جهاددانشگاهی تأثیرگذارترین نهاد در حوزه علم و فناوری باشد
کد خبر: 4086700
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸
دهقانی فیروزآبادی:

جهاددانشگاهی تأثیرگذارترین نهاد در حوزه علم و فناوری باشد

دهقانی فیروزآبادی صبح امروز در یزد تأکید کرد: خودباوری در جهاددانشگاهی باید تقویت شود تا این نهاد انقلابی مهمترین نهاد تأثیرگذار در حوزه علم و فناوری شود.

محمدرضا دهقانی، رئیس جهاددانشگاهیبه گزارش ایکنا از یزد، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، رئیس جهاددانشگاهی کشور و سرپرست معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور، امروز، 29 شهریورماه در جمع پژوهشگران و اعضای سازمان جهاددانشگاهی استان یزد گفت: باور داریم جهاددانشگاهی یک نهاد انقلابی اصیل است که 42 سال سن دارد.

وی ادامه داد: پیش از اینکه بحث ارتباط بین حوزه علم، فرهنگ، صنعت و جامعه مطرح شود و دانشگاه‌ها در تب و تاب توسعه آموزش بودند، جهاددانشگاهی با مأموریت ویژه واسط بین علم و فرهنگ و دانشگاه و صنعت شکل گرفت و زیرساخت‌های دیگری که در این سال‌ها  به مدد مسئولان و مدیران توسعه یافت، پس از تأسیس جهاددانشگاهی بود.

دهقانی فیروزآبادی افزود: در سال‌های اخیر با رشد حوزه علم و فناوری و تأثیر آن در مناسبات سیاسی و اجتماعی دنیا، نگاه ویژه‌تری به این سیستم شد و انتظار می‌رفت در این سال‌ها جهاددانشگاهی که خود از تجربه‌گران این ارتباط بین صنعت و دانشگاه و علم و فرهنگ و جامعه و خدمت به مردم بوده پیشتازتر باشد. شاید به دلایل کم‌مهری مدیران و کم‌توجهی، سکوت، خضوع و تواضع مدیران جهاددانشگاهی این اتفاق نیفتاده است و جهاددانشگاهی که از پیش‌قراولان تأثیرگذاری علم و فرهنگ در جامعه است، کمتر شناخته شده و امروز روزی است که جهاددانشگاهی باید به آنچه برای آن در نظر گرفته شده و یا بالاتر برگردد.

رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به شعار زیست‌بوم نوآوری نخبگان گفت: باید جهاددانشگاهی را به ساحتی که نخبگان علاقه‌مند به این کشور، حرف و یا ایده‌ای برای گفتن دارند تا در این محیط زندگی و آن ایده را توسعه دهند، برگردانیم.

وی ادامه داد: اعضای جهاددانشگاهی تمام عزم و جزم خود را در این نهاد انقلابی به کار گرفته تا جهاددانشگاهی جایگاه رفیع خود و یا بالاتر را پیدا کند اما اگر بدنه و نیروهای جهاددانشگاهی این انرژی را در خود احساس نکنند، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

شروط تحول سازمانی در جهاددانشگاهی

دهقانی فیروزآبادی گفت: تحول جهاددانشگاهی مستلزم شاخصه‌هایی است که مهمترین آن این است که در جهاد نظاماتی طراحی شود. هر واحدی یا هر استانی برنامه خاص خود را دارد و باید به هر سازمانی در کشور این اختیار داده شود تا مدل‌ها و ساختارهای خود را طراحی و تمام کسانی که در جهاد فعالیت دارند، در منافع و دستاوردهای جهاددانشگاهی مستقیماً سهیم باشند.

وی ادامه داد: جهاددانشگاهی از نیروهای پُرکار و فعال برخوردار است که با کمترین امکانات و تبلیغات و نمایشی در حال فعالیت هستند و اگر این انگیزه به کار آمده و بتوانیم سازمان بهره‌ور و در شأن داشته باشیم، همه جهادگران بهره‌مند خواهند شد.

رئیس جهاددانشگاهی ادامه داد: به جهاددانشگاهی باور داشته و هدف و برنامه دارم که این نهاد به آن جایگاهی که همواره مورد توجه رهبر انقلاب بوده برسد و لذا همه تلاش‌ها برای ارتقای جهاددانشگاهی به عنوان اصلی‌ترین نهاد در توسعه اقتصاد کشور درنظر گرفته می‌شود.

دهقانی فیروزآبادی افزود: در زیست‌بوم فناوری کشور اجزای بسیاری اعم از مراکز نوآوری، پارک‌های علم و فناوری، جهاددانشگاهی، مراکز رشد و صنعت، شرکت‌های تخصصی و کارخانه‌ها و .. داریم  و اولین اتفاقی که باید رخ دهد اینکه این است که مراکز مرتب و منظم به هم متصل شوند و لذا هر چیزی باید سرجای خود قرار گیرد.

وی با اشاره به ارتباط دادن مستقیم صنعت و دانشگاه گفت: صنعت ویژگی‌های خاصی از جمله کیفیت کار، قیمت و ... دارد و در آن لزوماً نیاز دانشگاهی مطرح نیست اما دانشگاه یک جنس نرم و متعالی دارد و لذا نتیجه وصل کردن مستقیم صنعت و دانشگاه نارضایتی به دنبال داشته است.

نقش فرا دانش‌بنیانی جهاددانشگاهی

دهقانی افزود: شرکت‌های دانش بنیان و جهاددانشگاهی از جمله اجزای واسطی هستند که یک طرف آنها دانشگاه و سمت دیگر آنها صنعت است. مسائل و نوآوری‌های صنعت باید به شرکت‌های دانش‌بنیان و نهادهای عمومی مثل جهاددانشگاهی واگذار شود و آنها برای دانشگاه و صنعت کار تعریف کنند.

وی با بیان اینکه یکی از بزرگترین مسائل کشور این است که مباحث مربوط به صنعت و نیازهای کشور به درستی تبیین نمی‌شود،‌ گفت: جهاددانشگاهی نقش فرا دانش‌بنیانی نیز دارد یعنی علاوه بر اینکه خود می‌تواند محمل ارتباط بین صنعت و دانشگاه باشد، می‌تواند محمل و بستری برای دورهم جمع کردن دانش‌بنیان‌ها در راستای ارتباط با صنعت برای اقدامات بزرگ باشد.

سرپرست معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور با اشاره به واگذاری اقدامات ملی و بزرگ به جهاددانشگاهی گفت: باید شبکه‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان با محوریت جهاددانشگاهی تشکیل شود که در این صورت مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان که دغدغه بازار را دارند، حل خواهد شد.

وی در پایان گفت: جهاددانشگاهی باید در این برنامه کلان ملی نقش خود را ایفا کند که این امر با حرکت جهادگران محقق می‌شود. خودباوری در جهاددانشگاهی باید تقویت شود تا این نهاد انقلابی مهمترین نهاد تأثیرگذار در حوزه علم و فناوری شود.

انتهای پیام
captcha