هشدار وزیر علوم نسبت به خام‌فروشی فکر و تلاش معاونت علمی برای صادرات محصولات آزمایشگاهی + فیلم
کد خبر: 4105948
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۴
گزارش ایکنا از افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار

هشدار وزیر علوم نسبت به خام‌فروشی فکر و تلاش معاونت علمی برای صادرات محصولات آزمایشگاهی + فیلم

وزیر علوم در افتتاحیه بیست‌و‌سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار، بدترین نوع خام‌فروشی را خام‌فروشی مغز و فکر بیان کرد و معاون علمی و فناوری رئيس‌جمهور نیز از برنامه این معاونت برای صادرات محصولات ‌آزمایشگاهی خبر داد.

نمایشگاه فناوری

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم افتتاحیه بیست‌و‌سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار که از نوزدهم آذر، به مدت چهار روز در سالن‌های 5 و 6 محل نمایشگاه‌های دائمی تهران برپاست، بعد از ظهر امروز با حضور محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئيس‌جمهور و حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی برگزار شد.

پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزیر علوم به عنوان سخنران نخست مراسم افتتاحیه گفت: در سال جاری که سال اقتصاد دانش‌بنیان است، هفته پژوهش را هفته «پژوهش و فناوری، پیشران تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نامگذاری کرده‌ایم. در هفته پژوهش موضوعاتی مانند دیپلماسی علمی و فناوری و دیگر موضوعات مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.



وی افزود: این نمایشگاه بزرگترین نمایشگاه فناوری و پژوهش در تاریخ است و امروز افتتاح خواهد شد.

تستا جهانی شد

معاون پژوهشی وزارت علوم با بیان اینکه برای تعیین فناوری‌های برتر استانداردهایی در نظر گرفته شده و همچنین تعداد قابل توجهی طرح در سامانه «ایران تک هاب» به ثبت رسیده است، عنوان کرد: برای این نمایشگاه طرح‌ها و ایده‌های بسیار زیادی ارائه شده است. همچنین امسال چهارمین دوره تستا را برگزار می‌کنیم و تمام نیازهای مؤسسات و مراکز دولتی وارد تستا می‌شوند تا پژوهشگران ما پاسخگوی نیازهای فناورانه باشند و حتی تستا را بین‌المللی کرده‌ایم.

به گفته صالحی، 28 برگزیده انجمن‌های علمی دانشجویی در این نمایشگاه حضور دارند.

وی با اعلام این خبر که فردا مراسم ملی بزرگداشت هفته پژوهش در مدارس کشور برگزار خواهد شد، گفت: در این مراسم از مدارس فعال در حوزه فناوری و پژوهش تجلیل به عمل خواهد آمد و از سوی دیگر در 24 آذر از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور تجلیل می‌شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم بیان کرد: برای اینکه نگاه آینده‌نگرانه به پژوهش و فناوری داشته باشیم در حوزه متاورس، هوش مصنوعی و کوانتوم ورود پیدا کرده‌ایم.

بازاریابی و برندسازی از اهداف نمایشگاه

حسین بهشتی، معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری وزارت علوم به عنوان سخنران بعدی مراسم افتتاحیه با بیان اینکه بازاریابی و برندسازی یکی از اهدافی است که در این نمایشگاه به دنبال آن هستیم و حدود 350 شرکت در این نمایشگاه مشارکت دارند، گفت: از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انتظار حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و چنین نمایشگاهی را داریم.

وی افزود: در 9 دوره‌ای که این نمایشگاه برگزار شده، وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دو مشتری اصلی محصولات نمایشگاه بوده‌اند و همچنین بیش از 9 هزار محصول در این 9 دوره عرضه شده است.

معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری وزارت علوم بیان کرد: به منظور حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دولتی بحث یارانه در نظر گرفته شده ولی برای شرکت و مؤسسات خصوصی ایده لیزینگ با نرخ 8 تا 10 درصد مطرح شده است.

هشدار وزیر علوم نسبت به خام‌فروشی فکر و تلاش معاونت علمی برای صادرات محصولات آزمایشگاهی + فیلم

بهشتی با بیان اینکه 133 محصول از 97 شرکت در این نمایشگاه ارائه شده و از این میان غربالگری خواهد شد تا به 20 محصول جایزه تعلق گیرد، افزود: همچنین تسهیلاتی از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی در نظر گرفته شده است.

بنابر این گزارش محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری سخنران سوم این مراسم بیان کرد: خداوند بزرگ را باید شکرگزار باشیم به خاطر اینکه از کجا به کجا رسیده‌ایم. در بدو پیروزی انقلاب اسلامی آرزوی ما این بود که اسم یک ایرانی در عنوان مقالات ذکر شود اما امروز بیش از 78 هزار سند علمی و 100 هزار مقاله علمی به اسم ایرانیان در مجامع بین‌المللی منتشر شده است.

وی با بیان اینکه برج فناوری و نوآوری کشور با کمک معاونت علمی و فناوری وزارت علوم در حال رشد و پیشرفت است، گفت: در حوزه علمی موفق شد‌ه‌ایم اما در حوزه فناوری کارهای انجام‌ نشده زیاد هست، لذا باید بررسی شود چه عواملی باعث شده تا کشورمان در زمینه‌ علمی موفق شود تا همان عوامل به حوزه فناوری هم تسری پیدا کند.

اتکا به قانون برای پیشرفت

وزیر علوم ادامه داد: از زمانی که من در وزارت علوم افتخار خدمت را به دست آورده‌ام، متوجه شده‌ام که باید با اتکا به قانون به پیشرفت دست پیدا کنیم. همچنین باید به نظام انگیزشی و سنجش توجه شود؛ نظام سنجش و انگیزش بخش‌های مختلفی دارد که ترفیع علمی و حقوقی اعضای هیئت علمی به صورت سالانه یکی از آن‌هاست و همچنین بخش‌های عمده‌ای از نظام انگیزشی به بخش‌های فناورمحور اختصاص پیدا کرده تا به امید خدا در حوزه فناوری موفقیت‌هایی به دست آوریم.

