پیش‌نیازها برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان مورد توجه قرار گیرد
کد خبر: 4065158
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴

پیش‌نیازها برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان مورد توجه قرار گیرد

استاندار چهارمحال‌وبختیاری در نخستین جلسه ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان گفت: باید پیش‌نیازها برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در دستگاه‌های اجرایی مورد توجه قرار بگیرد، همچنین انجمن فعالان دانش‌بنیان مردمی در استان تشکیل و از ظرفیت رسانه‌ها برای فرهنگ‌سازی در این حوزه استفاده شود.

غلامعلی حیدری، استاندار چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، غلامعلی حیدری، استاندار چهارمحال‌وبختیاری، امروز، ۲۹ خردادماه در نخستین جلسه ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به کلنگ‌زنی شرکت فناوری در شهرک صنعتی شهرکرد، اظهار کرد: برای اجرای مصوبات باید مدیران با روحیه جهادی وارد شوند، حداکثر زمان برای احداث یک ساختمان دو سال است، اما این اتفاق رخ نمی‌دهد زیرا مدیران در میدان حضور ندارند.

حیدری افزود: در ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان باید جهادی و میدانی وارد عمل شد تا شاهد به ثمر نشستن مصوبات باشیم، پروژه‌ها باید میدانی بررسی شود تا کار سرعت بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه باید در سفرهای شهرستانی پروژه‌محور عمل کنیم، گفت: برای رفع نواقص باید وارد میدان شد، متأسفانه چهارمحال و بختیاری سهم کمی در تولید ناخالص ملی دارد و باید این سهم افزایش پیدا کند.

حیدری با بیان اینکه ستاد اقتصاد دانش‌بنیان باید موتور محرک توسعه در این حوزه باشد، توضیح داد: ضرورت دارد بین شرکت‌های دانش‌بنیان رقابت باشد، همچنین با تکیه بر اقتصاد دانش‌بنیان بهره‌وری در تولید افزایش پیدا کند.

استاندار افزود: لازم است بر اساس شعار سال برنامه‌ریزی صورت بگیرد، مقام معظم رهبری نیز بر اقتصاد دانش‌بنیان تأکید دارند و ضرورت دارد مدیران درک درستی از این مفهوم داشته باشند تا به اهمیت آن پی ببرند.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد دانش‌بنیان مبتنی بر دانایی است، یادآور شد: این مسئله بر تمامی مناسبات سایه انداخته است، راهبرد کلیدی این اقتصاد افزایش بهره‌وری است که باید بسترهای لازم فراهم شود، فساد یک سم مهلک در این حوزه است که نیاز به ریشه‌کنی دارد.

حیدری ادامه داد: دولت در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان نیاز به ریل‌گذاری دارد که حمایت لازم را با ایجاد بستر فراهم می‌کند، شناخت مفهوم این اقتصاد در دستور کار قرار بگیرد و همچنین موضوعات در مباحث دانش‌بنیان راهبردی دنبال شود.

استاندار بیان کرد: پیش‌نیازها برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در دستگاه‌های اجرایی مورد توجه قرار بگیرد، همچنین انجمن فعالان دانش‌بنیان مردمی در استان تشکیل و از ظرفیت رسانه‌ها برای فرهنگ‌سازی در این حوزه استفاده شود.

وی با تأکید بر اینکه باید اولویت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان شناسایی شود، توضیح داد: مدیران برای رفع نواقص و کاستی‌های موجود در شرکت‌های دانش‌بنیان گام بردارند، سهم اعتبارات تحقیق و پژوهش در دستگاه‌های اجرایی افزایش پیدا کند، این سرمایه‌گذاری است که نیاز است پیوند عمیق بین صنعت و دانشگاه برقرار شود.

حیدری با اشاره به اینکه مراکز تحقیقاتی برای حل مشکلات در حوزه‌های مختلف وارد عمل شوند، گفت: مثلاً ضرورت دارد ستاد اقتصاد دانش‌بنیان برای بحث حل مشکل سرمازدگی و افزایش تولید محصولات کشاورزی وارد عمل شود.

استاندار یادآور شد: پرداخت تسهیلات به تنهایی نمی‌تواند موجب ایجاد اشتغال پایدار باشد، باید ستاد اقتصاد دانش‌بنیان به بحث حل معضل بیکاری ورود پیدا کند.

وی با بیان اینکه نهادینه شدن فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان در دستور کار مراکز آموزشی از جمله مدارس و دانشگاه‌ها قرار بگیرد، توضیح داد: باید آسیب‌شناسی شود که چرا افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان تأثیر چندانی در رونق اقتصاد نداشتند و چرا به مرحله تجاری‌سازی نرسیده‌اند.

تلاش برای الحاق یک هکتار زمین به پارک علم و فناوری استان

در ادامه علی حیدری، سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری در خصوص الحاق یک هکتار زمین به پارک علم و فناوری استان، اظهار کرد: برای تصویب این مسئله نیازمند حضور مدیران در جلسات تصمیم‌گیری هستیم.

وی افزود: برای اتصال شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور جهت فروش محصول، می‌توان از ظرفیت سازمان همیاری شهرداری‌ها استفاده کرد، این سازمان با ارتباطات خود می‌تواند این شرکت‌ها را به بازار فروش متصل کند.

حیدری با اشاره به اینکه باید در هر شهرک صنعتی یک فضا برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور اختصاص پیدا کند، تصریح کرد: این مسئله نباید تنها مختص مرکز استان باشد، احداث شهرک فناوری در دستور کار قرار دارد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه نخبگان صرفاً خود نباید تولیدکننده هم باشند، بیان کرد: این افراد می‌توانند از ظرفیت سایر شرکت‌ها برای تولید انبوه اختراع و ایده نوآورانه خود استفاده کنند.

وی در پایان گفت: داوری در بحث ایده‌های نوآورانه گاهی به شدت سخت‌گیرانه است و موجب فراری دادن نخبگان می‌شود.

انتهای پیام
captcha