کودکانه‌ها در قالب بازی‌های فکری و گروهی حفظ شوند
کد خبر: 4108371
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
به بهانه روز جهانی بازی

کودکانه‌ها در قالب بازی‌های فکری و گروهی حفظ شوند

مسئول کمیته بازی‌های فکری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در بازی‌های گروهی، کودک حمایت از افراد ضعیف را یاد می‌گیرد، گفت: تمرین خوبی‌ها در بازی‌های گروهی امکان‌پذیر بوده و نیاز به برتری‌جویی، در بازی‌های کودکان حفظ می‌شود؛ بنابراین با تغییر عصر کنونی و تکنولوژی‌ها نباید از بازی‌ها غفلت کرد.

‌فاطمه حسینی‌فر، مسئول کمیته بازی‌های فکری خراسان‌جنوبی‌فاطمه حسینی‌فر، مسئول کمیته بازی‌های فکری خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: والدین باید از تکراری شدن محیط خانه برای خانواده جلوگیری کنند و در این راستا می‌توانند با ابداع بازی‌ها به تعامل با فرزند خود بپردازند.

وی با بیان اینکه بازی‌های گروهی، ارتباط کودک با محیط را حفظ می‌کنند، افزود: این بازی‌ها دنیای اجتماعی کودکان را گسترش می‌دهند و به او کمک کرده تا دنیای کودکی خود را بهتر زندگی کرده و به رشد خود کمک کنند.

این روانشناس با بیان اینکه بازی‌های فکری جزء مهمی از زندگی کودکان است که در هر رده سنی مهارت حل مسئله و حافظه فعال را تقویت می‌کند، افزود: این بازی‌ها اگر به‌صورت جمعی و گروهی باشند هوش هیجانی و مهارت‌های ارتباطی را شکل می‌دهند.

حسینی‌فر با بیان اینکه این بازی‌ها قدرت یادگیری و تفکر را افزایش داده و برای رشد ذهن و شناختی کودکان بسیار مؤثرند، تصریح کرد: هر بازی فکری براساس رده سنی کودکان تفاوت داشته و کودکان در هر مرحله از رشد توانمندی‌هایی دارند که باید والدین با شناخت این مراحل به ارائه بازی‌ها بپردازند.

وی با بیان اینکه کودک در بازی‌های گروهی یاد می‌گیرد از حق خود دفاع کند و همچنین تعامل و ارتباط اجتماعی با دیگران را تمرین می‌کند، تصریح کرد: در بازی‌های گروهی، روحیه همکاری و همیاری کودکان پرورش داده شده و یاد می‌گیرند حق دیگران را رعایت کنند.

این روانشناس با بیان اینکه در بازی‌های گروهی، کودک حمایت از افراد ضعیف را یاد می‌گیرد، افزود: تمرین خوبی‌ها در بازی‌های گروهی امکان‌پذیر بوده و نیاز به برتری‌جویی، در بازی‌های کودکان حفظ می‌شود؛ بنابراین با تغییر عصر کنونی و تکنولوژی‌ها نباید از بازی‌ها غفلت کرد.

حسینی‌فر با بیان اینکه انسان موجودی اجتماعی بوده و بازی‌های گروهی، کودک را برای پذیرفتن نقش‌های اجتماعی تربیت می‌کند، تصریح کرد: ورود همراه با کارکردپذیری نقش خود و آماده شدن برای زندگی اجتماعی در بزرگسالی از مزایای بازی است.

وی با بیان اینکه بازی‌های گروهی در کودکان برای یادگیری ارتباط با دیگران و کمک به زندگی آینده کودک ضرورت دارد، افزود: مسئله این است که کودک باید با غرق شدن در فضای بازی از استرس‌ها و نگرانی‌ها دور بماند و از طرفی انتقال نگرانی‌ها به کودک کار درستی نیست، چون کودکان درک درستی از واقعیت‌ها ندارند و دچار استرس‌های اغراق زده‌ای می‌شوند.

حسینی‌فر با تأکید بر ایجاد تنوع در ایجاد بازی‌ها و بازی‌سازی در محیط خانه، ادامه داد: والدین می‌توانند بازی‌هایی را طراحی کنند که تمام اعضای خانه در آن مشارکت داشته و کودک متوجه درک والدین و اعضای خانه شده و احساس توانمندی کند که در این راستا پدر و مادران می‌تواند با مشاور کودک مشورت کنند تا کودکانه‌های کودک در خلال بازی‌های درست متناسب با سن حفظ شود.

انتهای پیام
captcha