هشدار وزیر علوم نسبت به خام‌فروشی فکر و تلاش معاونت علمی برای صادرات محصولات آزمایشگاهی + فیلم

زلفی‌گل ادامه داد: باید تلاش کرد تا علاوه بر تولید علم، در حوزه فناوری هم دستاوردهایی رقم بخورد که در این زمینه مدیریت‌های جدیدی در پارک‌های علم و فناوری وزارت علوم حاکم کرده‌ایم.

وی با ییان اینکه معاونت علمی و فناوری وزارت علوم یک بازوی توانمند برای معاونت فناوری ریاست جمهوری است و این دو هیچ رقابت و تقابلی با هم ندارند و تمام تلاش ما این است که یک بازیگر واحد در عرصه زیست‌بوم فناوری کشور باشیم، عنوان کرد: به نظر من اولویت اول باید ایجاد شغل باشد چون اگر شغل ایجاد شود ازدواج افزایش پیدا می‌کند و جامعه باامید و پرنشاطی خواهیم داشت، لذا بهترین عرصه برای توسعه اشتغال، عرصه علم و فناوری است و اگر می‌خواهیم از خام‌فروشی فاصله بگیریم، باید به این حوزه توجه کرد.

وزیر علوم تأکید کرد: بدون شک دانشگاه‌های کشور بهترین محل برای تربیت نسل فرهیخته و متخصص هستند و به همین دلیل مقام معظم رهبری عنایت ویژه‌ای به دانشگاه‌ها دارند. ما باید به دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری عنایت و اعتماد ویژه‌ای داشته باشیم. باید مدنظر داشته باشیم بدترین نوع خام‌فروشی، خام‌فروشی مغز و فکر است و برای جلوگیری از خام‌فروشی مغز و فکر باید به دانشگاه‌ها توجه شود. امروز مرجعیت علمی در کشور ما در حال خودنمایی است و این نشان می‌دهد سرمایه‌گذار‌ی‌ها در حوزه‌ مرجعیت علمی و دیپلماسی علمی در حال نتیجه دادن است و باید در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تلاش کرد تا این مرجعیت علمی بیش از پیش خودنمایی کند.

همچنین روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در سخنانی گفت: دستاوردهای عرضه‌شده در این نمایشگاه نشان می‌دهد در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی و فناوری به سطح بالایی از بلوغ دست یافته‌ایم و بازدید نمایندگان 12 کشور از نمایشگاه هم گواهی برای این موضوع است.

صادرات محصولات آزمایشگاهی در دستور کار معاونت علمی

وی با بیان اینکه در کشور محدودیت‌هایی وجود دارد و سقفی برای تجهیزات آزمایشگاهی در نظر گرفته شده است، افزود: آمارها نشان می‌دهد تجهیزات و ابزارآلات آزمایشگاهی که در کشور وجود دارد بیشتر از کشورهای دیگر است و به همین دلیل معاونت علمی رویکرد بسیار جدی به بحث صادرات محصولات آزمایشگاهی دارد. ما باید شرکت‌هایمان را حمایت کنیم تا بتوانند محصولات خود را صادر کنند و این موضوع در دستور کار معاونت علمی است و به همین منظور منابع قرض‌الحسنه به میزان 100 میلیارد تومان برای پلتفرم‌های آزمایشگاهی در نظر گرفته شده است.

هشدار وزیر علوم نسبت به خام‌فروشی فکر و تلاش معاونت علمی برای صادرات محصولات آزمایشگاهی + فیلم

معاون علمی و فناوری رئيس‌جمهور ادامه داد: بسیاری از تجهیزات آزمایشگاهی هستند که از دور خارج شده‌اند و از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌خواهیم به عرصه تعمیر و نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی در کشور و در منطقه ورود پیدا کنند و از سوی دیگر اگر ما می‌خواهیم در حوزه فناوری و دانش‌بنیان موفق باشیم، باید به عرصه صنعت، انرژی و ماشین‌سازی ورود داشته باشیم لذا از شرکت‌های دانش‌بنیان تقاضا داریم در کنار توسعه بازار صادراتی‌شان وارد حوزه تولید ماشین‌آلات صنعتی شوند.

دهقانی فیروزآبادی تأکید کرد: بسیاری از دستگاه‌های مدرن در شبکه آزمایشگاهی وجود دارند که به جای اینکه روزی ۲۰ ساعت کار کنند تا صرفه اقتصادی داشته باشند کلا دو ساعت فعال هستند و لذا رویکرد ما فعال‌سازی این دستگاه‌ها در شبکه دانشگاهی است. همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای تقویت ساخت و به صرفه بودن تجهیزات تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت.

وی در پایان گفت: ما می‌توانیم یک شبکه ملی تأمین هم داشته باشیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک هم بتوانند سریع‌تر و ارزان‌تر به مواد اولیه و بازار مصرف دسترسی داشته باشند.

به گزارش ایکنا، در بیست‌و‌سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار آخرین دستاوردهای فناورانه، تحقیقاتی و پژوهشی و علمی مراکز و دانشگاه‌هایی مانند جهاددانشگاهی، پژوهشگاه هوافضا، دانشگاه تهران، شهید بهشتی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه ارومیه، دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه صنعتی امیر کبیر، دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشگاه شاهد، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و دانشگاه فردوسی مشهد به معرض دید عموم گذاشته شده‌اند.

انتهای پیام
captcha