راه شناسایی فتنه و منافقین را در قرآن بخوانیم
کد خبر: 4092721
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰

راه شناسایی فتنه و منافقین را در قرآن بخوانیم

امام‌ جمعه ملایر با اشاره به اهمیت سواد رسانه‌ای و ترویج و توسعه آن در جامعه گفت: در آیات قرآن کریم راه شناخت فتنه و منافقین به صراحت بیان شده است و برای شناخت دشمن، افزایش بصیرت و توجه به مفاهیم قرآن برای ما کافی است.

حجت‌الاسلام محمدباقر برقراری امام جمعه ملایربه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام محمدباقر برقراری، امام‌ جمعه ملایر، امروز، 26 مهرماه در مراسم گرامیداشت هفته پیوند اولیا و مربیان در کانون مدرس ملایر با اشاره به اینکه این جلسات می‌تواند منشأ خیر و برکت در تربیت فرزندان باشد، اظهار کرد: به فرموده پیامبر(ص) یکی از پرونده‌هایی که بعد از مرگ انسان همیشه باز می‌ماند صدقه جاریه است که این کار خیر می‌تواند از ساخت مدرسه، بیمارستان، فرزند صالح و سنت حسنه، علم و... باشد.

وی با بیان اینکه انجمن اولیا و مربیان حلقه متصله و تأثیرگذار برای تربیت فرزندان هستند، افزود: برکت علم در این است که استاد و معلم را تکریم کنیم و این نمونه تربیت درست است. کسانی که از زمینه علمی به جایی رسیده‌اند و علم‌شان برکت دارد به این دلیل است که حرمت والدین، اساتید و معلمان خود را حفظ کرده‌اند.

امام‌ جمعه ملایر حاج قاسم سلیمانی و سایر شهدا را نمونه تربیت درست در یک خانواده خوب دانست و تصریح کرد: اگر علم فرد بالا برود و حرمت‌ها حفظ نشود، این علم مایه غرور، تکبر و بدبختی برای اجتماع می‌شود. به تعبیر علامه امینی اگر کسی درست تربیت بشود نه بیراهه می‌رود و نه راه را بر کسی می‌بندد و وقتی در مدرسه درست تربیت شود فردا نیز به درد جامعه و مردم می‌خورد.

برقراری با اشاره به حوادث اخیر گفت: این روزها افرادی با اقدامات مذبوحانه جو جامعه را به هم ریخته‌اند و باعث مشکلاتی برای مردم و کشور شده‌اند. وحشی‌گری‎ها در حوادث اخیر نمونه بی‌بصیرتی و نبود تربیت درست است. هدف دشمنان گرفتن استقلال و تجزیه‌طلبی کشور است، اینها با جمهوری اسلامی مخالف هستند، چراکه این نظام آنها را در رسیدن به اهداف شوم ناکام گذاشته است. 

وی با اشاره به اهمیت سواد رسانه‌ای و ترویج و توسعه آن در جامعه، بیان کرد: قرآن در آیه اول سوره منافقون می‌فرماید «إِذَا جَاءَكَ الْمُنَافِقُونَ قَالُوا نَشْهَدُ إِنَّكَ لَرَسُولُ اللَّهِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ إِنَّكَ لَرَسُولُهُ وَاللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَكَاذِبُونَ؛ چون منافقان نزد تو آيند گويند گواهى مى‏‌دهيم كه تو واقعا پيامبر خدايى و خدا هم مى‏‌داند كه تو واقعا پيامبر او هستى و خدا گواهى مى‏‌دهد كه مردم دوچهره سخت دروغگويند.»

امام‌ جمعه ملایر افزود: همچنین قرآن کریم در آیه ششم سوره حجرات می‌فرماید «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد اگر فاسقى برايتان خبرى آورد نيک وارسى كنيد مبادا به نادانى گروهى را آسيب برسانيد و بعد از آنچه كرده‏‌ايد پشيمان شويد.» قرآن برای ما کافی است تا دشمن را بشناسیم و فریب فضای مجازی دشمن را نخوریم.

مهدی عابدینی‌نیا، مدیر اداره آموزش و پرورش ملایر نیز در این مراسم ضمن گرامیداشت هفته پیوند اولیا و مربیان گفت: یکی از نعمت‌هایی که در آموزش و پرورش وجود دارد بحث همراهی و هم‌سویی بین اولیا و مدرسه است و باید به‌عنوان یکی از ارکان آموزشی به جایگاه آن پرداخته شود.

مدیر اداره آموزش و پرورش ملایر افزود: یکی از ارکان آموزشی که اولیا هستند امروز بعد از دو سال تعطیلی کرونا جایگاه خود را پیدا می‌کند. کرونا به ما یاد داد که کار در حوزه آموزش و پرورش کار پیچیده‌ای است و اگر اولیا در کنار آموزش و پرورش نباشند ما نمی‌توانیم به این اهداف برسیم و این را در زمان کرونا دیدیم.

وی با بیان اینکه 42 هزار دانش‌آموز در ملایر در حال تحصیل هستند، اضافه کرد: در دستگاه تعیین تربیت چهار ضلع داريم که شامل دانش‌آموزان، مدرسه، معلم و اولیا هستند که اگر بنا باشد این چهار ضلعی زیبا و منظم باشد هر چهار ضلع باید همسو باشند. اگر امروز در برخی امور جوانان و نوجوانان مشکلاتی وجود دارد و جوانان ما دچار هیجان می‌شوند به برخی کم‌کاری‌ها در حوزه تعلیم و تربیت بر می‌‌گردد.

عابدینی‌نیا یادآور شد: براساس سند تحول محوری‌ترین رکن آموزشی معلم است و اگر بخواهیم آینده‌سازان خوبی تربیت کنیم اول باید معلمان خوبی داشته باشیم. طبق تعریف سند تحول بنیادین مدرسه کانون تربیتی محله است و باید مدارس ما همه برنامه‌های تربیتی را در خود حتی در ساعات تعطیل داشته باشند که طرح شهید خرازی یکی از طرح‌هایی است که شامل آزادسازی سالن‌های ورزشی مدارس برای استفاده اولیاست.

مدیر اداره آموزش و پرورش ملایر با تأکید بر اینکه انجمن اولیا و مربیان باید از سوی مدرسه و والدین جدی گرفته شود، افزود: اگر با اهداف تعلیم و تربیت پیش برويم می‌توان حیات طیبه را طبق سند تحول آموزش و پرورش رقم بزنیم.

عابدینی‌نیا اولیا را بازوی توانمندی برای آموزش و پرورش در مدارس دانست و گفت: نیاز است اولیا کمک‌های فکری و تخصصی را در اختیار مدرسه قرار داده تا شاهد دانش‌آموزانی تربیت یافته در مکتب اسلام و انقلاب و امام‌ زمان(عج) باشیم.

انتهای پیام
captcha