جایگاه ویژه غدیر در موسیقی سنتی عاشیقی
کد خبر: 4070888
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۷

جایگاه ویژه غدیر در موسیقی سنتی عاشیقی

مسئول واحد موسیقی حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان غربی گفت: هدف اصلی موسیقی فولکلور عاشیقی تبلیغ دین به ویژه دین اسلام است و یکی از حقایق مهم اسلام همین واقعه غدیر است که جایگاه ویژه‌ای در این هنر دارد.

داریوش علیزاده مسئول واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربیداریوش علیزاده، مسئول واحد موسیقی حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان غربی، با اشاره به جایگاه غدیر در موسیقی فولکلور عاشیقی اظهار کرد: هدف اصلی موسیقی فولکلور عاشیقی تبلیغ دین به ویژه دین اسلام است و یکی از حقایق مهم اسلام همین واقعه غدیر است که جایگاه ویژه‌ای در این هنر دارد.

وی افزود: هنرمندان موسیقی عاشیقی از سالیان گذشته توجه ویژه‌ای به موضوع غدیر داشتند و حتی بسیاری از هنرمندان در این راه جان خویش را فدا کردند و در دولت عثمانی بسیاری از هنرمندان این هنر به دلیل پرداختن به موضوع غدیر اعدام شدند.

مسئول واحد موسیقی حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان غربی ادامه داد: در ایران موسیقی عاشیقی پس از دوران صفویه در خدمت تبلیغ مذهب تشیع و اصول و احکام اسلامی قرار گرفت و پس از این دوره، تبلیغ جایگاه غدیر و امام علی(ع) در موسیقی عاشیقی نمود و
بیشتری پیدا کرد.

وی عنوان کرد: مرحوم عاشیق‌ درویش وهاب‌زاده، محمدحسین دهقان، اسمعلی لطفی‌ و مرحوم عاشیق یوسف اوحانس از عاشیق‌های مسیحی در گذشته و در حال حاضر عاشیق نباتعلی علیزاده و رضا پوینده در رابطه با غدیر و حضرت علی(ع) اجراهای بسیار زیبا و مشهوری دارند.

علیزاده خاطرنشان کرد: دوللو مصطفی، دوللو اباذر، فقیر مسکین، باباعلی جوانمرد، پورآذر از جمله شاعرانی هستند که اشعار زیبایی در ارتباط با حضرت علی(ع) سروده‌اند که در قالب موسیقی عاشیقی به اجرا درآمده است که اغلب امام علی(ع) را به عنوان ابرمرد عرصه جوانمردی، اخلاق، دلیری و امام والای شیعیان معرفی می‌کنند.

انتهای پیام
captcha