رذایل اخلاقی مهم‌ترین مانع برای تذهیب نفس است
کد خبر: 4092194
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۷

رذایل اخلاقی مهم‌ترین مانع برای تذهیب نفس است

استاد حوزه و پژوهشگر علوم حوزوی با اشاره به روش‌های دست‌یابی به موانع تهذیب نفس گفت: رذایل اخلاقی از مهم‌ترین موانع تذهیب نفس است.

رذایل اخلاقی

به گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام موسی آقایاری، استاد حوزه و پژوهشگر علوم دینی، ظهر امروز، ۲۴ مهرماه، در نشست فرهنگی - پژوهشی ره‌آورد مواجهه با فتنه از دیدگاه نهج‌البلاغه که در حوزه علمیه الزهرا (س) هیدج برگزار شد، با بیان اینکه بشر حقیقت‌طلب و پرسش‌گر است، در تبیین روایت «حسن‌السوال، نصف‌العلم»، اظهار کرد: پرسش‌های بشری همواره بر مدار علوم استوار است و یکی از علومی که می‌تواند پاسخ‌گوی بسیاری از سئوالات انسان باشد، علم اخلاق است، علمی که نه‌ تنها یک علم، بلکه نوعی فن و مهارت است.

وی در تبیین روش‌های دست‌یابی به موانع تهذیب نفس که همان رذائل اخلاقی است، عنوان کرد: شناخت منکرات، معروفات و فضائل اخلاقی از عوامل تهذیب نفس است که باید مدنظر افراد طالب علم قرار گیرد.

آقایاری به ریشه‌های بروز فتنه که در رذیلت‌ها خلاصه شده است، اشاره کرد و متذکر شد: انسان باید بکوشد زمینه‌های معروف را در وجود خود شناسایی یا ایجاد کند تا بتواند فضیلت‌ها را در خود پرورش دهد.

این استاد پژوهشگر حوزوی به بیان راهکارهای مواجهه با فتنه‌ پرداخت و یکی از موثرترین آن‌ها را شناخت عوامل و رذائل وجودی دانست و گفت: انسان باید به‌ صورت دفعی یعنی پیشگیری بکوشد دامان خود را به این رذیلت‌ها نیالاید و در مرحله‌ بعد و به‌ صورت رافعی یعنی درمان این موارد را در وجود خود بکاهد و رذیلت‌های اخلاقی را از روح خود بزداید.

وی به تبیین آیه ۲۲ سوره توبه مبنی بر ترک رذائل پرداخت و ترک رذیلت‌ها را طبق آموزه‌های نهج‌البلاغه موجب رشد و تعالی و آگاهی از حیلت‌های نفس دانست و خاطرنشان کرد: این موضوع موجب شناخت و عمل بموقع در برابر هجمه‌ها و فتنه‌ها می‌شود.

انتهای پیام
captcha