آموزش لازمه توسعه و ترویج فرهنگ تعاون در جامعه است
کد خبر: 4083225
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۰

آموزش لازمه توسعه و ترویج فرهنگ تعاون در جامعه است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان با اعلام اینکه حاکم کردن یک اصل اقتصادی در کشور بدون آموزش امکانپذیر نیست، افزود: آموزش لازمه توسعه و ترویج فرهنگ تعاون در جامعه است.

حامد قادرزاده، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، حامد قادرزاده، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان در مراسم افتتاح همزمان ۴۵۷ تعاونی سراسر کشور با حضور رئیس جمهور و سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تقدیر از تعاونی‌های برتر کشور که امروز، 13 شهریورماه به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: خداوند متعال در آیه 2 سوره مائده می‌فرماید: «وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ؛ در نيكوكارى و پرهيزگارى با يكديگر همكارى كنيد و در گناه و تعدى دستيار هم نشويد و از خدا پروا كنيد كه خدا سخت ‏كيفر است»، تشکیل تعاونی مصداق عینی این آیه مقدس قرآن بوده است.

وی با اشاره به اینکه براساس اصل 43 قانون اساسی سه بخش خصوصی، تعاونی و دولتی اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهند، افزود: براساس فرمایشات مقام معظم رهبری و طبق اصل 44 قانون اساسی غیر از مسائل حاکمیتی، تعاون می‌تواند در تمام بخش‌های اقتصادی خدمات ارائه دهد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان با اشاره به اینکه در چشم انداز 1404 ما باید ایرانی پیشرفته را در عرصه جهانی داشته باشیم، بیان کرد: در این چشم‌انداز رساندن بخش تعاون به سهم 25 درصدی در اقتصاد کشور نیازمند کار سازمانی است.

وی هر خانواده را یک تعاونی دانست و ادامه داد: اگر خداوند متعال به تشکیل خانواده تأکید دارد به دلیل این بوده که خانواده هم یک نهاد اجتماعی، هم اقتصادی و هم فرهنگی است و شکی در این نیست که هرچه نهاد خانواده توانمندتر و قوی‌تر باشد، اقتصاد جامعه بهتر خواهد شد.

قادرزاده با اعلام اینکه حاکم کردن یک اصل اقتصادی در کشور بدون آموزش امکانپذیر نیست، افزود: آموزش لازمه توسعه و ترویج فرهنگ تعاون در جامعه است لذا ما باید از طریق آموزش جامعه را تفهیم و تبیین کنیم که زیان هیچ کس نمی‌تواند منجر به ایجاد منفعت پایدار برای دیگری شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان لازمه رشد و توسعه بخش تعاون را فعالیت زنجیره‌ای تعاونی‌ها دانست و گفت: فعالان عرصه اقتصادی در دوران رکود بازار همدیگر را یاری می‌دهند چراکه می‌دانند نوسان اقتصادی خاص یک حرفه نیست.

وی با اعلام اینکه تعاونی اعتبار دانشگاه کردستان 300 نفر عضو و حدود هشت میایارد تومان اعتبار دارد، افزود: از طریق این تعاونی حدود 75 میلیون تومان وام به همکاران پرداخت شده است.

قادرزاده بیان کرد: در بخش اقتصادی کشور ما کلاف سردرگم بسیاری داریم که اگر رفع نشود اثرات منفی بسیاری بر جامعه خواهد گذاشت.

وی افزود: ما دارای هزار و 674 روستا دارای سکنه هستیم که هر روستا می‌تواند یک تعاونی باشد اما تاکنون در این بخش درست عمل نکرده‌ایم که در این راستا نیازمند فهم مشترک هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان بیان کرد: یکی از ابواب هشتگانه زکات پرداخت بدهی مقروض است چراکه نباید صنعت، اقتصاد، اشتغال و خدمات در جامعه متوقف شود لذا در هر موفقیت یا شکستی بخشی متعلق به فرد و بخش عمده آن متعلق به جامعه است لذا باید جامعه از کسانی که دچار ضرر و زیان می‌شوند، حمایت کند.

وی با تأکید بر اینکه با تعاون مثبت می‌توانیم موفق شویم، افزود: اگر امروز ما شاهد آمار بالای طلاق، بالا رفتن سن ازدواج و آمار بالای نابسامانی‌های اقتصادی هستیم به دلیل عدم باور به تعاون مثبت بوده است.

قادرزاده با اشاره به اینکه در حوزه اقتصاد دو مقوله معیشت و امنیت اثرگذاری خاصی بر هم دارند، یادآور شد: ما موظفیم برای تمام افراد جامعه اشتغالزایی کنیم چراکه عدم اشتغال یک نفر می‌تواند امنیت ما را در سطح جامعه به خطر بیندازد.

انتهای پیام
captcha