مزایای رمز ارز ریال چیست
کد خبر: 4070193
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱
یادداشت

مزایای رمز ارز ریال چیست

اقتصاد یک کشور در گرو حاکمیت پولی آن است به همین خاطر بانک مرکزی تصمیم به ایجاد رویکرد جدیدی در این زمینه گرفته و اقدام به ایجاد واحد پولی رمزارز ریال کرده است.

مزایای رمز ارز ریال چیست

سال هاست که رمزارز‌ها پا به عرصه بازار‌های مالی و مبادلاتی گذاشته و فرآیند معاملات را هم تسهیل کرده و هم با چالش‌هایی مواجه ساخته است. رمزارز‌ها موجب تسهیل امور مالی و مبادلاتی شده که در هر ساعت از شبانه‌روز در دسترس هستند و برای تهیه آن نیازی به طی کردن فرآیند سخت و نفس‌گیر تهیه ارز نیست و تاجران، فعالان اقتصادی و فعالان حوزه بازار‌های مالی برای فعالیت در بازار‌های بین‌المللی و حتی بازار‌های داخلی نیازی به این ندارند که از صرافی یا بانک‌ها ارز مورد نظر را به‌صورت اسکناس یا اعتبار ارزی دریافت کنند و به همین دلیل است که برای فعالان بازار‌های مالی از جذابیت بسیار زیادی برخوردار است. اما چرا منجر به چالش شده است؟ درواقع رمزارز‌ها به‌دلیل ماهیت شناسایی‌ناپذیر بودن و مبتنی بر فناوری بلاک‌‎چین از دید دولت‌ها و مراکز نظارتی پنهان مانده و به همین دلیل فرآیند نظارت‌پذیری آن با سختی و مشکلاتی همراه است و دلیل دولت‌ها نمی‌توانند چرخش سرمایه در رمزارز‌ها را به درستی تحت نظارت داشته باشند و حتی از این طریق ممکن است سرمایه ارزی یک کشور به خارج از کشور منتقل شود.

البته نباید نگاه صفر و صدی به ارز‌های دیجیتال داشت، هرچند معایبی را در خود جای داده، اما قطعاً خالی از حُسن و مزایا نیست و حتی می‌توان به جرئت گفت مزایای رمزارز‌ها به حدی است که می‌توان از آن به عنوان ابزاری برای دسترسی آسان‌تر به بازار‌های جهانی و مبادلات جهانی نام برد.

این روز‌ها بعضی از کشور‌های جهان ارز‌های دیجیتال را به رسمیت شناخته‌اند و در تجارت دوجانبه یا چندجانبه از آن استفاده می‌کنند. حتی در جهان اسلام هم بحث ارز دیجیتال اسلامی طی چند سال گذشته قوت گرفته است که البته بنا به دلایل سیاسی فعلاً ایجاد چنین ارز واحدی در سطح جهان اسلام محقق نشده که اگر روزی محقق شود همه کشور‌های اسلامی از آن نفع خواهند برد و به کاهش سلطه دلار، تقویت پیوند میان کشور‌های اسلامی و کاهش اثرات تحریم‌ها و افزایش حجم مبادلات اقتصادی و تجاری میان کشور‌های مسلمان کمک خواهد کرد.

همانطورکه گفته شد ارز‌های دیجیتال در کشور‌ها آرام‌آرام و به صورت تدریجی به رسمیت شناخته شده‌اند و در بعضی دولت‌ها هم برای ارز‌های دیجیتال چه استخراج و چه هزینه‌کرد آن در نظام اقتصادی قوانینی را تدوین و مصوب کرده‌اند. در کشور ما هم طی سال‌های گذشته علی‌رغم رویکرد و انتقادات برخی مسئولان، اما دید کلی نسبت به ارز‌های دیجیتال مثبت است و خیلی مواضع تند و تیزی را از جانب مسئولان شاهد نبوده‌ایم.

طی ماه‌های گذشته موضوع رمز ارز ملی ریال در رسانه‌های کشور و از زبان مسئولان بانک مرکزی مطرح شد تا اینکه علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد این رمز ارز ملی از شهریور ماه امسال به صورت رسمی وارد چرخه مالی کشور خواهد شد.

مزایای رمزارز ریال چیست؟

رمز ارز ریال واحد پولی است که قابلیت برنامه‌ریزی و برنامه‌نویسی داشته و از این طریق پول، موجودیت هوشمند به خود خواهد گرفت. اقتصاد یک کشور در گرو حاکمیت پولی آن است به همین خاطر بانک مرکزی تصمیم به ایجاد رویکرد جدیدی در این زمینه گرفته و اقدام به ایجاد واحد پولی رمزارز ریال کرده است. درواقع رمزارز ریال در راستای هوشمندسازی پول ملی انجام شده و بنا به گفته رئیس کل بانک مرکزی همانند سایر رمزارز‌ها مانند بیت‌کوین و اتریوم دارای نوسان نیست و ارزش آن به اسکناس ریال وابستگی دارد و حتی این رمز ارز از سوی بانک مرکزی فقط قابل استخراج است و اشخاص حقیقی و عادی نمی‌توانند به استخراج آن مبادرت ورزند.

کشور‌هایی مانند چین و ونزوئلا هم رمزارز ملی خود را رونمایی و وارد نظام اقتصادی خود کرده‌اند و از پلتفرم مالی مختص خود بهره‌های بسیاری برده‌اند؛ لذا راه‌اندازی رمز ارز ریال منجر به شناخت بیشتر بازار رمزارز‌ها می‌شود و قانونگذاری و سیاستگذاری در حوزه اقتصادی و تسهیل‌گری مالی را آسان‌تر می‌سازد. از سوی دیگر رمزارز ریال کاهش هزینه‌های انتشار و چاپ اسکناس، کاهش سرعت گردش پول (زیرا این رمزارز مربوط به مصرف‌کننده نهایی بوده و پول پرقدرت شبکه بانکی محسوب نمی‌شود) و حتی در زمینه مهار تورم اثرگذار است.

رمزارز ریال نسخه‌ای الکترونیکی از ریال است که به اشخاص حقیقی و حقوقی این امکان را می‌دهد تا به‌طور مستقیم با افتتاح حساب در بانک مرکزی که نهادی امن‌تر از بانک‌های تجاری خصوصی است، در ازای واریزی و سپرده ریالی، ارز دیجیتال دریافت کنند. همچنین رمزارز ریال مکمل پول نقد است و در کنار سایر ابزار‌های پرداخت فعال خواهد شد و به افزایش سرعت مبادلات پولی کمک خواهد کرد. از سوی دیگر تراکنش‌های مبتنی بر رمزارز ریال بلافاصله و در کسری از ثانیه انجام می‌شود.

سعید امینی

انتهای پیام
captcha