همزیستی پیروان اسلام و مسیحیت ثروتی است که باید صیانت شود + فیلم
کد خبر: 4109291
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰
رئیس کلیسای کاتولیک در لبنان:

همزیستی پیروان اسلام و مسیحیت ثروتی است که باید صیانت شود + فیلم

رئیس کلیسای کاتولیک در منطقه زحله لبنان با تأکید براینکه دوستی بین بشریت نخستین دانش مسیح(ع) برای مردم کره خاکی بوده است، گفت: همزیستی پیروان اسلام و مسیحیت ثروتی است که باید از آن صیانت شود.

الياس ابراهيم، کشیش لبنانی در گفت‌و‌گو با ایکنا

 «الیاس ابراهیم»، رئیس کلیسای کاتولیک در منطقه زحله و مدرس علوم فلسفی و دینی در مؤسسات مسیحی لبنان است.

کشیش ابراهیم، رئیس مدرسه اکلیریکیه در منطقه «بقاع» لبنان هم هست؛ مدرسه‌ای دینی، علمی و آموزشی که در آن طلاب از همه ادیان اعم از اسلام و مسیحیت و از همه فرقه‌ها اعم از سنی، شیعه، مارونی، کاتولیک و ارتدکس و... حضور دارند. او معاون مرکز گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت در لبنان است.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا سالروز میلاد مسیح را تبریک گفته و برای مردم همه کشورهای جهان آرزوی صلح و سلامتی کرد. مشروح این گفت‌وگو از نظر می‌گذرد.

ایکنا - مهمترین آموزه‌های مسیح(ع) و نقش آن آموزه‌ها در ترویج همزیستی و صلح میان اقلیت‌های دینی چیست؟ چگونه می‌توان از این آموزه‌ها برای کاستن از تنش‌‌های دینی استفاده کرد.

حضرت مسیح  زمانی که به روی کره خاکی پا گذاشت  و در میان ما زندگی کرد، در ابتدا دانشی به ما عطا کرد که آن، «عشق و محبت» بود. او حتی به ما گفت که دشمنان خود را دوست بدارید، زیرا دوست داشتن خصلت انسان است؛ بنابراین هر انسانی که محبت و دوستی در قلب خود دارد، قلبی پاک و سفید خواهد داشت؛ زیرا خداوند در قلب اوست.

آموزه‌های عیسی مسیح در عشق ورزیدن به هم‌نوع از جمله مهم‌ترین چیزهایی است که می‌توان از آنها برای تقویت همزیستی استفاده کرد. اگر من شما را دوست نداشته باشم، نمی‌توانم با شما همزیستی کنم و نمی‌توانم با شما بنشینم یا با شما معاشرت کنم.

ایکنا - نظر شما درباره انگیزه پدیده توهین به مقدسات دینی به بهانه آزادی بیان چیست؟

توهین به مقدسات دینی که این روزها در جوامع غربی بیش‌تر از جوامع شرقی است، اساساً مبتنی بر پیشینه غیردینی است. انسان متدین به دین و پیامبران توهین نمی‌کند. این توطئه‌ها هم برای مخدوش کردن چهره دین و سست کردن ایمان مؤمنان انجام می‌شود.

اگر بخواهیم با توهین‌ها به مقدسات دینی مقابله کنیم، نخست ما مؤمنان باید از مقدساتمان صیانت کنیم؛ به این معنا که نباید فقط مدعی دفاع از مقدسات و زیارتگاه‌های دینی باشیم در حالی که به زیارت آنجا نمی‌رویم و در آنجا نیایش نمی‌کنیم و از آن صیانت نمی‌کنیم. ما باید چهره‌ای واقعی از این مقدسات نشان دهیم؛ در این صورت است که کسی نمی‌تواند به آن توهین کند.

