فرهنگ بومی کردستان ظرفیت حل آسیب‌های اجتماعی را دارد
کد خبر: 4097279
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۷
استاندار کردستان:

فرهنگ بومی کردستان ظرفیت حل آسیب‌های اجتماعی را دارد

استاندار کردستان با اشاره به اینکه در فرهنگ بومی استان کردستان، ظرفیت‌هایی برای حل بسیاری از مسائل و آسیب‌ها وجود دارد، گفت: برای بعضی از مسائل نیاز به تصمیمات کشوری است، اما در مسائل اخیر استان نیاز به شورایی جهت تصمیم و اجرای بعضی از مسائل در حوزه اجتماعی احساس می‌شود.

اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان امروز، 14 آبان‌ماه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان کردستان اظهار کرد: خلأ برنامه‌های آموزشی و پژوهشی در تصمیم‌گیری‌های استان وجود دارد؛ نیاز هست در کنار شورای تأمین امنیت استان، شورای تأمین مسائل اجتماعی نیز تدارک و راه‌اندازی شود.

وی با اشاره به ظرفیت های فرهنگ بومی استان کردستان افزود: برای بعضی از مسائل نیاز به تصمیمات کشوری است، اما در مسائل اخیر استان نیاز به شورایی جهت تصمیم و اجرای بعضی از مسائل در حوزه اجتماعی احساس می‌شود.

نایب رئیس شورای فرهنگ عمومی استان کردستان بیان کرد: تاکنون برای رایزنی با بخشی از جامعه دانشگاهی و متنفذان استان، جلسات مفیدی پیرامون مسائل اجتماعی استان کردستان برگزار و خلأهایی در استان دیده می‌شود.

وی تأکید کرد: ارتقای سطح سواد رسانه‌ای و نحوه استفاده از فضای مجازی و نحوه به‌کارگیری و استفاده از گوشی‌های هوشمند از جمله نیازهای آموزشی و فرهنگی جامعه امروز ایران به ویژه استان کردستان است.

استاندار کردستان با اشاره به سخنان بعضی از افراد مبنی بر رفع مشکلات و تصمیم‌گیری از سوی نظام، گفت: من نمی دانم منظور از نظام چه کسی است؟ اما بسیاری از مسائل را می‌توان در داخل استان و با مشارکت نخبگان استان رفع و رجوع کرد، در واقع بسیاری از مسائل حوزه استان نیاز به تصمیم کلان نیست.

وی با اشاره به ضعف‌های آماری حوزه آسیب‌های اجتماعی در سطح استان، اظهار کرد: آمارهای واقعی در حوزه اجتماعی از جمله آمار دقیق بیکاری و بزه‌های اجتماعی در سطح استان کردستان وجود ندارد.

زارعی‌کوشا گفت: اتاق‌های فکر و هم‌اندیشی به صورت جدی تشکیل و برگزار شود و نکات انتقادی را احصا کرده و در جلسات شورای فرهنگ عمومی و جلسات دیگر مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: در اتفاقات اخیر نیاز به تحلیل‌های درست داریم زیرا این اتفاقات که در سال ‌های قبل از جمله 98 و 96 و قبل تر نیز بوده مشابه هستند لذا لازم است اطلاعات دقیق این اتفاقات جمع‌آوری و تحلیل شود.

استاندار کردستان از پژوهشگران حوزه اجتماعی خواست به داده‌های این اتفاقات در ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه مراجعه کنند و گفت: به واقع طراحی دشمن برای اغتشاشات در سطح استان کردستان و کشور سیر تکاملی داشته، تسلط بر مدیریت این حوادث نیز آگاهانه‌تر شده است و دشمن نقاط قوت و ضعف ما را بهتر احصا کرده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر، آستانه تحریک مردم پایین آمده است، ابزار رسانه‌ای که در اختیار دشمن قرار گرفته، مشکلات زیادی را به وجود آورده است، با این شرایط به وجود آمده ما بیشتر نگران امنیت سرمایه‌گذاری در استان هستیم.

زارعی‌کوشا با اشاره به وضعیت بلامنازع اقتدار نظام جمهوری اسلامی در منطقه و جهان گفت: آنچه در استان موجب نگرانی بوده، امنیت سرمایه‌گذاری است و گرنه برای نظام جمهوری اسلامی با این اقتدار و توانایی نظامی و امنیتی در منطقه، با این اغتشاشات جزئی مشکلی پیش نخواهد آمد.

وی در مورد خلأهای موجود اظهار کرد: فاصله ما با دهه هشتادی‌ها انکارناپذیر است و در درک این مقطع سنی با مشکل مواجهه شده‌ایم. در این میان بسیاری از تصمیمات توسط کسانی گرفته می‌شود که از صبح تا عصر در اتاقی نشسته و هرگز به میان مردم و در کوچه و خیابان و مترو حضور نمی‌یابند و از اوضاع جامعه و اقشار مختلف مردم خبر ندارند.

استاندار کردستان با تأکید بر اینکه ریشه اصلی موضوعات و اتفاقات اخیر بررسی شود، یادآور شد: نگرانی عمده ما خدشه وارد شدن بر امنیت پایدار مردمی پس از سفر تاریخی مقام معظم رهبری به استان کردستان است.

انتهای پیام
captcha