غدیر سند حقانیت و مظلومیت شیعه است
کد خبر: 4070396
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۶
دبیر جشنواره پرده‌خوانی و نقالی غدیر «مباهله»:

غدیر سند حقانیت و مظلومیت شیعه است

دبیر جشنواره پرده‌خوانی و نقالی غدیر «مباهله» با بیان اینکه غدیر سند حقانیت و مظلومیت شیعه است، گفت: این مظلومیت به دلیل آن است که تمام امامان بر حق حتی شخص امیرالمؤمنین علی (ع) در طول زندگی شریف بارها غدیر را فریاد زدند و بر حق خود بر آن استدلال کردند و حتی فاطمه زهرا (س) نیز در چند برهه حساس، غدیر را فریاد زدند.

ارسالی / غدیر سند حقانیت و مظلومیت شیعه است

به گزارش ایکنا، نشست خبری پنجمین جشنواره پرده‌خوانی و نقالی غدیر «مباهله»، 21 تیرماه با حضور مرشد محسن میرزاعلی، دبیر جشنواره پرده‌خوانی و نقالی غدیر «مباهله»، علیرضا حبیبی، مدیر رادیو فرهنگ و امیرحسین سمیعی، معاون هنری سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران در سالن صفارزاده حوزه هنری امروز برگزار شد.

در ابتدای جلسه علیرضا حبیبی، مدیر رادیو فرهنگ به تشریح جایگاه هنر متعالی پرداخت و گفت: هنر متعالی فرهنگ و تمدن یک ملت را متعالی می‌کند؛ محتوای هنر در کنار قالب آن است که می‌تواند یک هنر را به اوج برساند. پرده‌نگاری و نقاشی پرده و روایت و نقالی آن و طومارهایی که در گذشته وجود داشته است، همگی وقتی در دل یک اثر ادبی مثل شاهنامه یا حماسی دینی مانند حمله حیدری باشند، همگی در یک بستر هنری زیبا تحت عنوان هنر نقالی قرار گرفته است که می‌تواند از فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی محافظت کند.

وی نقالی را یک هنر فاخر برای معرفی فرهنگ ملت ایران دانست و تأکید کرد: غدیر خم از این زاویه که یک داستان است، برای نسل کودک و نوجوان جذابیت دارد اما برای نسل جوان به عنوان یک فرهنگ از آن یاد می‌کنیم که روایتگری این فرهنگ در قالب هنر قصه‌گویی و نقالی می‌تواند پیامد استمرار این فرهنگ را در جامعه به دنبال داشته باشد. حماسه‌های مذهبی که به صورت شعر و نظم و نثر درآمده و از زبان نقالان با طراحی برنامه‌های محیطی تدارک دیده شده است، در جشنواره نقالان علوی موجب شکوفایی هنر ایرانی اسلامی خواهد بود. رادیو فرهنگ به واسطه رسالت خودش در این مسیر در کنار این جشنواره است.

وی افزود: ما هر شب نقالی علوی را از رادیو فرهنگ پخش خواهیم کرد و بسته تصویری آن را نیز تولید خواهیم کرد. تجلیل از دو چهره برجسته نقالی نیز در این برنامه‌ها وجود خواهد داشت؛ ضمن اینکه هنر نقالی به‌عنوان یک برنامه شنیدنی در برنامه‌های گذشته رادیو فرهنگ وجود داشته است. در کنار این رقابت نقالی، رادیو فرهنگ برنامه‌های جذابی را تولید خواهد کرد زیرا نقالی یک میراث معنوی است که باید از آن محافظت کنیم.

در ادامه جلسه مرشد میرزاعلی، جشنواره پرده‌خوانی و نقالی غدیر «مباهله» به قرائت متنی پیرامون واقعه غدیر پرداخت و با تأکید بر اینکه غدیر، پربرکت‌ترین رویداد تاریخ و معجزه جاویدان پیامبر(ص) و تنها راه هدایت بشر است، گفت: غدیر، سند حقانیت و مظلومیت شیعه است؛ مظلومیت به‌خاطر آنکه تمام امامان بر حق حتی شخص امیرالمومنین علی (ع) در طول زندگی شریف بارها غدیر را فریاد زدند و بر حق خود بر آن استدلال کردند و حتی فاطمه زهرا (س) نیز به شهادت تاریخ در چند برهه حساس، غدیر را فریاد زدند.

غدیر سند حقانیت و مظلومیت شیعه است

وی افزود: نزدیک به چند سالی است که افتخار داریم جشنواره بزرگ نقالان علوی را در حوزه هنری انقلاب اسلامی راه‌اندازی کرده‌‌ایم. مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و کوروش زارعی که دغدغه روایت‌گری، نقالی، پرده‌خوانی، نقالی و تعزیه را دارند، همواره حامی ما بودند. در دوره اول این رویداد، ۲۷ شرکت‌کننده داشتیم و در ادامه رونق پیدا کرد و برای اولین‌بار طومارهای مذهبی را تولید و در اختیار علاقه‌مندان روایت علوی و زندگی اهل بیت(ع)، قرار دادیم.

