار کرد: مدیران شهری تلاش کنند ظرفیت‌های شهرها را شناسایی کرده و آن‎ها را به فرصت تبدیل کنند، همچنین چالش‌ها را رصد کرده و در نهایت بر اساس برنامه‌محوری حرکت کنند چراکه با بی‌برنامگی به جایی نخواهیم رسید.

وی با تاکید بر لزوم شناسایی چالش‌ها و فرصت‌ها گفت: افق‌های یک ساله و پنج‌ساله را تعیین کنیم و بر اساس آن با برنامه محوری حرکت کنیم و در خلال موضوعات روزمره توجه داشته باشیم که به سمت اهداف‌مان حرکت کنیم.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری فارس با اشاره به اینکه ما باید در چارچوب قانون حرکت کنیم، افزود: عملکرد ما در مسئولیت‌هایی که بر عهده داریم مبنای ارزیابی ما خواهد بود. باید به نحوی عمل کنیم که در پایان مسئولیت با افتخار آن را به فرد بعدی تحویل دهیم .

طهماسبی در ادامه با اشاره به دیدگاه برخی از افراد، به منابع مالی شهرداری‌ها و انتظار کمک شهرداری‌ها در همه حوزه‌ها گفت: منابع شهرداری صرفاً باید در حوزه شهری صرف شود و هزینه کردن منابع شهرداری در خارج از حوزه شهرداری جایز نیست؛ این حکم شرعی و قانونی است لذا برخی از اشخاص که تکالیف خود را به عهده شهرداری می‌گذارند، باید به وظایف قانونی خود برگردند.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری فارس افزود: شورا و شهرداری باید در یک فضای منطقی تصمیم‌گیری کرده و با برنامه‌ریزی به سمت اهداف از پیش تعیین شده حرکت کنند تا رضایت‌مندی که مدنظر مردم است، حاصل شود.

وی با تأکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی‌بر حاکم شدن فصای عدالت‌محوری بر جامعه گفت: شهرداران نگاه عدالت‌محوری را سر لوحه کار خود قرار دهند و در انجام اقدامات با رعایت عدالت به همه نقاط شهر به ویژه مناطق محروم و حاشیه‌ای توجه کنند تا مردم این نگاه را درک کنند.

طهماسبی در ادامه خواستار برقراری ارتباط رو در رو و نزدیک شهرداران و اعضای شورا با مردم شد و گفت: منابع محدود است اما با مدیریت، رعایت عدالت، ارتباط نزدیک با مردم و حرکت به سمت هدف با برنامه‌ریزی مشکلات حل خواهد شد.

وی در بخش پایانی سخنانش بر لزوم سرمایه‌گذاری در شهرها و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی تاکید کرد و افزود: باید دیدمان را تغییر دهیم، ظرفیت‌های شهررا بشناسیم، با چالش‌ها آشنا شویم و در راستای سرمایه‌گذاری برای درآمد پایدار برآییم.

طهماسبی با بیان اینکه هر شهری باید اطلس سرمایه‌گذاری داشته باشد، گفت: ظرفیت‌های بالقوه‌ باید تبدیل به بالفعل شوند، شهرداران باید ایجاد ثروت کنند و در نهایت از تسهیلاتی که به آن‌ها اختصاص خواهیم داد، جهت پیشرفت و توسعه شهرها استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha