تمهیدات راه‌اندازی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث در دانشگاه شهرکرد
کد خبر: 4064293
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۷

تمهیدات راه‌اندازی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث در دانشگاه شهرکرد

سرپرست دانشگاه شهرکرد گفت: باید رایزنی‌هایی با دانشگاه‌های اصفهان و یزد در جهت استفاده از هیئت علمی این دانشگاه‌ها انجام شود که در صورت تحقق این امر امید است شاهد راه‌اندازی مقطع کارشناسی ارشد در رشته علوم قرآن و حدیث باشیم.

نشست خبری سرپرست دانشگاه شهرکرد

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، یاسر پیرعلی، سرپرست دانشگاه شهرکرد، امروز، ۲۴ خردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با اشاره به اینکه فضای دانشگاه بعد از کرونا به‌ویژه در ساحت‌های فرهنگی و اجتماعی متحمل تحولاتی شده است، اظهار کرد: بر این اساس این حوزه‌ها با جدیت و حساسیت بیشتری در سند تحول دانشگاه پیگیری می‌‌شود که این امر با محوریت دانشجویان ارزشی دنبال می‌شود.

وی با یادآوری زیست مجازی دو ساله دانشجویان و دوری از فضاهای حقیقی علمی، ادامه داد: می‌طلبد که در حوزه‌هایی چون ورزشی، فرهنگی و فوق برنامه و غیره تمهیدات خوبی تدارک دیده شود؛ یکی از رویکردهای اخیر دانشگاه ناظر به امر رهبری مبنی بر فریضه آنی و فوری جهاد تبیین بوده که بر این اساس حتی پیش از دریافت دستورالعمل وزارتخانه در خصوص جهاد تبیین، کانون فرهنگی دانشجویی با محوریت دانشجویان رشته علوم سیاسی و نیز قرارگاه جهاد تبیین راه‌اندازی شدند و عملیات در فضای مجازی و تولید محتوا در دستور کار این مجموعه‌های دانشجویی و دانشگاهی قرار دارد.

پیرعلی با تصریح اینکه تربیت جوانان به تعبیر امام(ره) فتح‌الفتوح نظام اسلامی است، گفت: خروجی دانشگاه باید جوانانی باشند که نسبت به خاک و دین و هویت خود متعصب و حساس باشند که در اینصورت، کارکرد دانشگاه به‌عنوان کارخانه انسان‌سازی مدنظر امام راحل(ره) عملی خواهد شد.

تلاش دانشگاه در راستای تحقق شعار سال

وی با یادآوری اینکه مقوله فرهنگ و ساماندهی آن باید فراتر از چارچوب دانشگاه مدنظر قرار گیرد، بیان کرد: فضای دانشگاه هر چقدر هم که ارزشی و اسلامی شود تا زمانی که جامعه دارای آسیب و ناهنجاری باشد، عملاً اتفاق مبارکی را شاهد نخواهیم بود لذا این ضعف کلی وجود دارد که فضای مجازی در اختیار بیگانگان قرار دارد و آنان این فضا را مدیریت می‌کنند و با این غفلت، زحمت‌ها و گرفتاری فراوانی برای ما ایجاد شده است.

سرپرست دانشگاه شهرکرد با تأکید بر رسالت دانشگاه مبنی بر تلاش برای تحقق و تقویت شعار سال، تشریح کرد: امسال دانشگاه باید تلاش کند که با اتکا بر دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی به سمت تولید پیش برود و مزیت تولید دانش‌بنیان آن است که می‌تواند بازار رقابتی و صادراتی ایجاد کند و اشتغال نیز باید مولد باشد.

پیرعلی با اشاره به اینکه زمین و عرصه ورود به فضای فناوری در اختیار دانشگاه شهرکرد است، ادامه داد: گلخانه دانش‌بنیان یکی از این عرصه‌هاست که فضای در اختیار پژوهشگران این مرکز دو برابر شد و صادرات نیز به کشورهای دیگر دارند. همچنین مرغداری جونقان از دیگر عرصه‌های فعالیت دانش‌بنیان دانشگاه است که یک سالن در اختیار آنان جهت بهبود ژنتیکی نژاد ایرانی آرین در اختیار این مجموعه قرار خواهد گرفت تا در یک طرح پنج‌ساله اجرا شود، این موضوع در حوزه امنیت غذایی بسیار حائز اهمیت است.

ساختمان مرکز رشد به دانشگاه بازگردد

سرپرست دانشگاه شهرکرد بیان کرد: مکان مرکز رشد دانشگاه در حال حاضر در اختیار استانداری قرار گرفته و این مطالبه از استانداری وجود دارد و بارها مطرح شده است که این مجموعه در اختیار دانشگاه شهرکرد قرار گیرد، به‌ویژه اینکه فرمان امسال مقام معظم رهبری مبنی بر دانش‌بنیان باید در رأس کارها قرار گیرد و لذا مطالبه ما این است که این مرکز هر چه زودتر به دانشگاه باز گردانده شود.

پیرعلی با اشاره به برنامه‌ریزی برای احداث پردیس فناوری و نوآوری، تصریح کرد: برای این منظور فضایی پیش‌بینی شده است؛ با این نگاه که دانشگاه موتور فناوری و تولید است، نصب پنل‌های خورشیدی در پارکینگ‌های دانشگاه در دستور کار قرار گرفته تا تولید برق محقق شود و دیگر برنامه‌ها نیز در سند راهبردی دانشگاه با افق ۱۴۰۴ دیده شده است و تمهیدی در این افق پیش‌بینی شده تا نه‌تنها دانشکده‌ها و گروه‌ها بلکه تک‌تک اساتید در خصوص مدیریت دانشگاه اگر ایده‌ای دارند مطرح کنند.

