جاهلیت نوين ارزش‌های انسانی را به تاراج برده است
کد خبر: 4091714
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۴:۵۸
استاد حوزه و دانشگاه:

جاهلیت نوين ارزش‌های انسانی را به تاراج برده است

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به اینکه جاهلیت فعلی دزدان با چراغ هستند که ارزش‌های انسانی را به تاراج بردند اما جاهلیت اولیه دزدان بی‌چراغ بودند، هر چند جاهلیت اولیه بسیار ناپسند بود‌ اما جاهلیت نوین خطرناک‌تر است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدمهدی گرجیان، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلومحجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی گرجیان، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در گفت‌وگو با ایکنا از قم اظهار کرد: در آبه ۱۰۳ سوره آل عمران آمده است که «إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا» شما قبلا دشمنی خاصی با یکدیگر داشتید، پیامبر(ص) تحریف قلوب کرد و میان شما دوستی و مهربانی قرار داد و توسط پیامبر(ص) شما اقوام یکدیگر حساب شدید.

وی گفت: در خطبه دوم نهج‌البلاغه در فلسفه بعثت انبیا آمده است که شما برای یک تخم شترمرغ هشت سال و برای رمیدن اسب ۱۲ سال جنگیدید، همچنین در اشعار عربی آمده که ما در قبیله شما همه چیز را بردیم و قبل از پیدا شدن شما فرار کردیم که این افتخار عرب جاهلی بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم ابراز کرد: افتخار اشعار عرب جاهلی بیشتر مربوط به مسائل غارت کردن و قتل و موارد مربوط به خلاف ناموس بود که پیامبر اکرم(ص) این مشکلات را برطرف کرد.

وی با بیان اینکه نباید عرب جاهلی را شماتت کرد، افزود: جاهلیت مدرن از جاهلیت نخستین خطرناک‌تر است؛ لباس جاهلیت مدرن تمیزتر، اما بسیار خطرناک‌تر از جاهلیت اولیه است زیرا اقدام جاهلیت اولیه نهایتا قتل، غارت، هتک ناموس و یا اشعار هجو بود اما در حال حاضر که جاهلیت غرب و مدرن شکل گرفته است به تدریج برخی از مطالب سخیف با واژه‌های زیبا توسط آن‌ها بیان می‌شود.

گرجیان گفت: جاهلیت مدرن ازدواج سفید، آزادی و انحرافات جنسی را با واژه‌های زیبا بیان و همجنس بازی را تایید می‌کند و کشت و کشتار به اسم نظم نوین جهانی تعبیر می‌شود.

وی ابراز کرد: جاهلیت فعلی دزدان با چراغ هستند که ارزش‌های انسانی را به تاراج بردند اما جاهلیت اولیه دزدان بی‌چراغ بودند، هر چند جاهلیت اولیه بسیار ناپسند بود‌ اما جاهلیت نوین خطرناک تر است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به سنت پیامبر اکرم(ص) افزود: سنت تاسیسی سابقا نبوده و پیامبر اکرم(ص) آن را ترویج داده است و همچنین برخی از سنت‌هایی را که در گذشته وجود داشته نیز حفظ کرده است.

گرجیان ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) برخی از امور را نه تنها تایید نکرده بلکه آن ها را تکذیب نیز کرده است؛ برخی از اصول هیچ گاه تغییر نمی‌کنند و همیشه باقی است اما برخی از اصول نیز تغییر می کنند، سنت‌های انسانی هیچ‌گاه قابل تغییر نیست زیرا بر پایه فطرت بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم گفت: در قرآن کریم آمده «فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِيلًا ۖ وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِيلًا»که این نشان می‌دهد دین اسلام به امور مختلف توجه ظریف دارد و اموری که ثابت هستند به عنوان زیربنا و امور قابل تغییر را بر روی آن قرار داده است که این امور ممکن است تغییر کند‌؛ این به معنای تغییر دین نیست بلکه آموزه‌های روبنایی بر آموزه‌های زیرساختی بنا شده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های پیامبر اکرم(ص) در قرآن کریم افزود: یکی از ویژگی‌های پیامبر اکرم(ص) مهربانی ایشان است که در قرآن کریم در این خصوص چندین آیه مطرح می‌کند از جمله «وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ‌» و «إِنَّكَ لَعَلى‌ خُلُقٍ عَظِيمٍ.»

انتهای پیام
captcha