«الیاس ابراهیم» رئیس کلیسای کاتولیک در منطقه زحله لبنان

ایکنا - همان طور که می‌دانید، مسیحیان و مسلمانان پیروان دو طائفه دینی بزرگ در جهان هستند. آنها چگونه می‌توانند با یکدیگر همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشند؟

 مسیحیت و اسلام دو دین بزرگ آسمانی است که پس از دین یهود آمدند و اگر بخواهیم به دنبال راهی برای هم‌زیستی مسالمت‌آمیز بین آنها باشیم، به همان پاسخ نخست بازمی‌گردیم و آن عشق و دوستی است. اگر دوستی محور اساسی نباشد، نمی‌توانیم در کنار یکدیگر همزیستی داشته باشیم. همچنین از عشق و دوستی است که همکاری پدید می‌آید. ما می‌شنویم که حضرت رسول اکرم(ص) توصیه کرده است که «اول همسایه بعد خانه» که در اینجا اهمیت ارتباط با همسایه را فارغ از اینکه پیرو چه دینی باشد، نشان می‌دهد و این موضوع هم‌زیستی را آسان می‌کند؛ کما اینکه ما مسیحیان و مسلمانان در لبنان با صلح در کنار یکدیگر زندگی می‌کنیم و این چیزی است که امام موسی صدر(ره) در زمان حضور خود در لبنان برای تحقق آن تلاش کرد. امام موسی صدر تأکید کرد که همزیستی اسلام و مسیحیت ثروتی است که باید به آن پایبند بود و گرامی داشته شود.

ایکنا - رابطه بین مسیحیان و مسلمانان در لبنان و بخصوص در منطقه‌ای که شما زندگی می‌کنید، چگونه است؟

 رابطه مسلمانان و مسیحیان در منطقه‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم، بسیار خوب است و بهترین نمونه همزیستی است؛ زیرا ما به هم احترام می‌گذاریم، با هم نشست و برخاست داریم. فرزندانمان در مدارس کنار یکدیگر می‌نشینند و یاد می‌گیرند و در جشن‌ها و مناسبت‌ها کنار یکدیگریم. آب و غذایمان یکی است و بیمارستان‌ها و داروخانه‌هایمان یکی است. ما مسیحیان هم به حسینه‌ها و مساجد مسلمانان می‌رویم. مسلمانان هم به کلیساهای ما می‌آیند و در غم و شادی یکدیگر شریکیم.

 

ایکنا - در جهان معاصر با وجود پیشرفت‌های علمی بشریت، کماکان اختلاف‌های دینی در برخی کشورها نظیر هند و کشورهای آفریقایی عامل جنگ و تنش است، ریشه‌های این مسئله در جهان امروز ما چیست؟

اگر بخواهیم از هند و آفریقا حرف بزنیم آنجا اوضاع با خاورمیانه و غرب متفاوت است. زیرا در  آفریقا هنوز نظام قبیله‌ای حکم‌فرماست و در هند هم هنوز مسائل قومی برجسته است. ادیان مختلفی در هند و آفریقا است که چه بسا ما از آن بی‌خبریم و درباره آن نمی‌دانیم؛ زیرا در هند و آفریقا فقط مسیحیان و مسلمانان نیستند بلکه عشایر، قبایل و ادیان مختلفی هم هستند که از مرجع و منبع آن بی‌خبریم و این امر بر فرهنگ اجتماعی و فرهنگ دینی تأثیرگذار است.

«الیاس ابراهیم» رئیس کلیسای کاتولیک در منطقه زحله لبنان

ایکنا - درخت کریسمس از محبوبیت زیادی برای مسیحیان برخوردار است. این درخت چه ارتباطی با ولادت عیسی مسیح دارد؟