دبیر این جشنواره با بیان اینکه امسال پنجمین دوره جشنواره نقالان علوی برپا خواهد شد، ادامه داد: در فرصت کوتاه انتشار فراخوان، ۲۱۰ اثر از زنان، مردان و کودکان و نوجوانان به دبیرخانه ما ارسال شد که در بازبینی اولیه ۵۰ اثر خیلی خوب و فاخر به مرحله دوم راه پیدا کرد و توسط اردشیر صالح‌پور و محمدرضا معجونی و اینجانب به عنوان دبیر و بازبین در کنار دوستان، کارها را به دقت مورد توجه قرار دادیم. امسال به‌خاطر انعکاس جشنواره در رادیو فرهنگ سندیت روایت‌ها خیلی مورد تأکید بوده است، چراکه پخش تلویزیونی در جشنواره وجود خواهد داشت لذا در مرحله دوم ۳۳ اثر به مرحله فینال جشواره و بخش رقابتی راه یافتند.

وی درباره برگزیدگان این رویداد گفت: امسال در بخش آقایان و بانوان ما از هر بخش سه برگزیده خواهیم داشت، لذا بخش آقایان جداگانه داوری می‌شوند و نزدیک ۱۰ کودک برای اجرا انتخاب شدند که در این بخش رقابت وجود ندارد زیرا در زمینه شعر و اجرا استعدادهای بی‌نظیر و پدیده‌ای شناسایی شده‌اند. دیدن این کودکان که از ۵ تا ۸ سال سن دارند و اشعار زیادی از مناقب امیرالمومنین (ع) حفظ بودند، حیرت‌آور است.

دبیر این جشنواره با تأکید بر اینکه جشنواره در دو بخش رادیویی و میدانی برگزار خواهد شد، اعلام کرد: بخش رادیویی جشنواره به میزبانی رادیو فرهنگ و میدانی با مشارکت سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران از ساعت 19، ۲۴ تیرماه افتتاح خواهد شد؛ این بخش در میدان ولیعصر (عج) در روزهای ۲۸ و ۲۹ تیر ادامه پیدا می‌کند و اختتامیه رویداد ۲۹ تیرماه برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: امسال بخش ویژه مباهله ویژه‌تر خواهد بود و برای این بخش ۲۰ طومار را نگارش کردیم و در اختیار علاقه‌مندان قرار دادیم چراکه این موضوع کمتر مورد توجه بوده است. در بخش رادیویی، گروه‌های نقالی زمان ۳۰ دقیقه‌ای دارند که جنبه آموزشی برای علاقه‌مندان خواهد داشت. برنامه‌های رادیویی جشنواره از روز ۲۷ تیر تا روز مباهله ادامه خواهد داشت و سه کارشناس تربیتی، شاهنامه‌خوانی و روایت‌خوانی از جمله احمدرضا آذربایجانی، امیر صادقی و امیر خرمشاهی داوری این کارها را برعهده خواهند داشت. همچنین امیر صادقی و علی ناری نیز در این جشنواره تجلیل خواهند می‌شوند.

دبیر این جشنواره در پاسخ به سؤالی از ثبت جهانی هنر نقالی و پرده‌خوانی در یونسکو خبر داد و گفت: کامل‌ترین نوع روایتگری که همراه با نقاشی، موسیقی و بازی است، به ایران اختصاص دارد. درباره بین‌المللی شدن این جشنواره فکرهایی صورت گرفت اما هنوز قطعی نشده است. امسال برای اولین بار زوج روایتگر و حضور برادران اهل تسنن را خواهیم داشت؛ این جشنواره در دوره‌های گذشته مورد استقبال زیادی قرار گرفته بود و در پلتفرم‌های روزانه از هزار و ۵۰۰ تا ۱۷ هزار نفر بازدید آنلاین داشت. هنرهای آیینی علاقه‌مند دارد چراکه هنر نقالی در خون ایرانی‌ها جاری است، چون قصه‌گو است لذا باید باید به هنرهای آیینی ارزش و بها بدهیم.

غدیر سند حقانیت و مظلومیت شیعه است

در بخش پایانی این نشست، امیرحسین سمیعی، معاون هنری سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران، غدیر را قله عاطفی، عرفانی و حماسی شیعیان دانست و افزود: آنجایی که مسئولیت هنرمندان در این عرصه مطرح می‌شود، هنرهای نمایشی ما پیشتاز و پرچمدار بوده است. هنرهای نمایشی مسئولیت سنگین زنده نگه داشتن فرهنگ و تمدن اسلامی را بر دوش می‌کشد و در قالب‌های مختلف به ساحت امیرالمؤمنین (ع) عرض ادب کرده‌اند که در راستای تمدن‌سازی علوی محسوب می‌شود.

انتهای پیام
captcha