رشد سرمایه‌گذاری ارزی در گرو تشویق مردم به سپرده‌گذاری در نظام بانکی است
کد خبر: 4098789
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

رشد سرمایه‌گذاری ارزی در گرو تشویق مردم به سپرده‌گذاری در نظام بانکی است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در نشست عمومی جامعه اسلامی مهندسان اصفهان گفت: برای رشد سرمایه‌گذاری ارزی، باید ارزهایی که مردم در خانه‌ها نگه می‌دارند، در قالب سپرده وارد سیستم بانکی شود و معادل آن، تسهیلات ریالی در اختیار واحدهای تولیدی قرار گیرد.

جعفر قادری نماینده مجلس یازدهم

به گزارش ایکنا از اصفهان، جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در نشست عمومی جامعه اسلامی مهندسان استان اصفهان که روز گذشته، 20 آبان‌ماه در مسجد صاحب‌الزمان(عج) اصفهان برگزار شد، به تبیین اقدامات مجلس در خصوص بهبود معیشت مردم پرداخت و با اشاره به معضلات مختلف کشور اظهار کرد: یکی از این معضلات، عقب‌ماندگی در حوزه تکنولوژی و فاصله ما با کشورهای پیشرفته است. تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان، از اقدامات خوب مجلس در این زمینه بود که امیدواریم گره‌های زیادی را باز و ظرفیت‌های بیشتری را فعال کند.

وی افزود: همچنین مشکلاتی در خصوص کاهش رشد جمعیت داشتیم که مجلس با تصویب قانون حمایت از رشد جمعیت، مشوق‌های خوبی برای حمایت از خانواده در نظر گرفته است. در کنار این طرح و در بخش مسکن، با چالش نگاه سلیقه‌ای مواجه بودیم. به‌دلیل وجود این نگاه در دوره‌های گذشته، کار خاصی در زمینه مسکن انجام نشد. در این خصوص نیاز بود یک جایگاه قانونی فراهم شود که مجلس یازدهم قانون جهش تولید مسکن را تصویب کرد و مشوق‌های خوبی برای تولید مسکن در نظر گرفت.

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسان کشور یکی از مشکلات حوزه کشاورزی را کمبود آب دانست و گفت: با سدسازی کشورهای همسایه، مشکلات آب بیشتر شده و به‌دلیل وابستگی فعالیت‌های اقتصادی و کشاورزی به آب، نیاز است که در این حوزه کار جدی انجام شود. در قانون بودجه و احکام تأمین مالی آب، سرمایه‌گذاری در پساب، پیش‌‌خرید و خرید تضمینی آب مطرح شده است. همچنین در کشور، حدود شش خط انتقال آب از خلیج فارس مطرح شده تا با روش‌های تلفیقی، آب برای استفاده‌های صنعتی انتقال داده شود. با این فعالیت‌ها، امیدواریم آسیب‌های نوسانات و خشکسالی‌های مناطق مختلف را کنترل کنیم.

وی با اشاره به بانک‌محور بودن نظام اقتصادی کشور ادامه داد: در طول سال‌های گذشته، تلاش‌های زیادی برای استفاده از ظرفیت بازار سرمایه انجام شده است، اما باید بپذیریم که قوانین مرتبط با این حوزه باید تغییر پیدا کند. در مجلس هشتم و نهم، طرح نظام بانکی بدون ربا در دستورکار مجلس بود، اما دولت با آن موافقت و همکاری نمی‌کرد. خوشبختانه در این دوره با توجه به نگاه مثبتی که بین دولت و مجلس وجود دارد، قانون بانک مرکزی از کمیسیون اقتصادی به صحن مجلس می‌آید و تصویب می‌شود. قطعاً عملیات پولی و بانکی بدون ربا از دیگر برنامه‌های مجلس است و امیدواریم فرصت بررسی آن به‌زودی فراهم شود.

قادری تصریح کرد: در ارتباط با بحث بیمه، خود قانون تأمین اجتماعی یک مانع سخت بود که اقدام به اصلاح آن شد. خلأیی نیز در موضوع نقل و انتقالات بیمه وجود داشت که خوشبختانه از سوی مجلس انجام شد و منتظر تأیید شورای نگهبان هستیم.

وی در خصوص شفافیت نظام‌های اداری و مالی کشور، با تذکر این نکته که از ابتدای مجلس یازدهم شفافیت آرای نمایندگان مطرح بود، گفت: نمایندگان به این نتیجه رسیدند که اگر شفافیت خوب است، چرا فقط مجلس شفاف باشد و فعالیت بقیه قوا شفاف نباشد؟ به همین علت، این طرح توسعه پیدا کرد و با عنوان شفافیت قوای سه‌گانه در مجلس تصویب شد و به شورای نگهبان رفت. یکی دو بار، ایرادات این طرح بین شورای نگهبان و مجلس رد و بدل شد و امیدواریم رفع ایرادات اخیر مورد تأیید شورای نگهبان قرار گیرد و خلأیی که در این حوزه وجود دارد، برطرف شود.

نماینده شیراز و زرقان در مجلس به اصلاح قانون انتخابات پرداخت و بیان کرد: این بحث در ادوار گذشته مطرح و با الهام از نظام انتخاباتی عراق و کشورهای اسکاندیناوی در مجلس هشتم ارائه شد، ولی به سرانجام نرسید و در مجلس نهم دنبال شد. در مجلس دهم، نمایندگان نظام تناسبی استانی ـ شهرستانی را ارائه کردند. کمیسیون این طرح را به صحن فرستاد و در آنجا رأی آورد، اما برخی از دوستان شاکله طرح را به هم ریختند و تعارضاتی پدید آمد. در نهایت، شورای نگهبان به این طرح ایراد وارد کرد.

وی افزود: ما در مجلس یازدهم، این طرح را ادامه دادیم، ولی برای تصویب سریع‌تر، در کنار آن طرح، نظام تناسبی حوزه‌های دو یا سه نماینده به بالا را مطرح کردیم. این طرح با این استدلال مطرح شد که اگر بخواهیم نظام انتخاباتی را همزمان برای تمام حوزه‌های انتخابی تغییر دهیم، ممکن است رأی لازم را نداشته باشد. برای تصویب این طرح، جلسات مختلفی با شورای نگهبان، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی امنیت ملی و رئیس مجلس برگزار کردیم تا به یک هماهنگی کلی در سطوح بالای حاکمیت برسیم.

قادری با اشاره به تغییرات دوباره بازار ارز گفت: قرار بود برای رشد سرمایه‌گذاری ارزی، افراد خارجی که در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند، اقامت ایران دریافت کنند. ما به این نتیجه رسیدیم که این کارها جواب نمی‌دهد و باید ارزهایی را که مردم در خانه‌ها نگه‌ می‌دارند، وارد سیستم بانکی کنیم. طی چند روز گذشته، جلساتی با وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی و رؤسای کمیسیون‌های اقتصادی مجلس داشتیم و این بحث مطرح شد که افراد سرمایه‌های ارزی خود را در سیستم بانکی سپرده‌گذاری کنند و سود پنج درصد ارزی به آنها داده شود. در ادامه، از این سپرده به‌عنوان وثیقه استفاده کنیم و معادل آن، تسهیلات ریالی به واحدهای تولیدی بدهیم. این ایده مورد تأیید افراد جلسه بود و امیدواریم که این طرح در کشور اجرا شود.

مسعود احمدی

انتهای پیام
captcha