درخت کریسمس را به رنگ سبز روشن و زیبای خود می‌بینیم، اما در مورد معنای نمادین آن که به میلاد عیسی مسیح(ع) مرتبط است، به کتاب انجیل برمی‌گردیم تا بگوییم که مسیح هنگامی که پا به روی کره خاکی گذاشت به انسان زندگی بخشید و او را از وضعیت مرگ به زندگی منتقل کرد و این درخت رمز زندگی است؛ از همین رو هنگامی که در طبیعت درخت سبز می‌بینیم، خوشحال می‌شویم. درخت نمادی برای دلالت بر حیات و زندگی است؛ زیرا با میلاد مسیح زندگی روی کره خاکی پدید آمد. طبعاً این بدان معنا نیست که قبل از حضرت مسیح حیاتی روی کره خاکی نبوده است بلکه حضرت مسیح به انسان زندگی با شرافت و آزاد را عطا کرد، چیزی که خداوند از اول خلقت تا به امروز به بندگانش بخشیده است.

ایکنا - قرآن کریم در موارد متعددی به نقش حضرت مریم(س) و فرزند پاک ایشان عیسی مسیح سخن می‌گوید. در این باره برای ما بفرمایید.

طبعاً این موضوعی جای تردید ندارد که نام حضرت عیسی در خیلی از آیات قرآن کریم آمده است و همین موضوع هم ما را به دین شریف اسلام پیوند می‌زند.

ما به همه پیامبران قبل و بعد از عیسی مسیح هم ایمان داریم از حضرت ابراهیم، حضرت موسی، زکریا، سلیمان، نوح، یونس و دیگر پیامبرانی که تلاش می‌کنیم تا از سیره هر کدام از آنها بیاموزیم تا در این دنیا و آن دنیا از صالحین باشیم.

ایکنا - اوضاع مسیحیان در شرق را چگونه می‌بینید؟

 آنها در شرق اقلیت شده‌اند و جمعیت بزرگ مسیحی در شرق وجود ندارد که دلیل آن هم مسائل اقتصادی است. جوانان در منطقه غرب آسیا با بیکاری و کمبود فرصت‌های شغلی درگیرند؛ از همین رو خیلی از آنها با بورس تحصیلی کشورهایشان را ترک می‌کنند و به غرب می‌روند. من که مدرس دانشگاه هستم می‌بینم که برخی دانشجویان به دنبال پایان تحصیلات در دوره کارشناسی  برای ادامه تحصیل به کشورهای دیگر می‌روند.

سه دانشجوی من هم اینک در ایران در رشته پزشکی درس می‌خوانند. سه نفرشان در اوکراین و سه نفر هم در روسیه ادامه تحصیل می‌دهند و چه بسا همانجا هم فرصت شغلی پیدا کرده و به کشورشان بازنگردند. همه این‌ها در کاهش تعداد مسیحیان منطقه مؤثر است.

ایکنا - پیشنهاد شما برای تقویت رابطه بین مسلمانان و مسیحیان و پایان دادن به هر اختلافی بین آنها چیست؟ 

من در مرکز گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت در لبنان در کنار برخی روحانیون اندیشمند و دانشمند اسلامی کار می‌کنم؛ جایی که جلسات فکری و گفت‌و‌گوهای هفتگی و ماهانه برگزار می‌کنیم که در آن ابتدا مفهوم را روشن می‌کنیم تا ثابت کنیم همه ادیان به خاطر انسان و خدمت به انسان پدید آمده‌اند و خداوند متعال انسان را در این دنیا گرامی داشته است و او را از بقیه موجودات متمایز کرد.
نکته دومی که ما از طریق گفت‌وگو برای تحقق آن تلاش می‌کنیم این است که چهره درست و واقعی دین را نشان دهیم و با خدشه وارد شدن به چهره دین مقابله کنیم و بگوییم که همه ما به خدای یکتا ایمان داریم.

«الیاس ابراهیم» رئیس کلیسای کاتولیک در منطقه زحله لبنان

ایکنا - آرزوی شما برای سال جدید چیست؟

 امیدوارم که خداوند به لبنان، منطقه، غرب و همه جهان صلح  سلامت و سعادت عنایت فرماید.

گفت‌وگو: جواد پارسامهر

انتهای پیام
captcha