وی با اشاره به جذب ۳۰ نیروی شرکتی در دانشگاه، تصریح کرد: اگرچه جذب این نیروها از صفر تا صد در حوزه اختیارات مدیریت دانشگاه بود اما برای آنکه اعتراض و شائبه‌ای ایجاد نشود، همگی از طریق آزمون و مصاحبه جذب شدند.

پیرعلی با اشاره به افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها مسئله تامین هزینه تغذیه دانشجویان را مورد تأکید قرار داد و گفت: بیشتر بودجه وزارتخانه صرف تامین تغذیه دانشجویان می‌شود اما در حوزه فضاهای خوابگاهی و اسکان دختران و پسران مشکلی وجود ندارد.

سرپرست دانشگاه شهرکرد با اشاره به رویکرد دانشگاه مبنی بر سوق دادن مقالات به سمت فناوری و کاربردی، بیان کرد: ۱۲ درصد از جمعیت شش هزار و ۵۰۰ نفری دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول تحصیلند و تلاش می‌شود که مقالات علمی منجر به ثبت اختراع و تولید محصول و فناوری شود.

پیرعلی برنامه‌ریزی برای احداث تصفیه‌خانه فاضلاب دانشگاه در ضلع شمال‌غربی و تصویب ۱۳ میلیارد تومان از محل سفر ریاست جمهوری به استان، افزود: این تصفیه‌خانه آب خروجی دانشگاه را تصفیه و به دانشگاه جهت آبیاری و احیای فضای سبز باز می‌گرداند و حدود ۱۰ درصد پیشرفت دارد.

وی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد دانشجویان دانشگاه شهرکرد بومی و ۴۰ درصد غیربومی استان هستند، تصریح کرد: مجموع شش هزار و ۵۰۰ دانشجو تحت آموزش ۴۰۰ هیئت علمی هستند و در حوزه بین‌الملل نیز تلاش ما این است که رقم ۱۶ دانشجوی خارجی که همگی از کشور افغانستان هستند ارتقا یابد و به این منظور رایزنی‌هایی با کشورهای منطقه مقاومت در حال انجام بوده و زیرساخت‌های اقامت دانشجویان خارجی در دانشگاه کاملاً فراهم شده است.

راه‌اندازی دانشکده اهل‌البیت(ع) پیگیری می‌شود

سرپرست دانشگاه شهرکرد در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا در خصوص موانع راه‌اندازی مقطع کارشناسی ارشد در رشته علوم قرآن و حدیث که در سال ۹۶ به‌عنوان یکی از بندهای سند راهبردی قرآنی در شورای فرهنگ عمومی استان به تصویب رسید، بیان کرد: در سند راهبردی ۲۰ ساله که در دولت نهم برای دانشگاه شهرکرد تدوین شد، راه‌اندازی دانشکده اهل‌البیت(ع) یکی از مفاد سند بود اما تاکنون پیگیری نشده است، لذا پیگیر هستیم تا راهکاری برای احیای این موضوع اندیشیده شود و در گام نخست، گروه علوم قرآن و حدیث باید از مجموعه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه جداسازی شود.

وی تصریح کرد: راه‌اندازی مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث مستلزم نیروی علمی مورد نیاز است که حداقل یک دانشیار از مجموع پنج هیئت علمی باید با گروه همکاری مستمر داشته باشد و این شرایط فعلا‌ً مهیا نیست با اینحال این برنامه وجود دارد که رایزنی‌هایی با دانشگاه‌های اصفهان و یزد و استفاده از هیئت علمی این دانشگاه‌ها انجام شود که در صورت تحقق این امر امید است شاهد راه‌اندازی مقطع کارشناسی ارشد در این رشته باشیم.

پیرعلی با اشاره به راه‌اندازی مرکز اقتصادی و درآمدزایی دانشگاه، گفت: در این مرکز تمامی ظرفیت‌های بالقوه دانشگاه برای ایجاد در آمد رصد و احصا می‌شوند چرا که درآمدزایی دانشگاه در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و لذا این مجموعه در نظر دارد با کمک بخش خصوصی فعالیت‌هایی با محوریت دانش‌بنیان انجام دهد. برنامه‌های محوری تحول‌آفرین دانشگاه در ساحت‌های گوناگون در ۳۴ صفحه تدوین شده که در افق چهارساله باید عملیاتی شود و تحول عینی دانشگاه خلاق باید مشهود باشد.

سرپرست دانشگاه شهرکرد ادامه داد: تولید مستقل آب و برق دانشگاه با اتکا به تصفیه‌خانه و پنل‌های خورشیدی دانشگاه از جمله مفاد این برنامه تحولی هستند، همچنین در حوزه گلخانه‌های ترویجی و کشاورزی و دامپزشکی ورودهای خوبی پیش‌بینی شده است و در مسیر تحول قرار دارند.

پیرعلی با اشاره به تصویب ۹۰ میلیارد تومان به دانشگاه شهرکرد از محل سفر ریاست جمهوری به استان، بیان کرد: این اعتبارات که باید در جذب آن اهتمام داشته باشیم به پنج پروژه عمرانی مربوط به دانشگاه از جمله توسعه پردیس‌های فارسان و بروجن، تصفیه‌خانه دانشگاه، پردیس نوآوری و ساختمان دانشکده دامپزشکی اختصاص یافت‌.

انتهای پیام
captcha